Szkoła to idealne miejsce do kształtowania dobrych nawyków i uczenia się podejmowania mądrych decyzji życiowych. Dziecko i młody człowiek spędza tu długie godziny, a rytm życia po szkole też często wyznaczony jest przez to, co się wydarzyło w klasie i to, co zostało zadane do domu (… ) To najbardziej naturalny “ekosystem”, w którym można nauczyć się, jakie jedzenie i ruch nam służą, a co psuje nasze ciało i umysł – to fragment poradnika dla nauczycieli, którego autorką jest Alicja Pacewicz. 

Zachęcamy Was gorąco do zapoznania się z całą jego zawartością. 

(…) Wszyscy nauczyciele choć nie zawsze zdają sobie z tego w pełni sprawę, wywierają ogromny wpływ na to, jak dziecko się czuje, w jakim jest nastroju, czy miało szansę się poruszać na lekcji i pobiegać na przerwie, czy dowiaduje się, jak odróżnić zdrowy napój od niezdrowego, no i dlaczego lepiej jeść mniej a często, niż dużo i rzadko. Szkoła powinna o tym nie tylko przypominać, ale to umożliwić, np. poprzez dłuższe przerwy śniadaniowe, rozsądne menu w stołówce, smaczne i tanie owoce w sklepiku..”

Jak to zrobić? Jak pomóc uczniom prowadzić pełniejsze, bardziej świadome i zdrowsze życie? Inspiracji, pomysłów i rozwiązań szukajcie w naszym poradniku „OdWażne szkoły na start!”.

W drugiej części poradnika, przygotowanego przez Izabelę Pakułę, znajdziecie gotowe przykłady na to jak wprowadzać modę na zdrowie w każdej szkole, jak wprowadzać elementy edukacji zdrowotnej na lekcjach, jak praktycznie uczyć o zdrowiu. 

Jako wieloletni praktyk stwierdzam, że aby wspomagać rozwój intelektualny ucznia należy zadbać o jego systematyczność w podejmowaniu wysiłku fizycznego. W szkole to prostsze niż się wydaje. Każdy nauczyciel posiada w klasie pomoce sportowe, dzięki którym można wprowadzić akcenty ruchowe na lekcji. Otaczamy się ławkami, krzesłami, a na każdym stole leżą książki i zeszyty. To idealny sprzęt sportowy, z którego można skorzystać. W trosce o wszechstronny rozwój ucznia dopełnieniem jest podejmowanie przez szkołę profilaktyki prozdrowotnej. W myśl zasady, że lepiej zapobiegać niż leczyć.  Od czego zatem rozpocząć? Od wiary, że wprowadzając niewielkie zmiany można osiągnąć wielkie efekty.  

Pobierzcie poradnik i przeczytajcie więcej: ODWAŻNE SZKOŁY NA START! – poradnik dla nauczycieli. 

Oczywiście sam nauczyciel (choćby najlepszy) nie jest w stanie trwale zmienić nawyków swoich uczniów, jeśli nie nawiąże współpracy z ich rodzicami. Aby móc zmieniać postawy i wpływać na młode pokolenia, musimy działać zarówno w szkole jak i w domu, bo to w domu dziecku zaszczepia się wszystkie nawyki, również te związane z prozdrowotnym stylem życia. Poradnik dla rodziców i dzienniczek wspólnej aktywności mają wspomóc ten proces i zachęcić uczniów do aktywnego i wartościowego zdrowotnie spędzania czasu w rodzinie, a także zainspirować rodziców do wspólnych aktywności i działań z dziećmi w formie aktywnej, sportowej, atrakcyjnej i ciekawej dla każdej ze stron. 

Zapoznajcie się z naszym filmowym poradnikiem dla rodziców: Szkoło, Odwagi! POMYSŁY NA AKTYWNY CZAS Z RODZINĄZnajdziecie w nim propozycje ćwiczeń z wykorzystaniem ławek, drabinek, ukształtowania terenu, dla młodszych i dla starszych. Potrzebne są Wam tylko wygodne buty i dobre humory. Ćwiczenia przygotował Tomir Nowak. 

Kliknij tu, aby obejrzeć: POMYSŁY NA AKTYWNY CZAS Z RODZINĄ

Rodzina odgrywa kluczową rolę w edukacji zdrowotnej każdej osoby. To czego nauczymy się w domu, powielamy przez kolejne lata naszego życia, dlatego tak ważne jest, aby transmisja międzypokoleniowa zawierała tylko pozytywne wzorce, postawy prozdrowotne i dobre nawyki. Rodzice mogą uczyć dzieci, ale też dzieci mogą uczyć rodziców. Ważne, aby mieć wspólny cel i działać razem nad jego realizacją. Spróbujcie zachęcić wszystkich do skorzystania z naszych „Dzienniczków wspólnej aktywności”. To materiał edukacyjny zawierający propozycje wspólnych działań dla rodziców z dziećmi z podziałem na pory roku. Dowiecie się z niego co możecie wspólnie ugotować, w co się bawić, jak aktywnie spędzać czas. Chcemy Was zainspirować do zespołowych aktywności przez cały rok, od wiosny do zimy.

Kliknij tu, aby pobrać: DZIENNICZEK WSPÓLNEJ AKTYWNOŚCI

Koniecznie dajcie nam potem znać, jak sprawdza się Wam ten materiał w praktyce. A może uzupełnicie go o kilka swoich pomysłów?  Powodzenia. 

 

Projekt współfinansuje m.st. Warszawa

Projekt realizowany na terenie miasta stołecznego Warszawy dla szkół ze wszystkich poziomów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem założeń „Programu rozwoju edukacji w Warszawie 2013-2020” oraz programu „Młoda Warszawa. Miasto z klimatem dla młodych 2016-2020”.