Projekt społeczny to doskonały sposób na realne zmienianie otaczającej nas rzeczywistości. Dobre projekty społeczne mogą umożliwić młodzieży, zaangażowanie się w działania na rzecz innych, rozwój kompetencji miękkich oraz lepsze zrozumienie potrzeb lokalnej społeczności. Ale od czego zacząć? Jak wybrać temat projektu społecznego? I co zrobić, by działania przyniosły trwały efekt? Poniżej proponujemy, jak krok po kroku zrealizować wartościowy projekt społeczny oraz dzielimy się przykładami z programu Impuls. Szkolny Warsztat Zmian, w ramach którego młodzież ze szkół technicznych i branżowych z całej Polski aktywnie zmienia swoje otoczenie.
10 kroków do przeprowadzenia skutecznego projektu społecznego
Poniżej znajdziecie uniwersalny plan działania, który pomoże Wam skutecznie przejść przez wszystkie etapy projektu społecznego:
Zbierzcie grupę projektową – znajdźcie uczniów i uczennice, którzy będą chcieli zaangażować się w działania na rzecz innych.
Zbadajcie potrzeby lokalnej społeczności – przyjrzyjcie się Waszej szkole, osiedlu czy miastu i zidentyfikujcie, co warto zmienić lub poprawić. Możecie też przeprowadzić rozmowy z mieszkańcami lub wystosować ankietę.
Wspólnie zaplanujcie działania – ustalcie harmonogram i sposoby realizacji projektu społecznego.
Rozdzielcie role i zadania – jasno określcie, kto i za co odpowiada w Waszym projekcie społecznym.
Znajdźcie lokalnych partnerów i wsparcie – poszukajcie instytucji, firm czy osób, które mogą Wam pomóc w realizacji projektu.
Działajcie! – realizujcie projekt społeczny krok po kroku.
Regularnie ewaluujcie pracę i organizujcie częste spotkania zespołu – monitorujcie postępy i rozwiązujcie problemy na bieżąco.
Podzielcie się efektami – pochwalcie się tym, co udało się osiągnąć Waszej społeczności lokalnej.
Podsumujcie projekt – opiszcie, czego się nauczyliście i co byście zrobili inaczej.
Świętujcie sukces! – doceńcie wspólną pracę i efekty, jakie udało Wam się osiągnąć w projekcie społecznym.
Jak wybrać temat dobrego projektu społecznego?
Dobry i skuteczny projekt społeczny wynika z uważnej obserwacji i refleksji nad tym, co dzieje się wokół nas. Rozejrzyjcie się po swoim najbliższym otoczeniu: szkole, osiedlu, dzielnicy. Poszukajcie wyzwań, które wpływają na życie mieszkańców lub innych uczniów. Dla kogo możecie realizować projekty społeczne?
Możecie wspierać różne grupy takie jak:
- seniorzy i osoby samotne,
- uczniowie z Waszej szkoły (także szkoły branżowe),
- inne szkoły w Waszym mieście,
- mieszkańcy osiedla.
Możecie także postawić na uświadamianie innych w kwestiach ważnych społecznie: zdrowie, ekologia, bezpieczeństwo w sieci czy przeciwdziałanie wykluczeniu. Ważne jest, by temat projektu społecznego był bliski uczestnikom i ważny dla innych.
Ciekawe projekty społeczne - przykłady z programu Impuls. Szkolny Warsztat Zmian
W programie Fundacji Szkoła z Klasą Impuls. Szkolny Warsztat Zmian nauczyciele i uczniowie z 20 szkół w całej Polsce realizują autorskie projekty społeczne odpowiadające na potrzeby ich lokalnych społeczności. Oto trzy inspirujące przykłady ciekawych projektów społecznych:
Projekt społeczny 1: Renowacja wspólnej przestrzeni
Olena Lyman z Zespołu Szkół nr 7 w Tychach wraz z uczniami i uczennicami postanowiła zadbać o otoczenie szkoły. Projekt społeczny objął zamalowanie wulgarnych napisów, sprzątanie terenów zielonych oraz sadzenie kwiatów. Celem było stworzenie estetycznej przestrzeni, wolnej od wandalizmu, która sprzyja integracji i buduje poczucie wspólnoty.
