Fundacja Szkoła z Klasą otrzymuje od Google.org grant wysokości 3.500.000 USD na dalszy rozwój edukacji w zakresie obywatelstwa cyfrowego w Europie Środkowo-Wschodniej.

Program Be Internet Awesome, znany w Polsce jako Asy Internetu, prowadzony na arenie międzynarodowej przez Fundację Szkoła z Klasą, nadal będzie wspierał nauczycieli i uczniów, pomagając im stać się bardziej odpowiedzialnymi, świadomymi i życzliwymi online. Od 2021 roku w programie wzięło udział ponad 500 tys. nauczycieli i uczniów w 8 krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Teraz, dzięki wsparciu Google.org, program będzie prowadzony przez 3 kolejne lata w 11 krajach Europy Środkowo-Wschodniej.

Fundacja Szkoła z Klasą prowadzi program w Polsce od 2018 roku. W 2021 roku Google.org po raz pierwszy w historii powierzyło prowadzenie i szerzenie programu obywatelstwa cyfrowego w wielu krajach jednej organizacji pozarządowej. Podejście to okazało się skuteczne zarówno pod względem skali, jak i wpływu.

Dlatego w ciągu najbliższych trzech lat program Asy Internetu będzie rozwijany w 11 krajach Europy Środkowo-Wschodniej. Do Chorwacji, Czech, Grecji, Litwy, Polski, Rumunii, Słowacji i Węgier, dołączą 3 nowe kraje: Mołdawia, Łotwa i Ukraina.

Współpraca międzynarodowa

– Bezpieczeństwo dzieci w internecie i rozwijanie obywatelstwa cyfrowego są głównymi priorytetami działań Google.org w Europie. Dzięki grantowi w wysokości 3,5 mln dolarów dla Fundacji Szkoła z Klasą, Google.org będzie nadal wspierać organizacje pozarządowe, które prowadzą program lokalnie w oparciu o stworzone przez Google materiały w ramach programu Asy Internetu. Widzimy, że budowanie sieci organizacji pozarządowych zajmujących się podobnymi tematami przyczynia się do zwiększenia wpływu programu: pozwala nam dzielić się najlepszymi praktykami i innowacyjnymi rozwiązaniami oraz daje przestrzeń do dyskusji ponad granicami na temat wspólnych wyzwań w nauczaniu obywatelstwa cyfrowego. Cieszymy się, że możemy nadal wspierać Fundację Szkoła z Klasą w prowadzeniu tego innowacyjnego programu i koordynowaniu pracy organizacji pozarządowych z 11 krajów. – komentuje Gianna Francescutti, Program Manager z Google.org.

Dzięki grantowi przyznanemu przez Google.org, Fundacja Szkoła z Klasą będzie nadal koordynować wysiłki różnych organizacji pozarządowych z Europy Środkowej i Wschodniej, posiadających doświadczenie w dziedzinie edukacji cyfrowej. Zadaniem Fundacji Szkołą z Klasą będzie transfer najlepszych praktyk, działania związane z budowaniem społeczności, prowadzenie badań i ocena wpływu programu, ze szczególnym uwzględnieniem społeczności defaworyzowanych i narażonych na wykluczenie.

– Jesteśmy bardzo podekscytowani rozwojem programu Asy Internetu i kontynuacją współpracy z tak wspaniałymi partnerami w naszym regionie. Dziękujemy im wszystkim: organizacji FORTH w Grecji, AdFaber w Rumunii i Suradnici u učenju w Chorwacji, Teach for Slovakia na Słowacji, Jules and Jim w Czechach, International Children’s Safety Services na Węgrzech i Teachers Lead Tech na Litwie. Wiemy, że będziemy się jeszcze wiele od siebie uczyć. Jesteśmy również zaszczyceni, że Google docenił sukces programu – sukces, który został również potwierdzony przez nasze badania, które wykazały, że ponad 90% nauczycieli i uczniów deklaruje, że program Asy Internetu był dla nich przydatny w codziennym życiu. – mówi Małgorzata Pisarkiewicz, dyrektorka programowa w Fundacji Szkoła z Klasą.

