A A+ A++
Youtube logo Facebook logo
KURSY WEBINARY
EN
Menu
KURSY WEBINARY
  • O nas
    • Zespół
    • Okiem Fundacji
    • Statut
    • Sprawozdania
  • Programy
    • AKTUALNE REKRUTACJE
  • Materiały
  • Partnerzy
  • Kontakt
Youtube logo Facebook logo

Rozmawiaj z Klasą

Wierzymy, że szkoła jest ważnym graczem w temacie zdrowia psychicznego, dlatego w programie Rozmawiaj z Klasą prowadzimy badania, przygotowujemy materiały, szukamy efektu synergii z innymi instytucjami i organizacjami, zabieramy głos w debacie publicznej. Wszystko po to, by pomóc szkole stać się miejscem, które dba o zdrowie psychiczne wszystkich, którzy uczą się w niej i pracują.

W ramach programu przeprowadziliśmy dwa badania; możecie zapoznać się z nimi poniżej. W zakładkach na końcu strony znajdziecie też wszystkie dodatkowe materiały, które stworzyliśmy.

 

Rozmawiaj z klasą. Codzienność wychowawstwa – co jest ważne dla wychowawców i młodych ludzi? Raport z badania:

Premiera 25 listopada 2021 r. Badanie było realizowane w dniach 1-15.10.2021 r.

Zdecydowaliśmy się na badanie jakościowe, które objęło 20 osób – wychowawców i wychowawczyń, uczniów i uczennic szkół podstawowych. Raport, który czytacie, nie jest więc analizą pozwalającą na stawianie dużych tez, lecz zbiorem opowieści o doświadczeniu wychowawstwa. Chcieliśmy pokazać często nieoczywiste aspekty wychowawstwa w szkolnej perspektywie, pogłębić je i spojrzeć na nie oczami tych wychowujących i tych wychowywanych. Komentarze eksperckie, które znajdziecie na końcu niniejszej publikacji, osadzają nasze rozmowy w kontekście innych badań i wiedzy eksperckiej.

 

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

Pobierz raport Codzienność wychowawstwa – co jest ważne dla wychowawców i młodych ludzi?

 

Rozmawiaj z klasą. Zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczycielek. Raport z badania

Premiera 24 stycznia 2021 r. Ankieta była dostępna w dniach 7-30 października 2020 r., spotkania fokusowe z ekspertami i ekspertkami miały miejsce 27 listopada i 4 grudnia 2020 r.

Raport zbiera dane z anonimowej ankiety przeprowadzonej wśród nauczycieli i nauczycielek z całej Polski, ze wszystkich poziomów nauczania (ponad 1 500 odpowiedzi), i wnioski z dwóch spotkań fokusowych z ekspertami i ekspertkami. Lektura raportu nie jest łatwa i pokazuje, że zdrowie psychiczne wszystkich powinno stać się w szkole priorytetem. Raport jest dla nas mapą – pokazał nam, jakie tematy powinniśmy pogłębić, o czym mówić głośno, jakie materiały przygotowywać. Temat wychowawstwa jako szczególnej relacji, która nawiązuje się między młodymi ludźmi a nauczycielką czy nauczycielem, uznaliśmy za jeden z kluczowych i poświęciliśmy mu kolejne badanie, Codzienność wychowawstwa – co jest ważne dla wychowawców i młodych ludzi? (patrz wyżej).

 

Please wait while flipbook is loading. For more related info, FAQs and issues please refer to DearFlip WordPress Flipbook Plugin Help documentation.

Pobierz raport Zdrowie psychiczne uczniów i uczennic oczami nauczycieli i nauczycielek

 

SZKOŁA DOBROSTANU rozwiń

W projekcie Szkoła Dobrostanu wspieramy edukatorów (nauczycieli, pedagogów, dyrektorów, profilaktyków), we wzmacnianiu zdrowia psychicznego uczniów. Pokażemy jak je rozumieć (komponent WIEDZA), jak wzmacniać (komponent STRATEGIE), proponujemy konkretne pomoce dydaktyczne i materiały do pracy z uczniami i uczennicami (komponent PRAKTYKA). W końcu pokażemy jak z nimi pracować (komponent INSPIRACJA).

W Szkole Dobrostanu zapoznać będzie się można z zestawami materiałów dotyczącymi sześciu obszarów: depresja i zaburzenia nastroju, poczucie wartości, integracja klasy, przemoc rówieśnicza, dobrostan cyfrowy i interwencja kryzysowa.

