W ramach programu Solidarność. Podaj dalej! w całej Polsce realizowanych jest kilka akcji społecznych, które mają na celu integrację i wzmacnianie solidarności w młodych osobach. Wiele działań zostało zaprojektowanych z myślą o nowych uczniach i uczennicach z Ukrainy. Przeczytajcie relację Iwony Mierzejewskiej – nauczycielki realizującej akcję społeczną w Szkole Podstawowej nr 1 w Piszu, o tworzeniu przyszkolnego ogródka.

Uczniowie piskiej Jedynki realizują akcję społeczną „GraMy w zielone” w ramach programu Solidarność. Podaj dalej!. Dzięki finansowemu wsparciu Fundacji powstał szkolny ogródek, w którego tworzenie zaangażowała się cała społeczność (rodzice, uczniowie, nauczyciele, pani sekretarka, pan woźny).

W marcu do naszej szkolnej drużyny dołączyli uczniowie i uczennice z Ukrainy. Chętnie włączyli się w realizację zadań projektowych. Praca w naszym ogródku pozwala na integracji grupy, umożliwia wzajemne poznawanie się uczniów i uczennic z innej strony niż dotychczas. Okazało się, że Artur i Artem (kl. 3, dodam, że są o rok młodsi od swoich polskich kolegów i koleżanek), mają dużą wiedzę na temat roślin uprawianych w ogródku. Podczas naszych klasowych dyskusji na temat aranżacji i wyboru roślin, chętnie włączali się do rozmowy i wspominali swój ogródek w Irpieniu. Gdy nadszedł czas praktycznych zajęć w ogrodzie, uczyli koleżanki i kolegów, jak należy postępować z cebulką dymką, aby wyrósł szczypior. Służyli pomocą podczas wysiewu rzodkiewki i sałaty.

Współpraca, wymiana doświadczeń i wspólne uczenie się uczniów i uczennic pozwoliły na stworzenie naszej grządki warzywnej. Dodam, że to była świetna okazja do szlifowania języka polskiego i ukraińskiego (my też uczymy się nowego języka). Jesteśmy wszyscy pod wielkim wrażeniem ich wiedzy i otwartości. Naszym codziennym rytuałem jest wyprawa do ogródka, podlewanie roślin, obserwacja oraz prowadzenie dzienniczka ogrodu. Chłopcy angażują się we wszystkie prace.

Postanowiłam, że wykorzystam ogródek do nauki języka polskiego, ponieważ uczę zespół dziewięciu uczniów i uczennic z Ukrainy w klasach 1-3.


Autorka: Iwona Mierzejewska, Szkoła Podstawowa nr 1 w Piszu

 

Projekt realizowany ze środków Unii Europejskiej w ramach programu Erasmus+ w partnerstwie z: La Ligue de l’enseignement – FrancjaFundacion CIVES – HiszpaniaCMS, Center for Peace Studies – ChorwacjaHumanitas – SłoweniaARCI – Włochy.