Projekt(uj) odporność! Jak zrealizować projekt edukacyjny o odporności psychicznej?

Atmosfera w klasie zależy od tego, jaki uda się w niej stworzyć zespół. Ważne jest więc, by od I klasy szkoły podstawowej tworzyć uczniom i uczennicom przestrzeń do lepszego poznania się nawzajem, szukania wspólnych zainteresowań. Oto przykłady zabaw i ćwiczeń na budowanie zespołu.
Symbolem przyjaźni jest most. Poproś uczniów o przyniesienie swoich zdjęć lub sfotografuj każde dziecko i wydrukuj portrety. Naklejcie zdjęcia na papier i połączcie dorysowanymi mostami. Możecie też zorganizować budowanie mostów z czegokolwiek: pudełek, książek, klocków. Najlepiej zorganizować kilka „brygad budowlanych”. Mosty oznaczamy imionami “inżynierów” i organizujemy zwiedzanie. Na koniec przeprowadź krótką rozmowę: czy lepiej budować most samodzielnie, czy w zespole?
Poproś dzieci o przyniesienie tego, co kojarzy im się z przyjaźnią. Wyjaśnij, że mogą to być zdjęcia, wycinanki z czasopism, książeczki o przyjaciołach. Zróbcie wspólny kolaż o przyjaźni. Koniecznie zawieście go w klasie.
(kolor włosów, oczu, pierwsza litera imienia, posiadanie psa, zainteresowanie grami komputerowymi, ulubione potrawy). Poproś kolejno, żeby wstały (podniosły rękę) te dzieci, które mają młodszą siostrę, lubią pić mleko, mają psa albo lubią rysować. Zadbaj, aby każde dziecko przynajmniej raz wstało. Podsumujcie zabawę rozmową o tym, jak wiele nas łączy. Jest to także dobre ćwiczenie rozwijające umiejętność klasyfikowania.
Poproś, aby dzieci narysowały, co najbardziej lubią robić. Zbierzcie wszystkie rysunki i pogrupujcie, aby pokazać, że wiele osób ma podobne zainteresowania. Porozmawiajcie o ulubionych zajęciach dzieci. Zwróć uwagę, że wiele z nich ma związek ze szkołą, a przynajmniej może pomóc w uczeniu się.
Więcej przykładów w załączniku.
Opracowała: Greta Droździel-Papuga