Jeśli szukacie inspiracji jakiego rodzaju zmiany w przestrzeni szkolnej można przeprowadzić, jak wygląda praca projektowa, czy warto zaangażować dyrekcję do wspólnych działań, czy zmiana w projekcie musi być duża, jakie są efekty udziału w programie – to koniecznie zajrzyjcie do tego poradnika – sześć szkół z pierwszej edycji Zaprojektuj szkołę dzieli się swoimi doświadczeniami. 

Kolory, estetyka, wygoda, relaks, rozmowa, integracja, współpraca, kreatywność, wolność – takimi słowami uczniowie określili projekty zmiany w przestrzeni edukacyjnej, którą wspólnie z nauczycielami wprowadzili w swoich szkołach.

Użyte przez uczniów określenia pokazują, że w Zaprojektuj szkołę chodziło o coś więcej niż tylko o zmianę przestrzeni. To program o relacjach między uczniami i nauczycielami, o współtworzeniu najbliższego otoczenia i braniu za nie odpowiedzialności, o świadomości swoich potrzeb, współpracy w grupie i przezwyciężaniu kryzysów, które pojawiają się w każdym projekcie.

Szkoły różniły się pod względem potrzeb, wieku uczniów czy – w efekcie – realizowanych projektów. Można jednak dostrzec w ich doświadczeniach pewne elementy wspólne. 

Zachęcamy do zapoznania się z ich osiągnięciami w projektowaniu swoich placówek.