Projekt(uj) odporność! Jak zrealizować projekt edukacyjny o odporności psychicznej?

Kim właściwie jest nauczyciel wychowawca w polskiej szkole? Jak wychowawcy widzą samych siebie, a jak widzą ich uczniowie i uczennice? Co wychowawców wzmacnia, a co im przeszkadza? Kim jest dobry wychowawca i co go cechuje? Na te pytania szukaliśmy odpowiedzi w rozmowach z uczniami i uczennicami oraz nauczycielami i nauczycielkami. Na tej podstawie powstał raport Rozmawiaj z Klasą. Codzienność wychowawstwa – co jest ważne dla wychowawców i młodych ludzi?
Przeprowadziliśmy badanie jakościowe, które objęło 20 osób – wychowawców i wychowawczyń, uczniów i uczennic szkół podstawowych. Raport jest zbiorem opowieści o doświadczeniu wychowawstwa. Zależało nam na podążaniu za strategiami codzienności, za dobrymi przykładami i przeszkodami, za potrzebami uczniów i uczennic oraz wychowawców i wychowawczyń. Chcieliśmy pokazać często nieoczywiste aspekty wychowawstwa w szkolnej perspektywie, pogłębić je i spojrzeć na nie oczami tych wychowujących i tych wychowywanych. Dwa komentarze, autorstwa Jacka Pyżalskiego i Magdaleny Śniegulskiej, które znajdziecie na końcu niniejszej publikacji, osadzają nasze rozmowy w kontekście innych badań i wiedzy eksperckiej.