W ramach programu wielokulturowego Razem w Klasie przyznaliśmy 20 grantów na zmianę i dostosowanie przestrzeni szkolnej tak, by służyła większej dbałości o dobrostan psychiczny uczniów i uczennic w szkole oraz o ich integrację. Przestrzeń w szkole można zmieniać wprowadzając nawet drobne zmiany, np. kolorowe poduszki, na których można odpocząć podczas przerw. Ważne jest, aby miejsce, w którym spędza się codziennie wiele godzin, było przyjazne i wspierające, nie rozpraszało, a wspomagało proces edukacyjny i dawało poczucie bezpieczeństwa.
W pierwszym etapie rekrutacji wpłynęło na konkurs ponad 500 zgłoszeń od szkół z całej Polski! Prosiliśmy nauczycieli i nauczycielki o przeprowadzenie diagnozy potrzeb i wspólne z uczniami stworzenie projektów przestrzeni, których im brakuje w szkole. Ważne było dla nas zaangażowanie całej społeczności szkolnej, w tym uczniów i uczennic z doświadczeniem migracji i uchodźstwa, nie tylko we wspólną realizację działań, ale też w proces twórczy i planowania. Partycypacja była dla nas – tak jak dobrostan i integracja – ważna przy ocenie wniosków.
Spośród tej wielkiej liczby zgłoszeń wybraliśmy 20 szkół, które obecnie realizują swoje projekty. Ale granty na zmianę przestrzeni to nie wszystko, co chcieliśmy zaoferować. Zależało nam na wsparciu edukacyjnym i konsultacyjnym dla grona pedagogicznego. Trenerzy i trenerki fundacji przeprowadzili 20 stacjonarnych warsztatów, w trakcie których wspierali szkoły w procesie design thinking, doborze narzędzi wspierających partycypację uczniów i uczennic, a także profesjonalnym projektowaniu przestrzeni.
Projekty, które realizują szkoły w ramach grantów różnią się od siebie, ale łączy je wspólny cel, jakim jest dbanie o dobrostan uczniów i uczennic! Powstaną:
- strefy relaksu i odpoczynku w bibliotekach, salach i na korytarzach,
- strefy ciszy,
- strefy integracji, w których uczniowie i uczennice będą mogli spędzić czas czytając książki czy grając w gry planszowe,
- miejsca odpoczynku i relaksu na świeżym powietrzu.
Wszystkie szkoły pracują nad stworzeniem wspaniałych przestrzeni, które będą służyć im w kolejnych latach. Uczniowie i uczennice tworzą prototypy, wykorzystując do tego klocki LEGO czy grę Minecraft, a samorządy szkolne zbierają pomysły na projekty przestrzeni i osoby chętne do realizacji zadań. Pod okiem nauczycieli i nauczycielek, a także rodziców, dzieci i młodzież szyją poduszki, które znajdą się w nowych miejscach dobrostanu i integracji. Przestrzenie będa kolorowe, wypełnione wygodymi siedziskami – kanapami i pufami, zielenią. Znajdą się w nich również regały na książki i gry planszowe. Szkoły, które realizują strefy ciszy zaplanowały również zakup słuchawek wyciszających czy paneli akustycznych.
Trzymamy z całej siły kciuki za wszystkie realizacje, a Was zachęcamy do śledzenia naszych social mediów, gdzie na bieżąco będziemy pokazywać efekty!