Dezinformacja to ważny temat w dzisiejszym świecie. Warto pamiętać, że dotyczy nie tylko dorosłych, ale również dzieci i młodzieży, w szczególności tych zagrożonych wykluczeniem. W programie Fake kNOw more skupiamy się na rozwijaniu samoświadomości młodych ludzi jako podstawy budowania odporności na dezinformację. Pokazujemy, jak emocje, ograniczenia językowe czy osobiste doświadczenia tworzą wewnętrzne uprzedzenia, które mogą uczynić nas bardziej podatnymi na fałszywe informacje.
Współpracujemy z edukatorami i edukatorkami z placówek wsparcia dziennego, młodzieżowych ośrodków socjoterapii i wychowawczych oraz ze szkołami i nieformalnymi środowiskami edukacyjnymi. W ramach pilotażu programu testowaliśmy stworzone przez nas materiały i narzędzia, by udoskonalić je do realnych potrzeb użytkowników i użytkowniczek. Już wkrótce udostępnimy gotowy pakiet materiałów do pracy z młodymi ludźmi.
Program prowadzimy międzynarodowo, stąd nasze materiały będą lokalizowane i promowane w krajach partnerskich: Hiszpanii, Rumunii i Czechach.
Co oferujemy w programie?
podręcznik z materiałami do pracy z dziećmi i młodzieżą dotyczące emocji i ich wpływu na podatność na dezinformację
grę edukacyjną, która pomoże dzieciom i młodzieży poznać najważniejsze pojęcia związane z dezinformacją
materiały wideo wspierające prowadzenie zajęć z młodymi osobami
Czego dowiesz się z programu?
jak zwiększać samoświadomość dzieci i młodzieży w obszarze emocji – ich rozpoznawania, rozmowy o nich i ich wpływu na nasze reakcje
jak rozwijać w młodych osobach umiejętność krytycznego myślenia
jak korzystać z mediów w świadomy i uważny sposób
jak emocje wpływają na podatność na dezinformację
czym są błędy poznawcze oraz szybkie i wolne myślenie
jak media społecznościowe wpływają na dobrostan i uważność
jak działają algorytmy mediów społecznościowych
Kontakt
Aneta Ziemińska koordynatorka programu
aneta.zieminska@szkolazklasa.org.pl
+48 518 287 629
Projekt prowadzony jest przez Fundację Szkoła z Klasą we współpracy ze Stowarzyszeniem Demagog (Polska), Fakescape (Czechy), Smilemundo (Hiszpania) i Adfaber (Rumunia) dzięki wsparciu EMIF zarządzanemu przez Calouste Gulbenkian Foundation.