Wspieranie dzieci z Różnorodnymi Potrzebami Edukacyjnymi (SPE) wymaga indywidualnego podejścia i dostosowania materiałów edukacyjnych specjalnie do ich indywidualnych potrzeb. Program Asy Internetu proponuje aktywności, które mogą znacząco wspomóc proces nauki i rozwijania umiejętności dzieci, które muszą mierzyć się w szkole z różnymi wyzwaniami edukacyjnymi.

Nowoczesne technologie a dzieci ze SPE

Nowoczesne technologie mogą być wykorzystane przez nauczycieli i nauczycielki, a także rodziców jako wsparcie rozwoju dzieci o indywidualnych potrzebach edukacyjnych. Narzędzia cyfrowe zastosowane podczas lekcji mogą bardziej angażować dzieci, zwiększyć ich motywację oraz wspomóc proces zrozumienia i zapamiętania wiadomości. Technologie informacyjno-komunikacyjne ułatwiają komunikację, która często jest dla dzieci ze SPE bardzo trudna. Mogą być zatem wykorzystane także do rozwijania umiejętności społecznych.

W przypadku dzieci z chorobami przewlekłymi nowoczesne technologie umożliwiają ciągłość edukacji, a także wspierają dobrostan psychiczny i ułatwiają dbanie o własne zdrowie. Narzędzia do wideokonferencji zwiększają poczucie przynależności do grupy i ułatwiają kontakty społeczne.

W przypadku dzieci w spektrum autyzmu komunikacja „twarzą w twarz” bywa trudna, jest związana ze zbyt dużą ilością bodźców. Kontakt przez internet daje im czas na analizę i przemyślenie reakcji.

W przypadku uczniów i uczennic z niepełnosprawnością wzroku wyzwaniem jest fakt, że media cyfrowe są przede wszystkim mediami wizualnymi, co powoduje, że dzieci te mogą mieć większe trudności z pełnym funkcjonowaniem w internecie. Z pomocą przychodzi tutaj m.in. sztuczna inteligencja, która pozwala np. na automatyczne rozpoznawanie zawartości ilustracji.

W przypadku dzieci z trudnościami emocjonalnymi i behawioralnymi nowoczesne technologie mogą ułatwić zaangażowanie się w naukę poprzez konkurowanie z samym sobą, wzrost kompetencji oraz poczucie własnej wartości.

W przypadku uczniów i uczennic z niepełnosprawnością intelektualną używanie technologii cyfrowych może ułatwić i wspierać nabywanie większej kontroli nad swoją sytuacją, możliwość samostanowienia i uczestnictwa w życiu społecznym.

W przypadku dzieci z doświadczeniem migracji technologie cyfrowe mogą pomóc wyrównać szanse w dostępie do edukacji oraz skutecznym uczeniu się języka przyjmującego.

Jednak, aby dzieci o indywidualnych potrzebach edukacyjnych mogły odpowiedzialnie i bezpiecznie korzystać z możliwości, które stwarza technologia, potrzebują wsparcia. Tu przydatny jest program Asy Internetu, który pomaga zrozumieć zjawiska zachodzące w sieci, ale też swoje emocje i reakcje.

Wsparcie programu Asy Internetu w edukacji włączającej

Program Asy Internetu oferuje gotowe narzędzia dostosowane do różnych grup wiekowych. W ramach naszych materiałów proponujemy podręcznik ze scenariuszami lekcji dla klas 0-3 oraz kolejny podręcznik Asów Internetu dla uczniów klas 4-8. To cenne źródło gotowych narzędzi, które mogą być dostosowane do indywidualnych potrzeb uczniów ze SPE. Dodatkowym wsparciem dla nauczycieli i rodziców są dostępne materiały na stronie BIA4ALL, która oferuje poradnik na temat wykorzystania technologii informacyjnych i komunikacyjnych w edukacji dzieci ze specjalnymi potrzebami.

Poradnik ten obejmuje najważniejsze obszary:

  • Dzieci w spektrum autyzmu: propozycje dostosowań dla dzieci, dla których tradycyjne metody komunikacji bywają trudne.
  • Dzieci z chorobami przewlekłymi: dostosowania dla dzieci z wyzwaniami zdrowotnymi, które umożliwiają im kontynuację nauki.
  • Dzieci z niepełnosprawnością wzroku: poradniki i narzędzia wspierające dostępność treści w środowisku cyfrowym.
  • Dzieci z trudnościami emocjonalnymi i behawioralnymi: propozycje aktywności, które pomagają w zaangażowaniu dzieci i rozwijaniu kompetencji emocjonalnych.
  • dzieci z niepełnosprawnością intelektualną: wsparcie dla dzieci w rozwijaniu samokontroli i lepszego rozumienia swojej sytuacji oraz uczestnictwa w życiu społecznym.
  • dzieci z doświadczeniem migracji: propozycje dostosowań, które pomagają wyrównać szanse w dostępie do edukacji i skutecznym nauce języka przyjmującego.

Poza tym, aktywności proponowane w programie Asy Internetu pomagają rozwinąć podstawowe wartości potrzebne do bezpiecznego poruszania się w sieci: rozsądku – aby młodzi ludzie wiedzieli, czym warto się w sieci dzielić, uważności – aby umieć rozpoznać próby oszustwa oraz zapanować nad własnymi emocjami, siły – aby dobrze zabezpieczać swoje dane, życzliwości – aby odnosić się do innych w życzliwy, nie wyrządzających przykrości sposób oraz odwagi – aby umieć właściwie reagować w trudnych sytuacjach.

Jeżeli Wam, nauczycielom i nauczycielkom oraz rodzicom, bliskie są te wartości, to zachęcamy do sięgnięcia po materiały programu Asy Internetu. Integracja tych materiałów oraz poradnika ze strony BIA4ALL do procesu nauczania umożliwi stworzenie włączającego środowiska edukacyjnego. Dzięki tym dostosowaniom możecie bardziej efektywnie wspierać rozwój uczniów i uczennic ze SPE, dostosowując narzędzia technologiczne do ich indywidualnych potrzeb.