A A+ A++
Youtube logo Facebook logo
KURSY WEBINARY
EN
KURSY WEBINARY
  • O nas
    • O fundacji
    • Okiem Fundacji
    • Zespół
    • Statut
    • Sprawozdania
  • Programy
    • Zgłoś się
    • Wszystkie programy
  • Materiały
  • Partnerzy
  • Kontakt
Youtube logo Facebook logo

100 lat codzienności Polski

Logo projektu 100 lat codzienności Polski

 

100 lat codzienności Polski to projekt edukacyjno-animacyjny, który da dzieciom i młodzieży okazję do refleksji na temat własnej kultury i tożsamości dzięki kontaktowi z fotografią historyczną.

Udział w programie pozwoli młodym ludziom zwiększyć wiedzę historyczną i włączyć się w świadome świętowanie setnej rocznicy odzyskania przez Polskę niepodległości. Pretekstem do rozmowy na ten temat będą fotografie prezentujące życie codzienne w okresie 1918-2018.

Konsultacje z nauczycielami, historykami i kulturoznawcami pomogły nam wybrać osiem zdjęć obrazujących codzienność naszych przodków w wielu kontekstach i pochodzących z różnych regionów Polski. Następnie z ekspertami przeprowadziliśmy ich pogłębioną analizę oraz opracowaliśmy opisy uwzględniające kontekst historyczny, społeczny i kulturowy. Na ich podstawie stworzyliśmy również materiały edukacyjne dla nauczycieli z zaproponowanymi ćwiczeniami z analizy obrazu i warsztatów pisarskich.

Znajomość kontekstu historycznego i kulturowego oraz ćwiczenia z analizy obrazu i warsztatów pisarskich pomogą młodym ludziom stworzyć własne teksty inspirowane zaproponowanymi przez nas fotografiami. Następnym uczestnicy będą rozesłać je w formie pocztówek do przedstawicieli krajowych i lokalnych instytucji oraz losowo wybranych adresatów, licząc na odpowiedź zwrotną.

Wszystkie odpowiedzi na wysłane kartki pocztowe będą spływać na adres Fundacji Szkoła z Klasą – wiadomości zwrotne odeślemy oryginalnym nadawcom tak szybko, jak będzie to możliwe. 

Każda pocztówka będzie niosła podwójny przekaz – historię zawartą w zdjęciach z polskich archiwów oraz osobistą wiadomość od młodych ludzi. Projekt buduje więź zarówno z historią, jak i z odbiorcą kartki.

Wyjazd kobiet do pracy w Rzeszy (1939-1945 r.) © Narodowe Archiwum Cyfrowe 4
Sklep Państwowego Gospodarstwa Rolnego Bródno przy ul. Marszałkowskiej 28 w Warszawie (1977 r.) © Narodowe Archiwum Cyfrowe 4
Wóz konny na ulicy św. Wincentego w Warszawie (1963 r.) © Narodowe Archiwum Cyfrowe 4
Pobyt papieża Jana Pawła II w Warszawie podczas II pielgrzymki do Polski (1983 r.) © Narodowe Archiwum Cyfrowe 4
Dzieci z przedszkola na kartoflisku (1933 r.) © Narodowe Archiwum Cyfrowe 4
Pierwszy McDonald w Poznaniu (1994 r.) © Agencja Informacyjna Polska Press 4
Ulica Krakowska w Krakowie (1936 r.) © Narodowe Archiwum Cyfrowe 4
Plebiscyt na Śląsku (1921 r.) © Narodowe Archiwum Cyfrowe 4

100 lat codzienności Polski

Wyjazd kobiet do pracy w Rzeszy (1939-1945 r.) © Narodowe Archiwum Cyfrowe

Sklep Państwowego Gospodarstwa Rolnego Bródno przy ul. Marszałkowskiej 28 w Warszawie (1977 r.) © Narodowe Archiwum Cyfrowe

Wóz konny na ulicy św. Wincentego w Warszawie (1963 r.) © Narodowe Archiwum Cyfrowe

Pobyt papieża Jana Pawła II w Warszawie podczas II pielgrzymki do Polski (1983 r.) © Narodowe Archiwum Cyfrowe

Dzieci z przedszkola na kartoflisku (1933 r.) © Narodowe Archiwum Cyfrowe

Pierwszy McDonald w Poznaniu (1994 r.) © Agencja Informacyjna Polska Press

Ulica Krakowska w Krakowie (1936 r.) © Narodowe Archiwum Cyfrowe

Plebiscyt na Śląsku (1921 r.) © Narodowe Archiwum Cyfrowe

 

 

