Czy w dzisiejszym świecie możemy ignorować temat migracji?
Podczas listopadowej konferencji w Warszawie zastanowimy się wspólnie nad tym pytaniem. Razem z ekspertami i ekspertkami będziemy rozmawiać o edukacji i jej roli w zrozumieniu wyzwań współczesnego świata i aktualnych społecznych zjawisk przez młode osoby.
Zapraszamy w piątek 28.11, w godzinach 9:00-17:00, stacjonarnie w Domu Spotkań z Historią lub zdalnie na Youtube.
Hybrydowa formuła
Konferencja będzie podzielone na dwie części. Pierwsza z nich to wystąpienia ekspertek i eksperta, którzy wyjaśnią pojęcie “niewidocznych historii” oraz zwrócą uwagę na rolę migracji w kształtowaniu rzeczywistości. Ta część będzie można obejrzeć na kanale YouTube Fundacji Szkoła z Klasą. Druga to okazja do rozmów uczestników i ekspertów w formule World Cafe wokół wybranych tematów związanych z migracjami i wyzwaniami edukacji obywatelskiej.
Dlaczego warto wziąć udział w wydarzeniu?
Podczas konferencji dowiesz się:
- dlaczego temat migracji w szkole powinien być zauważany i dyskutowany,
- jak w szkołach mówi się o migracjach i co jest nadal „niewidoczne”, a co nie jest uwzględniane,
- jak edukacja skoncentrowana na świecie kształtuje postawy obywatelskie,
- jak rozmawiać z młodymi osobami o migracjach, by rozumieli zarówno perspektywę osób z doświadczeniem migracji, jak i społeczności przyjmujących.
Program wydarzenia
9:00-9:30 – rejestracja
9:30-10:00 – otwarcie konferencji
10:00-12:30 – wystąpienia eksperckie (część transmitowana online)
- Marcin Napiórkowski o niewidocznych wątkach migracyjnych w Europie
- Izabela Meyza o edukacji skupionej na świecie i migracjach jako istotnym elemencie naszej rzeczywistości
- Agata Łuczyńska i Izabela Meyza o poszukiwaniu wspólnej, europejskiej narracji na temat migracji w projekcie Niewidoczne historie
Poznaj występujących!
Agata Łuczyńska – Współzałożycielka i prezeska Fundacji Szkoła z Klasą. Od 2009 r. wprowadza do szkół nowe trendy i innowacyjne metody nauczania. Promuje model otwartej szkoły, która uczy odpowiedzialności, współpracy, krytycznego myślenia, społecznego zaangażowania i rozwiązywania problemów. Interesuje ją wpływ przestrzeni na uczenie się i wpływ nowych mediów na edukację. Trenerka, autorka programów szkoleń i publikacji. Współautorka koncepcji wielu znanych programów edukacyjnych. Wielokrotnie odznaczana za swoją działalność na rzecz innowacyjnej edukacji (Digital Shaper 2018 w kategorii edukacja, w 2017 r. wpisana przez na listę 100 Szerokiego Porozumienie na Rzecz Umiejętności Cyfrowych, w 2014 r. na liście New Europe 100). Pasjonuje się językami.
Izabela Meyza – Dyrektorka programowa Fundacji Szkoła z Klasą oraz członkini Zarządu Fundacji. Antropolożka kultury, mediatorka i trenerka empatycznej komunikacji. Absolwentka studiów w Instytucie Kultury Polskiej na Uniwersytecie Warszawskim, szkoły trenerów STOP, studiów podyplomowych Negocjacje i Mediacje (Szkoła Wyższa Psychologii Społecznej) oraz Intensywnego Treningu Porozumienia bez Przemocy I i II stopnia (Szkoła Empatii). Pracuje w oparciu o metodę Porozumienia bez Przemocy. Autorka materiałów edukacyjnych dotyczących edukacji cyfrowej (Cyfrowa Wyprawka, Fundacja Panoptykon) oraz przeciwdziałania przemocy. Jako trenerka wspiera szkoły, organizacje i innych trenerów w efektywnym komunikowaniu się i rozwiązywaniu konfliktów oraz rozwoju kompetencji cyfrowych. Wierzy, że kluczowy w przygotowaniu do życia w cyfrowym świecie jest rozwój umiejętności komunikacji, współpracy, empatii i odporności na manipulację.
