Jesteśmy młodzi. O co nam chodzi?

logo "jestesmy młodzi. O co nam chodzi?"

Młodzi ludzie mają własne potrzeby, problemy, opinie i pomysły. Wierzymy, że są równie ważni jak osoby dorosłe, choć ich głos jest zwykle pomijany w debacie publicznej. Biurokracja i przeładowane programy nauczania sprawiają, że w szkołach jest coraz mniej miejsca na rozmowy o potrzebach młodych ludzi i na rozwijanie ich kompetencji społecznych. Dlatego wspieraliśmy nastoletnich aktywistów w mówieniu o tym, co dla nich ważne i w znajdowaniu miejsca na ich głos w przestrzeni publicznej.

Stworzyliśmy pilotażowy program wsparcia dla osób w wieku 15-19 lat, które chcą mówić o ważnych dla nich sprawach. Uczestnicy naszego programu w grupach 3-5 osobowych stworzyli przekaz na ważny dla nich temat. Formułę wybrali sami np. stworzyli kampanię online, materiały edukacyjne lub prasowe, zorganizowali debatę w szkole lub społeczności lokalnej.

W naszym programie to młodzi wyszli z inicjatywą i byli liderami procesów. My im towarzyszyliśmy przez osiem miesięcy (od marca do października 2021), oferując wsparcie mentorskie, konsultacje z ekspertami dobieranymi wg potrzeb uczestników, pomoc w wyborze metod komunikacji, formułowaniu przekazu, radzeniu sobie ze stresem związanym z wszechobecną polaryzacją opinii i hejtem.

Nastawiliśmy się na aktywne towarzyszenie, elastyczność, reagowanie na bieżąco – w stylu metodologii design thinking i agile, z zastosowaniem różnorodnych instrumentów wsparcia, bez narzucania własnego zdania.

Zapewniliśmy również wsparcie finansowe w wysokości 3.000 zł dla każdego zespołu uczestniczącego w programie oraz stworzyliśmy materiały promocyjne, również multimedialne, prezentujące działania uczestników.

Zgłoszenia zakończyły się w dniu 7 marca 2021 r.

Młodzi są zajechani - raport z projektu Jesteśmy młodzi. O co nam chodzi?

Młodzi są zajechani - raport z projektu Jesteśmy młodzi. O co nam chodzi?

Raport z wnioskami z projektu Jesteśmy młodzi. O co nam chodzi? Znajdziecie tu 5 rzeczy, które zrozumieliśmy o codzienności nastolatków i 5 zasad naszej pracy, które zwiększały sens działania z młodzieżą.

Mentoring i ewaluacja

Anna Skocz

Z doświadczenia – przedsiębiorca, urzędniczka i działaczka pozarządowa. Z serca – aktywistka i animatorka społeczności lokalnej, miłośniczka wszystkiego co międzynarodowe i międzykulturowe, trochę artystyczne i bliskie ludzi.
Absolwentka Komunikacji międzykulturowej i edukacji. Od lat pracuje z młodzieżą lokalnie, regionalnie i międzynarodowo.
Obecnie prezeska fundacji ArtesEdu i urzędniczka.

Izabela Meyza

Antropolożka kultury, mediatorka i trenerka empatycznej komunikacji. Absolwentka Instytutu Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, szkoły trenerów STOP, studiów podyplomowych Negocjacje i Mediacje (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej) oraz Intensywnego Treningu Porozumienia bez Przemocy I i II stopnia (Szkoła Empatii).
Pracuje w oparciu o metodę Porozumienia bez Przemocy (NVC). Autorka materiałów edukacyjnych dotyczących edukacji cyfrowej oraz przeciwdziałania przemocy. Jako trenerka wspiera szkoły, organizacje i innych trenerów w efektywnym komunikowaniu się i rozwiązywaniu konfliktów oraz rozwoju kompetencji cyfrowych.

Anna Chęć

Edukatorka, trenerka, aktywistka, ogrodniczka. Działaczka na rzecz praw człowieka, praw zwierząt i hortiterapii. Prezeska Fundacji Świat w naszych Rękach i przedsiębiorstwa społecznego Kosmiczna Architektura Ogrodowa. Aktywna trenerka WenDo- czyli metody asertywności i samoobrony dla dziewczynek i kobiet. Członkini Sieci Obywatelskiej Watchdog Polska. Od kilkunastu lat zajmuje się edukacją nieformalną. Prowadzi w Bystrej siedlisko permakulturowe Dolina Bawole Serce.
Z wykształcenia pedagożka, kulturoznawczyni, arteterapeutka i absolwentka Podyplomowego Studium Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie Instytutu Psychologii Zdrowia Polskiego Towarzystwa Psychologicznego.
Absolwentka Komunikacji międzykulturowej i edukacji. Od lat pracuje z młodzieżą lokalnie, regionalnie i międzynarodowo.
Obecnie prezeska fundacji ArtesEdu i urzędniczka.

Julian Czurko

Trener, coach, facylitator. Doktor nauk humanistycznych, magister kulturoznawstwa i historii sztuki, menedżer ekonomii społecznej. Projektant komunikacji wizualnej oraz tekstowej. Partner w realizacji programów rozwojowych i assessmentowych.
|Pracuje z osobami dorosłymi – działającymi we wszystkich 3 sektorach – oraz z młodzieżą. Rozwija kompetencje miękkie, cyfrowe oraz kreatywne – wykorzystywane w edukacji, profilaktyce oraz biznesie.
Od 2007 roku członek Stowarzyszenie Literackiego im. K.K. Baczyńskiego, od 2012 roku prowadzi Fundację Rokoko, organizację zajmującą się edukacją i badaniami w obszarze kultury. Od 2012 roku współpracuje z Fundacją SPUNK jako członek zespołu trenerskiego w zakresie edukacji seksualnej, w tym samym roku został też członkiem honorowym stowarzyszenia Fabryka Równości. Od 2019 roku współpracuje z Fundacją HerStory w obszarze edukacji antyprzemocowej i rozwijania inicjatywy SZTAMA. 

Anka Kuliberda

Edukatorka i trenerka. Pomaga i doradza NGO-som w zarządzaniu projektami oraz wprowadzaniu i wykorzystywaniu rozwiązań technologicznych w działaniach i społecznych innowacjach. Fundatorka społeczności The Radical Act of Self-Care walczącej z wypaleniem u aktywistów i aktywistek. W programie pełniła role mentorki i ewaluatorki.

Kuba Radzewicz

Trener i ekspert w obszarze edukacji obywatelskiej i polityki na rzecz młodzieży, posiadający ponad 10-letnie doświadczenie pracy w organizacjach pozarządowych. Ekspert oceniający wnioski w konkursach grantowych w obszarze partycypacji obywatelskiej i rozwoju społeczności lokalnych. 

Projekt finansowany z dotacji nr K1d/0651 programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy z Funduszy EOG.

Finansowanie: