Zaczynamy naszą edukacyjną akcję #animacjezklasą. W kolejne środy od 1 lipca do końca wakacji, na naszym profilu na Facebooku i tutaj, będziemy polecać Wam edukacyjne filmiki, które warto obejrzeć, korzystając z chwili wolnego. Poniżej znajdziecie pierwszą część naszego wakacyjnego cyklu. A o tym, czy warto je wszystkie zobaczyć, pisze Alicja Pacewicz.

Dlaczego zdecydowaliśmy się odpalić cykl animacji edukacyjnych właśnie teraz? Dokładnie w momencie, gdy wszyscy z ulgą zamknęli elektroniczne dzienniki i wszystkie cudowne narzędzia do zdalnego nauczania? Powodów jest kilka, oto najważniejsze.

Uczymy się przez całe życie – a więc chyba także w czasie wakacji. Uczymy się nie tylko w ramach edukacji formalnej, a nawet nieformalnej, ale także chodząc po lesie, oglądając filmy, czy po prostu szukając czegoś w sieci. W ramach naszego szkołoklasowego procesu uczenia się w każdej sytuacji, znaleźliśmy znakomite, krótkie filmiki o tym, jak ludzie się uczą – i postanowiliśmy się nimi podzielić z nauczycielami/lkami i w ogóle wszystkimi, którzy chcą nadal się czegoś w życiu dowiedzieć i nauczyć.

No właśnie, to będą filmy, a może nawet filmiki: kilkuminutowe, animowane materiały edukacyjne o różnych aspektach bycia uczniem i nauczycielem. Przygotowuje je od kilku lat edukacyjna organizacja o wdzięcznej nazwie Sprouts Education (sprouts to po angielsku kiełki), której misją jest wprowadzanie do szkół i klas na całym świecie takich metod nauczania, które angażują, motywują i pomagają się uczyć. Opracowują krótkie filmy rysunkowe, zachęcające do (r)ewolucji w sposobach pracy z dziećmi i młodymi ludźmi. Nie tylko je robią, ale także dają do nich nieograniczony dostęp wszystkim zainteresowanym – filmiki są na wolnych licencjach, a więc można je wykorzystywać do woli, nie tylko w swojej klasie, ale wszędzie, czyli tam, gdzie nauczycielska, uczniowska lub rodzicielska dusza zapragnie.

W czasach, gdy wizualna informacja święci triumfy, gdy wszyscy na gwałt próbujemy nauczyć się sketchnotingu, takie naprawdę znakomicie graficznie opracowane materiały o edukacji są na wagę złota. Podobają się nie tylko nauczycielkom i rodzicom, ale także młodym. To dzieło MinuteVideos, firmy, której hasło brzmi Animując zmianę. To zresztą ta sama kreska, co w znanym wystąpieniu Kena Robinsona na TED o konieczności zmiany paradygmatu w edukacji na całym świecie. Jeżeli chcesz poznać koncepcje Robinsona zajrzyj na polską stronę poświęconą tej tematyce.

Edukacja to jedna z najbardziej złożonych dziedzin życia społecznego, a także jeden z najtrudniejszych obszarów naukowych badań. Z jednej strony „znamy się na niej wszyscy”, z drugiej – wiele badań edukacyjnych ma ograniczony zasięg i prowadzi do niepewnych lub trudnych do zgeneralizowania wniosków. Nawet metaanalizy Johna Hattiego ze słynnej książki Widzialne uczenie się krytykowane są przez niektórych badaczy jako próba zestawienia efektów edukacyjnych rzeczy nieporównywalnych (jak projekty uczniowskie i zostawianie uczniów na drugi rok) oraz skrajnie różnych podejść badawczych czy metod. Dlatego edukacja jest tak ciekawa jako przedmiot teoretycznych rozważań, no i praktycznych eksperymentów, które na co dzień prowadzimy w klasach – zdalnych i „w realu”, zadając sobie stale pytania: jak to zadziała?, czy oni to zrozumieli?, co potrafią, a czego nie?. W każdym z filmików znajdziecie odwołanie do teorii i badań – warto je sobie przypomnieć i zobaczyć, co z tego wynika dla naszej codziennej pracy.

I najlepsze zostawiliśmy na koniec: w wielu szkołach na całym świecie nauczyciele pokazują te animacje o uczeniu się swoim uczniom, a następnie razem z nimi wymyślają ćwiczenia, zadania i zachowania, które pozwalają sprawdzić modele i pomysły, prezentowane w filmach. To samo dzieje się na szkoleniach czy spotkaniach rad pedagogicznych. Mamy nadzieję, że także polskim nauczycielom i uczniom spodoba się ta forma edukacji o edukacji. To pozwala spojrzeć na proces uczenia się i nauczania z metapoziomu, z dystansem, który pomaga twórczo i krytycznie podchodzić do tego, co robimy na lekcjach i w domu. Jeśli was to zainteresuje, możemy od września wspólnie wymyślać ćwiczenia rozwijające kompetencje pokazane w naszym cyklu.