Grupa nawiązała współpracę z Radą Osiedla, Radą Rodziców i pobliską restauracją. Dzięki temu udało się pozyskać środki na zakup farb i materiały potrzebne do odmalowania elewacji. Sadzonki przekazał im Śląski Ogród Botaniczny w Mikołowie. Zespół zaprosił też sąsiadów do wspólnego sprzątania przestrzeni przed szkołą. Wszystkie decyzje w projekcie społecznym były podejmowane wspólnie, a zespół działał w oparciu o wzajemne zaufanie i zasoby.
🔗 Zobacz efekty na profilu szkoły na Facebooku
Projekt społeczny 2: Integracja międzypokoleniowa
Projekt społeczny „Popołudnie dla seniorów” zrealizowany przez Annę Grzesińską i uczniów i uczennice z Centrum Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Strzelcach Opolskich skupia się na integracji międzypokoleniowej, stymulacji umysłowej seniorów, a także rozwoju umiejętności społecznych młodzieży.
Momentem kulminacyjnym projektu jest organizacja dnia z grami planszowymi w okolicznym Domu Pomocy Społecznej. Uczniowie i uczennice przeprowadzili w szkole kiermasz ciast, z którego dochód przeznaczyli na zakup gier planszowych. Dzięki ankiecie zbadali potrzeby seniorów z DPS i dostosowali do nich program spotkania. Kluczowe dla osób starszych okazały się rozmowy, dzielenie się wspomnieniami i po prostu bycie razem. Przed zespołem pozostaje teraz najważniejsze zadanie – zorganizowanie popołudnia integracji międzypokoleniowej w Domu Pomocy Społecznej.
Projekt społeczny 3: Kampania przeciwko dezinformacji
Grupa projektowa z Zespołu Szkół Technicznych w Wodzisławiu Śląskim, pod opieką Andrzeja Ptaka, skoncentrowała się na edukacji w zakresie rozpoznawania dezinformacji i fact-checkingu. Ten ciekawy projekt społeczny ma na celu edukację uczniów i seniorów w zakresie rozpoznawania dezinformacji i krytycznego myślenia oraz zwiększenie świadomości na temat zagrożeń związanych z nieprawdziwymi informacjami w internecie.
Zespół projektowy zrealizował szereg działań edukacyjnych: konferencję szkoleniową z udziałem Starosty i lokalnych mediów, przeprowadził kampanię profrekwencyjną przed szkolnymi wyborami, uświadamiał młodzież na temat postaw obywatelskich i brania odpowiedzialności za wybory i zorganizował spotkanie z seniorami na temat cyberbezpieczeństwa i dezinformacji w sieci. Projekt społeczny swoim zasięgiem objął różnorodne grupy tworzące lokalną społeczność – zarówno uczniów szkoły realizującej działania, jak i młodzież z innych placówek (w tym szkół branżowych), seniorów, a także przedstawicieli lokalnych władz. Dużym sukcesem zespołu była dobra organizacja pracy, wzajemny szacunek oraz zaangażowanie wszystkich uczestników.
Dlaczego warto tworzyć projekty społeczne?
Projekty społeczne to nie tylko sposób na pomaganie innym, ale także okazja do rozwoju kompetencji, budowania relacji i nabywania cennych umiejętności. Jak pokazują powyższe przykłady projektów społecznych, każdy może stać się impulsem do zmiany – wystarczy pomysł, zespół i chęci. Program Impuls. Szkolny Warsztat Zmian pokazuje, że uczniowie i uczennice mogą z powodzeniem realizować wartościowe inicjatywy na rzecz lokalnej społeczności.
Program jest finansowany ze środków Ambasady Stanów Zjednoczonych w Warszawie.