Pedagogika przygody

Data dodania:
7 stycznia 2015
Typ materiału:
scenariusz zajęć
Poziom edukacji:
szkoła ponadpodstawowa
Dla kogo:
nauczyciele i nauczycielki
Obszar programowy:
krytyczne myślenie
Tagi:
Licencja:
CC-BY-NC

Czym jest pedagogika przygody? W zajęciach opartych na pedagogice przygody celem jest uczenie się kompetencji społecznych poprzez doświadczenie, gry i zabawy zespołowe. Działania pedagogiki przygody najczęściej nastawione są na kształtowanie tzw. umiejętności miękkich. Kształtowanie wzajemnego zaufania w grupie (oraz uczniów do nauczyciela), umiejętności negocjacji, skutecznej komunikacji, poszukiwania niestandardowych rozwiązań, poszukiwania ukrytych talentów, skutecznego zarządzania zasobami, jakie mamy w grupie. Aktywności grupowe możemy dostosowywać i modelować w zależności od tego, nad rozwojem jakich kompetencji społecznych aktualnie pracujemy.

Nauka przez doświadczenie odbywająca się w terenie jest zazwyczaj bardziej lubiana przez uczniów niż tradycyjne formy nauczania, co często przekłada się na zwiększenie motywacji uczniów do nauki.

Autorkami scenariusza są:

Agnieszka Leśny – twórczyni Pracowni. Dyplomowany pedagog oraz kulturoznawca i animatorka kultury. Doktorantka Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego oraz trener Centrum Nauki Kopernik. Realizuje doktorat w zakresie edukacji alternatywnej. Ukończyła wiele szkoleń (w tym międzynarodowych) z zakresu wykorzystywania gier, zabaw i ćwiczeń w edukacji nieformalnej dzieci oraz dorosłych. Członkini ERCA, European Institute of Outdoor Adventure Education and Experiential Learning (EOE) i Stowarzyszenia „Katedra Kultury”.

Edyta Mantorska – sozolog, absolwentka Międzywydziałowych Studiów Ochrony Środowiska. Z zamiłowania przyrodnik i edukator. Od początku studiów prowadzi zajęcia i warsztaty dla wszystkich grup wiekowych: od przedszkoli po seniorów z Uniwersytetu III wieku. Współpracowała z Harcerską Fundacją Turystyczną Pomarańczarni, Stowarzyszeniem dla Natury Wilk, teraz jest członkiem Zarządu Fundacji Pracownia Nauki i Przygody. W Pracowni prowadzi warsztaty naukowe w projekcie „Spotkania Odkrywców” oraz warsztaty terenowe z zakresu pracy grupowej, komunikacji oraz  o tematyce przyrodniczej. Jest certyfikowaną trenerką European Rope Courses Association w zakresie działań edukacyjnych na niskim parku linowym. Od czterech lat współpracuje z Centrum Nauki Kopernik jako animator wystaw stałych, czasowych, laboratoriów, autorka scenariuszy oraz trener warsztatów dla nauczycieli – prowadzi warsztaty z aktywizujących metod pracy z uczniem.

Zobacz również