 

Projekt Szkoła Dobrostanu korzysta z dofinansowania o wartości 127 000 euro otrzymanego od Islandii, Liechtensteinu i Norwegii w ramach Funduszy EOG. Celem projektu jest stworzenie innowacji pedagogicznej, która podniesie świadomość roli szkoły we wzmacnianiu zdrowia psychicznego uczniów.

 

EKSPERCI I EKSPERTKI rozwiń

Poznajcie ekspertów i ekspertki, którzy tworzą dla Was materiały. Już wkrótce podzielimy się z Wami pierwszymi rezultatami naszej pracy!

 

RAPORT rozwiń

Zapraszamy do zapoznania się z raportem przeglądowym zbierającym wiedzę i badania dotyczące modułów tematycznych projektu Szkoła Dobrostanu.

Raport jest zestawieniem wniosków z literatury obejmującej problematykę sześciu modułów tematycznych projektu. Nawiązuje do istotnych wyników wybranych krajowych i międzynarodowych badań oraz do opracowań teoretycznych. Raport został przygotowany przez prof. Jacka Pyżalskiego (pedagog specjalny, wykładowca na Wydziale Studiów Edukacyjnych Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza w Poznaniu), a konsultował go dr Wiesław Poleszak (psycholog, Zakład Psychoanalityki i Pomocy Psychologicznej w Wyższej Szkole Ekonomii i Innowacji w Lublinie).

Szkoła Dobrostanu. Raport przeglądowy

KROPLE UWAŻNOŚCI rozwiń

Krople Uważności to projekt realizowany przez Fundację Szkoła z Klasą we współpracy z Fundacją Edumind Uważność w Edukacji dzięki finansowaniu AstraZeneca Young Health Programme. W ramach projektu nauczyciele i nauczycielki będą praktykować uważność, aby następnie przenieść tę praktykę do klasy, na pracę z uczniami i uczennicami.

Każdy nauczyciel biorący udział w projekcie weźmie udział w Kursie Uważności, który składa się z dwóch elementów:

  • 8 tygodniowego treningu uważności dla siebie;
  • mentoringu dla nauczycieli i nauczycielek wokół praktyki Kropli Uważności w klasie.

W ramach projektu, stworzymy również (S)pokój nauczycielski, pigułkę wiedzy o mindfulness wraz z prostymi, podstawowymi ćwiczeniami, które można wykorzystać w pracy również w grupach wielokulturowych.

Szkolenia rozpoczną się nowym roku szkolnym 2022/23.

OKRĄGŁY STÓŁ WOKÓŁ ZDROWIA PSYCHICZNEGO W SZKOLE rozwiń

Podsumowanie spotkań Okrągłego Stołu wokół zdrowia psychicznego w szkole

Nic o nas bez nas

Bezpieczna przestrzeń

Relacje, nie dokumenty

Marzenie o wspólnocie

Rewolucja codzienności

MAPA WSPARCIA - LOKALNE INSTYTUCJE, W KTÓRYCH MOŻESZ SZUKAĆ WSPARCIA rozwiń

MATERIAŁY rozwiń

Jak dbać o zdrowie psychiczne i robić to z głową

Jak rozmawiać z uczniami o depresji? Rozmowa wokół książki „Orkan. Depresja”

Poczucie własnej wartości: jak je budować (nie tylko) w szkole

O PROJEKCIE W MEDIACH rozwiń

Stan zdrowia psychicznego polskich uczniów z perspektywy nauczycieli. Raport „Rozmawiaj z klasą”, pap.pl, data publikacji: 25.01.2021

Nauczyciele o zdrowiu psychicznym dzieci i młodzieży. „Trudno uwierzyć, że mają tak niskie poczucie własnej wartości”, WP Kobieta, data publikacji: 25.01.2021

Stan zdrowia psychicznego polskich uczniów z perspektywy nauczycieli, niedziela.pl, data publikacji: 25.01.2021

Stan zdrowia psychicznego polskich uczniów z perspektywy nauczycieli. Raport „Rozmawiaj z klasą”, Radio Opole, data publikacji: 25.01.2021

Alarm dla szkół: nauczycielka zmuszona do roli ekonoma, uczeń ofiarą systemu [ZDROWIE PSYCHICZNE], OKO.press, data publikacji: 25.01.2021

Wywiad o raporcie Rozmawiaj z Klasą z Martą Puciłowską, wiceprezeską Fundacji Szkoła z Klasą, Warszawski dzień, TVP3, data publikacji: 25.01.2021

Stan zdrowia psychicznego polskich uczniów z perspektywy nauczycieli, zory.com.pl, data publikacji: 25.01.2021

