Hasło programu zobowiązuje: w tym roku otwieramy Szkołę z Klasą 2.0 na nowe doświadczenia, na budowanie relacji, na nowoczesne metody nauczania. Posłuchaliśmy więc Waszych sugestii i ruszyliśmy w Polskę poznać Was, porozmawiać i zaprosić do udziału w warsztatach dotyczących najczęściej wybieranych ścieżek Szkoły z Klasą 2.0.

Na przełomie lutego i marca zaprosiliśmy Was do udziału w czterech Lokalnych Spotkaniach Warsztatowych Szkoły z Klasą 2.0. Odwiedziliśmy Poznań, Kraków, Gdańsk i Lublin, gdzie spotkaliśmy się z gronem wyjątkowych nauczycieli. Warsztaty o metodach pracy z uczniem prowadziły doświadczone moderatorki i trenerki programu Szkoła z Klasą 2.0, a zespół programu miał dla uczestników dodatkową propozycję: warsztat – Otwarta szkoła – przygotowany w oparciu o metodę pogłębionej analizy i projektowania rozwiązań – design thinking. Podczas tego szkolenia pracowaliśmy na fikcyjnych opisach trzech różnych uczniów i zastanawialiśmy się, jak zaangażować ich do aktywnego udziału w zajęciach szkolnych i pracy w grupie. Zadanie nie było łatwe, każda z postaci miała inne trudności, z którymi trzeba było się zmierzyć. Wnioski były bardzo ciekawe, a wachlarz rozwiązań szeroki – od indywidualnych rozmów z uczniem, po organizację wyjazdów survivalowych dla całej klasy. Uczestnicy zwracali też uwagę na skuteczność metod edukacyjnych używanych w Szkole z Klasą 2.0 – szczególnie odwróconej lekcji i uczymy innych. Jedno przemyślenie towarzyszyło wszystkim warsztatom Otwarta szkoła, które przeprowadziliśmy: warto wyjść poza schematyczne myślenie o uczniach – dostrzegać w nich to, co dobre, wzmacniać ich i pokazywać na forum klasy pozytywne cechy, nieoczywiste umiejętności i pasje.

 

 

Pierwsze spotkanie odbyło się 25 lutego w Poznaniu. Gościła nas Szkoła Podstawowa nr 58 im. Jerzego Kukuczki, w której na każdym kroku widać i czuć ducha Szkoły z Klasą 2.0. Uczniowie i nauczyciele przygotowali „TIK-ową ścianę” z dobrymi praktykami i Kodeksem 2.0. W całej szkole na ścianach wiszą certyfikaty i dyplomy z kilkunastu edycji Szkoły z Klasą, a także innych programów Centrum Edukacji Obywatelskiej. W Poznaniu, poza warsztatem Otwarta Szkoła, odbyły się zajęcia dotyczące dwóch ścieżek. Czytaj ze zrozumieniem poprowadziła Magdalena Wojtaś, która pokazała nieszablonowe pomysły na to, jak czytać i czym tak naprawdę jest tekst kultury. Tematem warsztatów była relacja mistrz – uczeń. Uczestnicy „czytali” obrazy, zdjęcia oraz materiał audiowizualny (film „Ambicja” Tomasza Bagińskiego), a także przygotowali się do „rymowanej bitwy na słowa” (ang. rap battle). Warsztat Uczymy innych przygotowała Maja Wrzos. Podczas tego szkolenia nauczyciele zastosowali wzajemne nauczanie w praktyce, dzieląc się swoimi doświadczeniami i dobrymi praktykami z pracy w szkole i w programie.

Na kolejne spotkanie pojechaliśmy 4 marca do Krakowa. Skorzystaliśmy z gościnności Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 14. Od samego początku wiedzieliśmy, że dobrze trafiliśmy – przywitał nas ogromny baner z logotypem programu, wiszący nad wejściem do szkoły. W czasie warsztatów z Czytania ze zrozumieniem Maja Wrzos zaprosiła uczestników do odczytywania znaczeń infografik (Noun Projekt) oraz… chińskich liter (Chineasy). Pokazała również ciekawe akcje czytelnicze, przydatne narzędzia TIK oraz dobre praktyki Szkoły z Klasą 2.0. Kolejny warsztat, Odwrócona lekcja, prowadzony przez Annę Wójcik-Jachowicz, dla wielu uczestników okazał się pierwszą okazją do zapoznania się z tą metodą. Ania pokazała krok po kroku jak nią pracować, skąd brać materiały, a także przedstawiła opisy odwróconych lekcji zrealizowanych w programie i wyróżnionych odznaką Dobrej Praktyki.

Z południa Polski przenieśliśmy się nad morze. 8 marca zaprosiliśmy uczestników programu na spotkanie w Gdańskim Liceum Autonomicznym. W szkole mieści się wyjątkowe obserwatorium astronomiczne. To wymarzone miejsce do realizacji ścieżki Odkrywaj, eksperymentuj, dociekaj! Warsztat dotyczący odkrywania przeprowadziła Katarzyna Górkiewicz, która zaproponowała szereg ciekawych narzędzi i doświadczeń do wykorzystania w szkole. Uczestnicy mieli okazję zagrać w grę słowną w stylu „Tabu”, zaprojektowaną na potrzeby przedmiotów przyrodniczych. Zadaniem gracza jest opisać wylosowane pojęcie, bez użycia słów zakazanych.. Kolejne warsztaty, Czytaj ze zrozumieniem, prowadzone były przez Weronikę Adamską. W czasie warsztatów uczestnicy rozmawiali o tym, jak czytać nie tylko na języku polskim i nie tylko książki, ale również zdjęcia, ilustracje czy teksty muzyczne.

Czwarte spotkanie odbyło się 11 marca w Szkole Podstawowej nr 30 w Lublinie. Lubelska szkoła jest z nami od dawna i wiemy, że dyrekcja i nauczyciele znakomicie radzą sobie z realizacją zadań, które proponujemy. Podczas warsztatów Czytaj ze zrozumieniem Magdalena Wojtaś znów udowodniła, że czytać każdy może (i powinien!) oraz że czytanie może być ciekawą, wychodzącą poza schemat, formą pracy z uczniami. Barbara Kowalczyk zaprosiła uczestników na warsztat z Odwróconej lekcji. W jego trakcie uczestnicy rozmawiali o tym, jak ważna jest rola nauczyciela w pracy tą metodą i jak dobrze przygotować do niej siebie i uczniów. Liczymy, że warsztaty zaowocują wieloma odwróconymi lekcjami, których opisy staną się dobrymi praktykami Szkoły z Klasą 2.0.

Dziękujemy wszystkim uczestnikom Lokalnych Spotkań Warsztatowych. Dużo się nauczyliśmy i mamy nadzieję, że lokalne spotkania staną się tradycją Szkoły z Klasą 2.0.

W tym roku będzie jeszcze jedna okazja żeby się spotkać – wielkimi krokami zbliża się Ogólnopolski Festiwal Szkoły z Klasą 2.0. Już niedługo będziemy Was informować o szczegółach. Do zobaczenia w czerwcu w Warszawie!

SZKOŁA Z KLASĄ 2.0: program w drodze