W tym roku szkolnym po raz kolejny zespół Szkoły z Klasą 2.0 wyruszył w Polskę, żeby spotkać się z nauczycielkami i nauczycielami podczas Lokalnych Spotkań Warsztatowych. Przeczytajcie naszą relację.

W grudniu przeprowadziliśmy szkolenia dotyczące nowej edycji Szkoły z Klasą 2.0 w Poznaniu, Wrocławiu, Katowicach i Olsztynie. Wzięło w nich udział niemal 150 nauczycielek i nauczycieli z całej Polski. Podczas autorskiego warsztatu przygotowanego w oparciu o metodę pogłębionego planowania – design thinking – uczestnicy mieli szansę przejść po kolei przez wszystkie etapy nowej edycji programu. Było to szczególnie ważne, ponieważ w tym roku praca w programie wygląda zupełnie inaczej niż dotychczas. Nowa, odmieniona edycja jest dużym wyzwaniem dla uczestników, których zachęcamy do wzięcia odpowiedzialności za proces zmian w szkole, za samodzielną analizę zasobów i braków oraz współpracę w zróżnicowanym Zespole. Tym bardziej cieszymy się, że mogliśmy spotkać się z tak dużą grupą uczestników, odpowiedzieć na pytania, rozwiać wątpliwości oraz, mamy nadzieję, zachęcić do przeprowadzenia fajnych działań w szkołach.

Uczestnicy szkolenia podzieleni na grupy na podstawie naszych opisów i zdjęć stworzyli Zespoły programowe w zupełnie nowych szkołach. W ten sposób w ramach warsztatów powstało 40 fikcyjnych placówek – od podstawówki na wsi, przez gimnazjum w małej miejscowości, aż do zespołu szkół w dużym mieście. Podczas warsztatu powstałe Zespoły przeszły przez cztery spotkania, podczas których zrealizowali po kolei zadania przewidziane w nowej edycji.

Pierwsze Spotkanie Zespołu

  • analiza zasobów, diagnoza braków;
  • wybór głównego celu, który będzie przyświecał zmianom;
  • zaplanowanie badania potrzeb społeczności szkolnej.

Podczas tego etapu prac powstało m.in. wiele propozycji ciekawych narzędzi i sposobów badania potrzeb społeczności. Pamiętajcie, że w celu uzyskania potrzebnych informacji bardzo istotny jest już sam dobór narzędzi diagnozy oraz sformułowanie zadawanych pytań. Jak się okazuje ankieta nie jest jedynym narzędziem badania, a na dowód tego prezentujemy infografikę z propozycjami uczestników szkolenia:

 

Drugie Spotkanie Zespołu

  • wyciągnięcie wniosków z badania potrzeb;
  • postawienie konkretnego wyzwania dla szkoły w ramach głównego celu;
  • zaplanowanie konkretnych rozwiązań w ramach trzech obszarów: społecznego, architektonicznego i technologicznego.

Pamiętajcie, że w wyniku przeprowadzonych badań możecie zmienić cel główny wybrany na pierwszym spotkaniu – nawet w warunkach warsztatowych kilka razy tak się zdarzyło! Słuchajcie społeczności szkolnej i zgodnie z ich oczekiwaniami podejmijcie ostateczną decyzję. Wyzwanie szczegółowe, które formułujecie na tym etapie, wyjaśnia jak rozumiecie cel główny – zawiera informacje o tym, co i w jakim celu zrobi Wasza szkoła.

Trzecie Spotkanie Zespołu

  • rozpisanie szczegółowego planu działania;
  • zaplanowanie ewaluacji (również bieżącej);
  • wyznaczenie kryteriów sukcesu.

To moment, w którym podczas warsztatów skupiliśmy się na sposobach ewaluacji, zarówno bieżącej, jak i tej, którą przeprowadzicie na zakończenie roku szkolnego. To dzięki niej będziecie w stanie udoskonalić Wasze działania już w trakcie ich realizacji, dowiecie się też co się sprawdziło, a co wymaga jeszcze pracy. Zastanawiacie się jak ewaluować? Spójrzcie na propozycje wypracowane podczas warsztatów:

 

Czwarte Spotkanie Zespołu

  • analiza informacji zwrotnych;
  • wyciągnięcie wniosków;
  • przeprowadzenie ewaluacji i zaplanowanie dalszych działań.

Podczas tego spotkania na warsztatach skupiliśmy się na planowaniu przyszłości – to bardzo ważne, żeby zmiany, które zapoczątkujecie dzięki pracy Zespołu miały swoją kontynuację. Możecie je dopracować, rozbudować czy też udoskonalić tak, żeby szkoły, w których zarówno Wy, jak i Wasi uczniowie spędzacie tak dużo czasu, były miejscami spełniającymi Wasze potrzeby i oczekiwania.

 

Dziękujemy wszystkim za udział w Lokalnych Spotkaniach Warsztatowych Szkoły z Klasą 2.0 i życzymy powodzenia w realizacji Waszych działań.