Warsztaty z diagnozy potrzeb dobiegły końca. Przez cały miesiąc odwiedzaliśmy warszawskie szkoły i rozmawialiśmy o przestrzeniach z zespołami projektowymi.
Które miejsca są najciekawsze w Waszych placówkach? Które przestrzenie wymagają największych zmian? Które projekty zyskały największą popularność wśród szkolnych społeczności?
To był bardzo owocny czas. Dowiedzieliśmy się przede wszystkim z jakimi problemami przestrzennymi borykacie się na co dzień, co Waszym zdaniem wymaga pilnej interwencji, a co warto byłoby zmienić gdyby szkoła miała nieograniczone zasoby.
Pomysłów było wiele – większość z nich, ku naszemu zaskoczeniu, naprawdę bardzo realnych! Dzieci i młodzież doskonale zdają sobie sprawę z tego, jak bardzo przestrzeń wpływa na proces uczenia się i nauczania i widzą, które zmiany leżą w ich zasięgu działania.
Co więcej naprawdę czują, że mogą mieć wpływ na zmiany w swojej placówce i podchodzą do tego zadania bardzo poważnie – realizują spacery badawcze po szkole, robią zdjęcia i przychodzą na spotkania z trenerami przygotowane (ich spostrzegawczość obejmuje nawet takie rzeczy jak obdrapane poręcze przy schodach, brak dozowników do mydła w niektórych toaletach czy brak pełnej widoczności przez szyby na korytarzach).
Potrzeb również jest wiele, jednak większość można zamknąć w czterech obszarach – ESTETYKA, SOCJALIZACJA, ODPOCZYNEK i BEZPIECZEŃSTWO.
Dlatego wśród najczęściej pojawiających się pomysłów (niezależnie od poziomu edukacyjnego czy dzielnicy, w której znajduje się szkoła) uczniowie wymieniali:
- kącik relaksu,
- kącik ciszy,
- czyste łazienki (z lustrami, mydłem i ręcznikami),
- odmalowane pomieszczenia,
- zielony kącik (dużo zieleni w szkole i wokół budynku)
- minimalizm w szkole
Pojawiały się również pomysły na zrobienie czegoś w bibliotece. Cieszy fakt, że uczniowie dostrzegają tę przestrzeń na forum szkoły, jako miejsce dość atrakcyjne do przebywania podczas przerw i na lekcjach.
Co ciekawe podczas naszych warsztatów w ogóle nie pojawiały się potrzeby związane z edukacją i wyposażeniem sal w elementy naukowe.
To co ważne dla dzieci w wieku szkolnym to poczucie komfortu, piękna i bycia razem.
Zobaczymy co na to nasza architektka, bo już w grudniu kolejne warsztaty i realizacja wybranych pomysłów w każdej placówce.
ZAPROJEKTUJ SZKOŁĘ: warsztaty z diagnozy potrzeb i projektowania zmiany w przestrzeni szkolnej już za nami
Projekt współfinansuje m.st. Warszawa
Projekt realizowany na terenie miasta stołecznego Warszawy dla szkół wszystkich poziomów edukacyjnych ze szczególnym uwzględnieniem założeń „Programu rozwoju edukacji w Warszawie 2013-2020” oraz programu „Młoda Warszawa. Miasto z klimatem dla młodych 2016-2020”.