Marcin Napiórkowski – Semiotyk kultury specjalizujący się w temacie mitologii współczesnej, pamięci zbiorowej i kultury popularnej. Jest autorem wielu książek, m.in.: „Naprawić przyszłość. Dlaczego potrzebujemy lepszych opowieści, żeby uratować świat”, a także autorem bloga „Mitologia współczesna” poświęconego semiotycznej analizie zjawisk kultury współczesnej, pełniących funkcję mitu. Jako publicysta stale współpracuje z „Tygodnikiem Powszechnym”, ale publikował też m.in. w „Gazecie Wyborczej”, „Rzeczpospolitej”, „Polityce”, „Krytyce Politycznej”, „Więzi” i „Znaku”. Od września 2024 pełni obowiązki dyrektora Muzeum Historii Polski.
13:30-16:30 – warsztaty i dyskusje
Sesje równoległe:
- dyskusje stolikowe z osobami z doświadczeniem migracji oraz aktywistkami i aktywistami działającymi na rzecz migrantów i migrantek
- warsztaty oparte na materiałach z Edukacyjnego narzędziownika migracyjnego
Zobacz, z kim spotkasz się podczas drugiej częsci!
Katarzyna Radzikowska – Trenerka, facylitatorka i mentorka, a z wykształcenia pedagożka. Zajmuje się równością i różnorodnością społeczną, edukacją międzykulturową i globalną. Przez kilkanaście lat pracowała z młodzieżą i osobami z grup defaworyzowanych, dziś najczęściej dzieli się tymi doświadczeniami z osobami edukatorskimi. Wierzy w działania, w których to młode osoby przejmują inicjatywę i realizują swoje pomysły przy współudziale wspierających dorosłych. Na co dzień pracuje w Stowarzyszeniu Trenerskim Organizacji Pozarządowych, gdzie odpowiada za partnerstwa i projekty.
Agnieszka Gwiazdowicz – Antropolożka kultury i historyczka sztuki. Przez 4 lata prowadziła zajęcia w ramach programu Szkoła Dialogu, zajmując się pamięcią o społeczności żydowskiej w Polsce. Edukatorka i trenerka, specjalizująca się w edukacji antydyskryminacyjnej, nowatorskich metodach nauczania oraz wykorzystaniu fotografii w edukacji. W latach 2019-2024 koordynatorka programu Solidarność. Podaj dalej! i Cyfrowa Historia w Fundacji Szkoła z Klasą. Na co dzień kieruje Działem Edukacji Muzeum Sztuki Nowoczesnej w Warszawie.
Rozmowy przy stolikach tematycznych poprowadzą, m.in.:
dr Małgorzata Bakalarz-Duverger – dyrektorka Warszawskiego Obserwatorium Kultury. Z wykształcenia historyczka sztuki i socjolożka. Pracowała m.in. w Center for Jewish History w Nowym Jorku, a w Polsce w Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundacji Edukacja dla Demokracji.
Karolina Czerwińska – Migration Technical Advisor w Save the Children, zaangażowana w działania Grupy Granica, wcześniej związana z Polskim Forum Migracyjnym.
Małgorzata Ćwiek – dyrektorka programów dziecięcych i członkini zarządu Fundacji Ocalenie, wcześniej związana z Fundacją Dajemy Dzieciom Siłę.
Marcin Kostecki – redaktor naczelny portalu Demagog, koordynator zespołu weryfikującego wypowiedzi polityków. Doświadczony w nauczaniu historii i WOS-u w szkole podstawowej.
Kira Sukhoboichenko – prezeska Fundacji Latających Plecaczków. Organizuje projekty wspierające dzieci i młodzież, zarówno w Polsce, jak i w Ukrainie. Laureatka wielu nagród, m.in. im. Korczaka i Mazowieckiego.
16:30-17:00 – podsumowanie i zakończenie konferencji