Czas, kiedy dziecko w wieku 6-7 lat idzie do szkoły, fizjoterapeuci nazywają okresem krytycznym. Środowisko wymusza na młodym człowieku siedzący tryb życia. Ryzyko wystąpienia niekorzystnych zmian w sylwetce wzrasta wtedy wielokrotnie. Wady postawy, niezauważone i niekorygowane, negatywnie odbijają się na całym funkcjonowaniu organizmu.
Czy nasze szkoły są odpowiednio przygotowane, by przeciwdziałać wadom postawy? Ważne, by działać kompleksowo.
Jeśli jesteś WF-istą/WF-istką:
Wprowadź ćwiczenia korekcyjne jako stały element lekcji WF. Pamiętaj, że źle wykonywane ćwiczenie może zaszkodzić, zamiast pomóc. Przekonaj uczniów, że korektywa nie musi być nudna. Do sekwencji ćwiczeń wymyśl historię, którą uczniowie będą odgrywać wykonując poszczególne aktywności.
Jeśli nie uczysz WF-u:
Zwracaj uwagę na postawę uczniów w ławkach. Nie pozwól, żeby się garbili albo leżeli na stołach. W połowie lekcji zrób przerwę na ćwiczenia śródlekcyjne. To nie jest stracony czas. Krótka gimnastyka w czasie zajęć pozwala uczniom lepiej się skoncentrować.
Jeśli jesteś dyrektorem/dyrektorką:
Upewnij się, że uczniowie i uczennice mają krzesła i ławki dostosowane do swojego wzrostu. Jeśli nie wiesz, jakie meble są najlepsze dla uczniów, zasięgnij rady fizjoterapeuty.
Jeśli jesteś wychowawcą:
Na zebraniu porozmawiaj z rodzicami na temat wad postawy. Pokaż im materiały przygotowane przez program WF z Klasą i zachęć do wspólnego ćwiczenia z dzieckiem w domu.
Fot. Archiwum Carolina Medical Center