Wspieranie dzieci w trudnej sytuacji

– Fundacja Szkoła z Klasą i Google.org pozostawiają swoim grantobiorcom w różnych krajach dużą autonomię we wdrażaniu programu Asy Internetu. Podstawowe działania wszystkich partnerów obejmują dostosowanie podręcznika Asy Internetu do lokalnych potrzeb oraz zapewnienie uczniom gry edukacyjnej Interlandia. Poza tym modele różnią się: niektóre organizacje pozarządowe koncentrują się na szerokim zasięgu i prowadzą masowe szkolenia online dla nauczycieli i nauczycielek, inne decydują się raczej na przeprowadzenie dla nich serii szkoleń.
Jedna rzecz pozostaje niezmienna: organizacje koncentrują się na wspieraniu dzieci znajdujących się w najtrudniejszej sytuacji. Stworzyliśmy specjalne wytyczne dotyczące tego, jak dostosować Asy Internetu do ich potrzeb. Pierwsza część tych wytycznych została już opublikowana i można ją znaleźć na stronie bia4all.eu – zebraliśmy nia niej praktyczne wskazówki, obserwacje i rekomendacje badaczy i praktyków z różnych krajów – komentuje Agata Łuczyńska, Prezeska Zarządu Fundacji Szkoła z Klasą.

Skuteczna praca z grupami defaworyzowanymi jest możliwa dzięki dostosowanemu podejściu – skupieniu się bardziej na wartościach, postawach i emocjach niż tylko na kompetencjach twardych i rozpoznawaniu zagrożeń. Asy Internetu pomagają kształtować odwagę, życzliwość i umiejętność zrozumienia własnych emocji.

– Nasze dzieci pochodzą głównie z trudnych środowisk, wiele z nich ma za sobą doświadczenia przemocy domowej lub nadużyć ze strony dorosłych. Trudno jest im stanąć w swojej obronie, dzielić się i rozmawiać o trudnych sytuacjach, które im się przytrafiły. Lekcje i inne aktywności Asów Internetu kształtują odwagę, pozwalają ćwiczyć umiejętność przyznawania się do własnej słabości i proszenia o pomoc, tak ważną dla moich podopiecznych – mówi Dominika Królikowska, jedna z trenerek Asów Internetu, która przez wiele lat pracowała w świetlicy środowiskowej we wschodniej części Polski.

W każdym kraju koncentrujemy się na innych grupach. Jedną z grup, z którymi pracujemy w Chorwacji, są uczniowie z małych wysp, w Rumunii i na Słowacji docieramy do społeczności romskiej, w Polsce i na Litwie pracujemy z uchodźcami z Ukrainy, a w Grecji między innymi z uchodźcami z Bliskiego Wschodu.

Przygotowanie wszystkich dzieci do wejścia w cyfrowy świat

– Mamy ambitne plany na najbliższe trzy lata: począwszy od stworzenia całego nowego programu nauczania skierowanego do nauczycieli i nauczycielek uczniów szkół średnich (w wieku 14-18 lat). W świecie, w którym nowe technologie stale się zmieniają i pojawiają się nowe zagrożenia online, dużym wyzwaniem będzie stworzenie kompleksowego programu nauczania obejmującego najbardziej palące i ważne tematy.
We wszystkich 11 krajach będziemy również nadal docierać do szkół podstawowych, a nawet przedszkoli (począwszy od dzieci w wieku 3 lat) – z odpowiednio dostosowanym programem nauczania. Zajęcia i materiały dla najmłodszych są absolutnie kluczową częścią programu. Jak pokazują badania, może istnieć nawet 7-letnia luka między chwilą, gdy dzieci zaczynają korzystać z internetu, a momentem, gdy rodzice zaczynają rozmawiać ze swoimi dziećmi o tym, jak robić to bezpiecznie i mądrze.


Asy Internetu to globalny program edukacyjny stworzony przez Google w 2018 roku. Pierwotnie został zaprojektowany, aby wspierać nauczycieli i nauczycielki oraz dzieci w wieku od 9 do 14 lat. Fundacja Szkoła z Klasą dostosowała program dla młodszych dzieci (w wieku od 3 do 9 lat), a teraz opracuje nowy program nauczania dla uczniów szkół średnich (w wieku od 14 do 18 lat).

Celem programu jest kształtowanie kompetencji, postaw i umiejętności młodych ludzi, które pomogą im poruszać się w świecie, w którym zaciera się granica między światem offline i online. Program opiera się na 5 kluczowych wartościach, których dzieci potrzebują, aby stać się pewnymi siebie i odpowiedzialnymi cyfrowymi obywatelami: uważności, rozsądku, sile, życzliwości i odwadze. W świecie, w którym nowe zagrożenia pojawiają się tak szybko, że system edukacji wymaga dodatkowego wsparcia, aby je uwzględnić, program Asy Internetu uczy dzieci podstaw cyfrowego obywatelstwa i bezpieczeństwa, aby mogły z ufnością odkrywać świat online.