W programie R-EU Connected od kilku miesięcy przygotowywaliśmy szkolenie dla nauczycieli w Paryżu. To jedno z najciekawszych działań dla naszych uczestników w projekcie, które obfitowało w wiele nowych doświadczeń, znajomości i umiejętności.

Do udziału w tym międzynarodowym wydarzeniu zaprosiliśmy 5 nauczycieli z Polski, którzy wyróżnili się wielkim zaangażowaniem w realizację programu oraz wspaniałymi efektami pracy w szkołach.

Przez 5 dni, w przepięknym mieście nad Sekwaną, nasi uczestnicy wraz z innymi nauczycielami z Grecji, Chorwacji, Włoch i Francji, szkolili się między innymi w obrębie takich zagadnień jak edukacja europejska, aktywne obywatelstwo w UE, wielokulturowość. Rozmawiali także o metodologii projektu i mieli okazję ponownie przejść przez część działań, pogłębiając wiedzę i wymieniając się dobrymi praktykami w międzynarodowym zespole.

Pierwszego dnia po przedstawieniu wszystkich partnerów projektu i ich działań, nauczyciele mieli możliwość porozmawiania o tym kim współcześnie jest młody Europejczyk? Jakie ma potrzeby? Jakie są jego oczekiwania? Za pomocą metody design thinking uczestnicy przygotowywali personę i dzielili się swoimi spostrzeżeniami.

Tematem kolejnego dnia były wartości europejskie. Na uczestników szkolenia czekały dwa wyzwania: napisanie swojej wersji hymnu europejskiego oraz przygotowanie Europejskiej Inicjatywy Obywatelskiej. Dodatkową atrakcją był warsztat muzyczny przygotowany przez naszych partnerów z Grecji.

Trzeci dzień warsztatowy dotyczył działań przeciw uprzedzeniom i stereotypom. Wizyta w paryskim Muzeum Historii Imigracji był świetną podstawą do dalszych ćwiczeń i konwersacji na bazie analizy obrazu i fotografii.

Podczas czwartego dnia przyszedł czas na obalanie mitów związanych z Unią Europejską. Uczestnicy mieli możliwość zadawania szczegółowych pytań przedstawicielom lokalnych organizacji unijnych.

Na koniec oczywiście, nie mogło zabraknąć podsumowań, ewaluacji i rekomendacji na przyszłe działania.

To był intensywny czas, ale jakże kreatywny, edukacyjny i inspirujący.

 

Nasi polscy uczestnicy tak podsumowywali wyjazd:

Intensywne sześć dni w przepięknym Paryżu w bardzo doborowym, kreatywnym towarzystwie. Udało nam się bardzo dobrze ze sobą zintegrować, poznać nasze projekty, działania, plany na przyszłość. Największą wartością dodaną wyjazdu są nowe przyjaźnie, liczne rozmowy, dyskusje o wątkach proeuropejskich z  nauczycielami z Grecji, Chorwacji, Włoch, Francji i oczywiście Polski. Cenię sobie możliwość współpracy przy tworzeniu praw i obowiązków na wspólnej, międzynarodowej wyspie, kreowanie nowych postaci, analizowanie różnorodnych zdjęć, postaw pod kątem odmienności kulturowej, stereotypów ale też walki z dyskryminacją. Ćwiczenie „wyspa” oraz analizowanie zdjęć już wykorzystałem w pracy, podczas zajęć wiedzy o społeczeństwie. Ciekawie przebiegała dyskusja o współczesnych wyzwaniach, jakie stoją przed Unią Europejską, nie tylko pod kątem migracji, zmian klimatycznych, ale przede wszystkim funkcjonowania instytucji europejskich. Dostrzegłem, jak wiele nas łączy w temacie przyszłości UE, problemów z jakimi borykają się kraje UE, jak ważna jest integracja europejska, a szczególnie odpowiedni  sposób uczenia o niej dzieci i młodzieży, w myśl zasady: „Powiedz mi, a zapomnę. Pokaż mi, a zapamiętam. Pozwól mi zrobić, a zrozumiem”. Wyjazd do Paryża w pełni spełnił moje oczekiwania, dodatkowo zmotywował do podejmowania nowych wyzwań/metod w pracy z uczniami.  

Dziękuję Organizatorom, instytucjom uczestniczącym w projekcie, a także doskonałej „ekipie nauczycieli” z Polski. To było niezapomniane sześć dni.

Nauczyciel z I LO im. Feliksa Fabianiego w Radomsku

 

Wyjazd do Paryża był bardzo udany. Poznałem tam nowych ludzi, a także zwiedziłem niezwykle urokliwe miejsca.
Co najbardziej się podobało? Ogromnym plusem było spotkanie osób związanych z projektem, które przyjechały do Francji z kilku europejskich państw. Mogliśmy się zobaczyć, poznać i zaprezentować swoje opinie. Oczywiście mój angielski nieco ograniczał możliwości konwersowania, ale i tak jestem bardzo zadowolony. Bardzo ciekawe były zajęcia dotyczące ECI. Jest to coś, co w tym projekcie ma dla mnie szczególną wartość – uczenie uczniów aktywności i ukazywanie im dróg, dzięki którym staja się świadomymi i aktywnymi obywatelami UE.

Nauczyciel z Zespołu Szkół w Szczekocinach

 

W dniach 24 -29 lutego wraz z 4 innymi osobami z Polski miałam możliwość uczestniczyć w szkoleniu dla uczestników programu R-EU-Connected. Jest to dla mnie nowe, ale niezwykle cenne doświadczenie. Kilka dni intensywnych warsztatów i czasem zupełnie inne spojrzenie na sprawy związane z Unią Europejską. Różne kraje, różne kultury, podobne problemy i ten sam cel. Budowanie poczucia europejskiej przynależności, rozmowy o równości i sprawiedliwości. Nie sposób nie wspomnieć o cudownych ludziach i wspaniałej atmosferze.  Cieszę się, że mogłam być częścią tego projektu. 

Nauczycielka z SP nr 234 im. Juliana Tuwima w Warszawie

R-EU-CONNECTED: szkolenie dla nauczycieli w Paryżu

ERAZMUS PLUS logo

Program realizowany jest we współpracy z partnerami z Francji, Włoch, Chorwacji i Grecji dzięki finansowaniu ze środków Komisji Europejskiej w ramach programu Erasmus +.