„Od emocji do odporności na dezinformację”. Scenariusze zajęć dla dzieci i młodzieży
Data dodania:
18 marca 2024
Typ materiału:
publikacja
Poziom edukacji:
szkoła podstawowa klasy 4-8, szkoła ponadpodstawowa
Dla kogo:
nauczyciele i nauczycielki
Obszar programowy:
angażujące środowiska uczenia się
Tagi:
bezpieczeństwo w sieci, dezinformacja, dobrostan cyfrowy, edukacja medialna, emocje, fake news, kompetencje cyfrowe i medialne, krytyczne myślenie, uważność
Licencja:
CC-BY-SA 4.0
„Od emocji do odporności na dezinformację” to publikacja skupiająca się na rozwijaniu samoświadomość młodych osób jako podstawy do budowania odporność na dezinformację. Pokazujemy w niej, jak emocje i osobiste doświadczenia wpływają na odbiór docierających do nas informacji, a przez to na naszą podatność na fałszywe informacje.
W publikacji znajdziesz propozycje scenariuszy zajęć dla młodych osób w wieku 10–12 lat i 13–15 lat uczestniczących w aktywnościach w mniejszych lub w większych grupach, a czasem indywidualnie. Dodatkowo każdy dział rozpoczyna się wprowadzeniem teoretycznym, dostarczającym edukatorowi podstawowych informacji z danego obszaru. Publikacja zawiera również prezentacje i karty pracy do konkretnych scenariuszy, które dostępne są TUTAJ.
Przygotowaliśmy również grę edukacyjną „Oktogram”, będącą częścią publikacji. Pokazuje ona w prosty, a zarazem atrakcyjny sposób mechanizmy rządzące mediami społecznościowymi.
Zachęcamy do korzystania z naszej publikacji wychowawczynie i wychowawców z placówek wsparcia dziennego, nauczycieli i nauczycielki oraz innych edukatorów zainteresowanych tematyką.
Publikacja powstała w ramach programu Fake kNOw more, który prowadzony jest przez Fundację Szkoła z Klasą we współpracy ze Stowarzyszeniem Demagog (Polska), Fakescape (Czechy), Smilemundo (Hiszpania) i Adfaber (Rumunia) dzięki wsparciu EMIF zarządzanemu przez Calouste Gulbenkian Foundation.
Wyłączna odpowiedzialność za wszelkie treści wspierane przez European Media and Information Fund (EMIF) spoczywa na autorach i niekoniecznie musi odzwierciedlać stanowisko EMIF i Partnerów Funduszu, Calouste Gulbenkian Foundation i European University Institute.