NA CZYM POLEGA PRACA W PROGRAMIE? rozwiń

  1. OGLĄDANIE ZDJĘĆ I ROZMOWA O ICH PRZESŁANIU

Omówienie zdjęć i szczera rozmowa na ich temat są punktem wyjścia do tworzenia przez dzieci i młodzież wiadomości zamieszczanych później na kartkach pocztowych. Twoją rolą jako edukatora lub edukatorki jest przeprowadzenie zajęć w taki sposób, żeby grupa mogła wymienić się swoimi pomysłami i odczuciami na temat oglądanych zdjęć. Możesz skorzystać z naszych dedykowanych materiałów edukacyjnych (zawierają opisy zdjęć w kontekście historycznym oraz ćwiczenia z analizy obrazu i warsztaty literackie).

  1. ZABAWA SŁOWAMI

Także w tym ćwiczeniu zdjęcie służy jako podpowiedź w procesie pisania. Istnieje wiele możliwych inspiracji do tworzenia własnych tekstów: emocje towarzyszące odbiorowi fotografii, dyskusja z rówieśnikami, osobiste historie i wartości. Twoim zadaniem jest uważne prowadzenie dzieci i młodzieży w trakcie zajęć z pisania tekstów oraz podczas prezentacji (dzielenia się gotowymi pracami). Warsztat pisarski stymuluje wyobraźnię i kreatywność młodych osób oraz daje im przestrzeń, w której mogą stworzyć niepowtarzalne, a zarazem uniwersalne przesłanie do innych. Wskazówki skonstruowane są w taki sposób, by pomóc w wyborze formy tekstu.

  1. POSZUKIWANIE ADRESATÓW

Dzieci i młodzież wybierają osoby, którym wyślą kartki, korzystając – jeśli to możliwe – z drukowanych książek teleadresowych. Mogą także w ogóle nie adresować swoich kartek i skorzystać ze wsparcia lokalnych oddziałów Poczty Polskiej: poprosić o wrzucenie kartek do losowo wybranych przez listonoszy skrzynek. Niezależnie od sposobu wyboru adresatów warto poświęcić chwilę na to, by dzieci i młodzież wyobraziły sobie potencjalnego odbiorcę akcji. Wysiłek włożony w stworzenie mentalnego obrazu adresata (mimo że ten ostatni najprawdopodobniej pozostanie anonimowy) pomoże młodym ludziom dostrzec wyjątkowość otaczających nas osób.

     4. PRZEPISANIE WIADOMOŚCI NA KARTKĘ POCZTOWĄ

Aby wiadomość zrobiła jak największe wrażenie, warto szczególną uwagę poświęcić estetyce pisania oraz zadbać o jasność przekazu. Nie należy jednak ograniczać, ani narzucać formy wiadomości. Wszystkie konwencje są właściwe: rysunki, kaligrafia, ozdobne litery, kaligramy, kolaże itp.

Aby chronić dane osobowe nieletnich, upewnij się, że kartki podpisane są tylko pierwszym imieniem. Ważne jest jednak wskazanie wieku i kodu pocztowego – dzięki temu organizator projektu będzie mógł przesłać otrzymane odpowiedzi właściwym instytucjom.

JAK WYSŁAĆ KARTKĘ? rozwiń

  1. WYSŁANIE KARTEK

Przed wysłaniem pocztówek można ponumerować znajdujące się na nich teksty: umożliwi to powiązanie ewentualnej odpowiedzi z konkretną wiadomością wysłaną przez konkretnego nadawcę. Kartki, których używamy w projekcie, nie mają typowego formatu pocztówkowego; są składane na trzy części. Ważne więc, by przed wysłaniem kartek docisnąć linie zgięcia twardym przedmiotem, a nawet skleić krawędzie taśmą. Dzięki temu kartka nie rozklei się w drodze do adresata.

       2. ODSETEK ODPOWIEDZI

Ważne, by przygotować młodych ludzi na to, że adresaci mogą nie odpowiedzieć na otrzymane wiadomości. Zazwyczaj na jedną grupę przypadają nie więcej niż dwie lub trzy odpowiedzi. Warto uświadomić grupie, że to i tak dużo.

Wskaźnik odpowiedzi przy losowych wysyłkach na masową skalę zwykle wynosi poniżej jednego procenta! Indywidualne decyzje adresatów dotyczące tego, czy odpowiedzą nadawcom, w żadnym stopniu nie świadczą o wartości przeprowadzonej akcji. Warto też podkreślić zbiorowy wymiar działania: wiele osób zdobędzie nową wiedzę i świadomość, nawet jeśli nie będą mogły czy chciały odpowiedzieć. Czasami zdarza się też, że adresaci zwlekają z odpowiedzią kilka miesięcy.

