13 marca, podczas konferencji Ucz (się) z klasą, spotkaliśmy się z uczestnikami programu, moderatorami i edukacyjnymi ekspertami w siedzibie „Gazety Wyborczej” w Warszawie. Wspólnie podsumowaliśmy pierwszy semestr programu Szkoła z Klasą 2.0 i inspirowaliśmy nauczycieli i dyrektorów do nowych działań w semestrze letnim.

Zgromadzonych gości powitała Wiceprezeska Fundacji Centrum Edukacji Obywatelskiej – Alicja Pacewicz. Swoją obecnością zaszczyciła nas Joanna Berdzik – Podsekretarz Stanu przy Ministerstwie Edukacji Narodowej.

Na początku konferencji  Irena Cieślińska, zastępca Dyrektora Centrum Nauki Kopernik i Jerzy Wójcik, zastępca redaktora naczelnego „Gazety Wyborczej”, zaciekle dyskutowali, czy w dzisiejszych czasach ważniejsza jest umiejętność odkrywania świata czy czytania ze zrozumieniem. Zdaniem wiceminister edukacji Joanny Berdzik zarówno odkrywanie, jak i czytanie są tak samo ważne i uzupełniają się w procesie uczenia. Największym społecznym wyzwaniem jest stworzenie takiego środowiska edukacyjnego, w którym w zrównoważony sposób będzie się uczyć kompetencji z obu obszarów i w ten sposób wspierać uczniów w ich rozwoju. Zakończeniem części oficjalnej był panel praktyków – moderatorów Szkoły z Klasą 2.0, którzy podzielili się swoimi sposobami na dobrą edukację i udzielili praktycznych wskazówek dla uczestników programu. Najważniejsze wnioski można podsumować opinią jednego z prelegentów: „Jeśli będziemy potrafili rozwijać, wzmacniać ciekawość uczniów, to sukces mamy gwarantowany”.

Drugą część konferencji stanowił cykl warsztatów. Każdy uczestnik mógł wybrać interesujący go temat i poznać sprawdzone metody i narzędzia, które można wykorzystać realizując programowe zadania w ścieżkach edukacyjnych: Projekcie edukacyjnym, Odwróconej lekcji, Uczniowskim forum naukowym oraz Uczymy innych. W tym samym czasie Polsko-Amerykańska Fundacja Wolności specjalnie dla dyrektorów przygotowała i poprowadziła czterogodzinny warsztat rozwijający umiejętności liderskie.

Dodatkowo zaproponowaliśmy uczestnikom warsztaty dotyczące oceniania kształtującego oraz prawa autorskiego. Zastanawialiśmy się wspólnie, jaka jest rola nauczyciela w nowoczesnej szkole i jakim zmianom obecnie podlega. Dzięki warsztatom uczestnicy mogli dowiedzieć się również, jak zorganizować szkolny Festiwal 2.0, a także zapoznać się z narzędziami TIK pomocnymi podczas dokumentacji działań edukacyjnych.

Serdecznie dziękujemy za aktywny udział wszystkim gościom, w tym moderatorom Szkoły z Klasą, którzy licznie przybyli na konferencję, żeby spotkać się na żywo z uczestnikami programu i podzielić się z nimi swoją wiedzą oraz doświadczeniem.