Stan zdrowia psychicznego polskich uczniów z perspektywy nauczycieli, gostynin.info, data publikacji: 25.01.2021

Jak w szkołach wygląda pomoc psychologiczna?, mastopoznaj.pl, data publikacji: 25.01.2021

Niepokój o kondycję psychiczną dzieci i młodzieży, Medexpress.pl, data publikacji: 25.01.2021

Zdrowie psychiczne uczniów, Wiadomości Dębickie, data publikacji: 25.01.2021

Gdy dziecko zaczyna nosić tylko długie rękawy, nauczyciel wie, że trzeba reagować, tylko często nie wie jak, wysokieobcasy.pl, data publikacji: 26.01.2021

Stan zdrowia psychicznego polskich uczniów z perspektywy nauczycieli, edunews.pl, data publikacji: 26.01.2021

Stan zdrowia psychicznego polskich uczniów z perspektywy nauczycieli. Raport „Rozmawiaj z klasą”, Terapia, data publikacji: 26.01.2021

Stan zdrowia psychicznego polskich uczniów z perspektywy nauczycieli, Giżycko.info, data publikacji: 26.01.2021

Badanie Fundacji Szkoła z Klasą. Dzieci już przed pandemią czuły się samotne i nie miały wsparcia. Teraz jest jeszcze gorzej, Gazeta Pomorska, data publikacji: 27.01.2021

Pandemia odbija się negatywnie na zdrowiu psychicznym uczniów, Tygodnik Piski, data publikacji: 27.01.2021

Lockdown pogłębił problemy psychiczne uczniów. Wnioski z tego raportu są alarmujące, Głos24, data publikacji: 27.01.2021

Depresja, stany lękowe – pandemia niszczy dziecięcą psychikę, Pytanie na śniadanie, data publikacji: 28.01.2021

Smutny obraz współczesnej szkoły, Echo Gorzowa, data publikacji: 29.01.2021

Depresja u dzieci i młodzieży? 40% nauczycieli twierdzi, że to najważniejszy problem, TOK.fm, data publikacji: 30.01.2021

Szkoła to nie podstawa programowa, zobaczmy w niej wreszcie człowieka, Zwierciadło, data publikacji: 03.02.2021

Zdrowie psychiczne uczniów oczami nauczycieli, Polskie Radio, data publikacji: 04.02.2021

III Kongres Zdrowia Psychicznego – panel Reforma Psychiatrii dzieci i młodzieży „Czy mamy jeszcze czas?”, YouTube, data publikacji: 20.06.2021

M. Puciłowska, Zdrowa szkoła jest wspólnotą, Piękny Umysł, 2021, nr 3, s. 14-15

KONTAKT rozwiń

Koordynatorka programu:

Anna Nowacka
anna.nowacka@szkolazklasa.org.pl | 518 287 625

 

Opieka merytoryczna:

Marta Puciłowska
marta.pucilowska@szkolazklasa.org.pl | 518 287 625

 

 

AKTUALNOŚCI Z PROGRAMU

 

Projekt Rozmawiaj z Klasą jest finansowany w ramach Programu „Fundusz pomocowy dla organizacji pozarządowych oraz inicjatyw obywatelskich 2020”, utworzonego przez Polsko-Amerykańską Fundację Wolności, realizowanego przez Fundację Edukacja dla Demokracji.

Chcesz być na bieżąco z trendami w edukacji?
Zapisz się na nasz newsletter.

ikona samolot
Polityka prywatności Regulamin serwisu Ogólne warunki umów

O ile nie zaznaczono inaczej, zawartość tej witryny jest objęta międzynarodową licencją Creative Commons Uznanie autorstwa 4.0 CC-BY-SA 4.0. Niektóre prawa zastrzeżone przez Fundację i autorów niektórych treści.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z serwisu oraz w celach statystycznych. Klikając OK zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.

Fundacja Szkoła z Klasą
Powered by  GDPR Cookie Compliance
Privacy Overview

This website uses cookies so that we can provide you with the best user experience possible. Cookie information is stored in your browser and performs functions such as recognising you when you return to our website and helping our team to understand which sections of the website you find most interesting and useful.

Strictly Necessary Cookies

Strictly Necessary Cookie should be enabled at all times so that we can save your preferences for cookie settings.

If you disable this cookie, we will not be able to save your preferences. This means that every time you visit this website you will need to enable or disable cookies again.

Cookie Policy

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z serwisu oraz w celach statystycznych. Klikając OK zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Więcej informacji znajdziesz w Polityce prywatności.