      3. ODPOWIEDZI NA KARTKI I EWALUACJA DZIAŁANIA

Jeśli zdarzy się, że wasza grupa dostanie niewiele odpowiedzi, można potraktować to jako punkt wyjścia do dyskusji w klasie. Ważne jest, by wszyscy mogli wyrazić swoje emocje (także frustrację) oraz zadać pytania.

Naklejenie znaczka (wystarczy najtańszy) jest zadaniem nadawcy. Zależnie od sytuacji zdobycie funduszy na znaczki może należeć do zadań osoby opiekującej się grupą; możliwa jest też sytuacja, w której każda osoba z grupy zdobywa znaczek we własnym zakresie. Jeśli sądzicie, że dla waszej grupy biorącej udział w akcji może wiązać się to z trudnościami, zwróćcie się do organizatorów (Fundacji Szkoła z Klasą) o wsparcie i przesłanie odpowiedniej liczby znaczków. Jeśli chcecie nadać wysyłaniu kartek wyjątkową oprawę, skontaktujcie się z urzędem pocztowym – być może jego naczelnik lub naczelniczka zgodzi się powitać grupę na poczcie. Wszystkie odpowiedzi na wysłane kartki pocztowe będą spływać na adres organizatora projektu, Fundacji Szkoła z Klasą. Fundacja odeśle placówkom wszystkie wiadomości zwrotne tak szybko, jak będzie to możliwe.

ZGŁOSZENIA DO PROGRAMU rozwiń

Do udziału w projekcie może zgłosić się placówka edukacyjna pracująca z dziećmi i młodzieżą w dowolnym wieku (7-18).

Zgłoszenia dokonuje w imieniu szkoły lub innej placówki nauczyciel lub opiekun grupy uczniów przez wypełnienie formularza zgłoszeniowego.

Rekrutacja do projektu potrwa do 15 października 2018 r. 

Formularz zgłoszeniowy

HARMONOGRAM rozwiń

12 września – 15 października – rekrutacja uczestników (szkoły i placówki edukacyjne zgłaszają się poprzez formularz rejestracyjny)

15 – 31 października – uczestnicy otrzymują pocztówki i materiały edukacyjne, na podstawie których przeprowadzają zajęcia i rozsyłają pocztówki

15 października – 30 listopada – odsyłanie pocztówek do uczestników przez Fundację, animowanie kampanii w mediach społecznościowych

REGULAMIN rozwiń

Regulamin programu 100 lat codzienności Polski

MATERIAŁY EDUKACYJNE rozwiń

Przewodnik po projekcie 100 lat codzienności Polski

Projekt objęty honorowym patronatem Ministra Edukacji Narodowej. 

 

Fundacja Szkoła z Klasą jest organizacją pozarządową zajmująca się edukacją, której programy od wielu lat są obecne w szkołach podstawowych i liceach. 

Wspieramy szkoły w zmianie, tak by lepiej przygotowywały uczniów i uczennice do wyzwań współczesnego świata, uczyły sprawczości, odpowiedzialności za siebie i innych, uważności i współpracy. 

Prowadzimy programy edukacyjne dla szkół, nauczycieli i nauczycielek, dyrektorów i dyrektorek. Organizujemy bezpłatne szkolenia, kursy i webinaria dla nauczycieli. Przygotowujemy gotowe scenariusze lekcji, materiały edukacyjne i poradniki pomagające wychodzić poza schematy w uczeniu i w szkolnych relacjach. 

Rozwijamy i testujemy nowoczesne narzędzia edukacyjne i innowacyjne metody pracy, takie jak design thinking w edukacji, agile, odwrócona lekcja, projekty edukacyjne, czy uczenie przez odkrywanie. 

CZYTAJ WIĘCEJ

Chcesz być na bieżąco z trendami w edukacji?
Zapisz się na nasz newsletter.

ikona koperty
Polityka prywatności Regulamin serwisu

O ile nie jest to stwierdzone inaczej, prawa do materiałów na stronie posiada Fundacja Szkoła z Klasą, a treści są dostępne na licencji Uznanie autorstwa-Użycie niekomercyjne-Na tych samych warunkach 4.0.
Pewne prawa zastrzeżone na rzecz Fundacji oraz autorów poszczególnych treści.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z serwisu oraz w celach statystycznych. Klikając OK zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Fundacja Szkoła z Klasą
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Cookie Policy

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z serwisu oraz w celach statystycznych. Klikając OK zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.