SOS i LAS dla kontynuujących

Data dodania:
4 listopada 2014
Typ materiału:
publikacja
Poziom edukacji:
szkoła podstawowa klasy 4-8, szkoła ponadpodstawowa
Dla kogo:
nauczyciele i nauczycielki
Obszar programowy:
wrażliwość społeczna i zaangażowanie obywatelskie
Tagi:
aktywizacja, ruch
Licencja:
CC-BY-NC

Jak przeprowadzić kolejny Sportowy Okrągły Stół?

Niezależnie od tego czy przygodę z programem WF z Klasą zaczęliście w edycji pilotażowej czy dołączyliście do nas później, macie za sobą organizację Sportowego Okrągłego Stołu. Każda kolejna debata SOS będzie niewątpliwie inna, gdyż jesteście bogatsi o wiedzę i doświadczenie zyskane podczas realizacji sportowych zadań programu w ubiegłych latach.

Tym razem skupcie się na tym co już udało się Wam osiągnąć. Sprawdźcie, ile postulatów z poprzedniej debaty udało się Wam zrealizować? Co zmieniło się w sportowym życiu Waszej szkoły? Nad czym, zdaniem uczniów i nauczycieli, należy jeszcze popracować? Jakie nowe pomysły przychodzą Wam do głowy? Jakie podpatrzone na blogach akcje podobały się Wam najbardziej?

Pamiętajcie, że wraz z nowym rokiem szkolnym pojawili się nowi uczniowie. Warto włączyć ich do debaty, zapytać o zdanie i pokazać, że ich głos jest równie ważny. Uczniów, którzy znają program warto zapytać o to, co się zmieniło na lepsze, a co jeszcze chcieliby zmienić. Zastanówcie się nad pomysłem włączenia uczniów do współorganizowania debaty. Starsi uczniowie mogą opowiedzieć nowym kolegom o programie, sportowych zmianach a nawet samodzielnie poprowadzić debatę.

Jeśli w Waszej szkole uchwalony został Kodeks Fair Play, warto poświęcić chwilę na zapoznanie z nim nowych uczniów. Możecie sprawdzić czy kodeks jest nadal aktualny, być może dopiszecie kolejne punkty lub poprawcie poprzednie? Dzięki temu Kodeks będzie pomocny i aktualny.

Zadbajcie o ciekawą i atrakcyjną formę debaty. Jeśli w poprzedniej edycji debata przybrała formę panelu dyskusyjnego, w tej możecie zrobić np. karty do głosowania z zadaniami programu, burze mózgów, pokaz multimedialny czy kolorowe plansze do uzupełniania. Zastanówcie się jak zapewnić uczestnikom anonimowość i swobodę wypowiedzi. Głównym założeniem debaty jest uzyskanie informacji od uczniów o plusach i minusach lekcji WF-u oraz wybranie zadań na cały rok szkolny. Nie zapomnijcie o tym!

Jak zorganizować kolejną Lokalną Akcję Sportową?

W poprzednim roku szkolnym przeprowadziliście Lokalną Akcję Sportową. W tej edycji także będzie czekało na Was to zadanie. Semestr letni ponownie dostarczy wielu okazji do wychodzenia z aktywnością fizyczną na zewnątrz – zarówno sali gimnastycznej jak i społeczności szkolnej. LAS nie będzie jednak taki sam.

Macie dużą przewagę – już organizowaliście podobne wydarzenie, wiecie jakie rozwiązania sprawdziły się w Waszej szkole, a jakie nie. To sprawia, że tegoroczny LAS może być jeszcze lepszy. Podsumujcie zeszłoroczną imprezę – które elementy najlepiej się sprawdziły?

Czy zorganizujecie kolejną edycję LASu w takiej formie jak poprzednio? A może zrobicie coś zupełnie nowego? Niezależnie od tego co wybierzecie, warto pamiętać o trzech filarach LASu:

  • Lokalna – zaktywizujcie rodziców swoich uczniów, zaproście dziadków, albo działający w okolicy Klub Seniora. Wciągnijcie przedszkolaki z zaprzyjaźnionej placówki, a może zaproście szkołę z którą jeszcze nie mieliście okazji współpracować. Jedno jest pewne, postarajcie się pójść krok dalej niż w poprzedniej edycji.
  • Akcja – piknik? turniej? a może bieg? Cokolwiek wymyślicie, jesteśmy pewni, że na długo zapadnie w pamięć wszystkim uczestnikom LASu!
  • Sportowa – zaplanujcie aktywność dla każdego uczestnika. Zadbajcie o to, by każdy miał okazję do tego by się poruszać – nie tylko grająca reprezentacja lub uczestnicy biegu. Zróbcie wspólną rozgrzewkę oraz ćwiczcie pomiędzy atrakcjami.

Powodzenia!

Zdjęcie: Gimnazjum w Koziegłowach

Zobacz również