SCRATCH

Data dodania:
13 kwietnia 2017
Typ materiału:
publikacja, scenariusz zajęć
Poziom edukacji:
szkoła podstawowa klasy 1-3, szkoła podstawowa klasy 4-8
Dla kogo:
nauczyciele i nauczycielki
Obszar programowy:
kompetencje cyfrowe i medialne
Tagi:
programowanie
Licencja:
CC-BY

Scratch to opracowany przez MIT (MIT Media Lab – Lifelong Kindergarten Group) wizualny język programowania dla najmłodszych – jego cechą wyróżniającą jest brak konieczności pisania kodu komputerowego – elementami składni tego języka nie są komendy pisane, a wizualne elementy / “klocki” kodu, które jedynie należy ze sobą połączyć. Język Scratch – co niezwykle istotne w przypadku uczenia dzieci – pozwala bardzo szybko osiągać efekty programowania – już jeden pojedynczy klocek można “wykonać” (co jest niecodzienną cechą na tle innych języków programowania). Dodatkowo do uruchomienia środowiska języka Scratch nie jest wymagana instalacja żadnych dodatkowych programów – wystarczy działająca przeglądarka internetowa, pracująca na komputerze z dowolnym systemem operacyjnym. Dodatkowo dzieci mogą założyć konto umożliwiające zapisywanie projektów w “chmurze”, dzięki czemu mają łatwy dostęp do swojej pracy również spoza szkoły.

Materiały i kursy zewnętrzne:

po polsku:

  • tutorial – krótki poradnik pokazujący, jak przy użyciu Scratcha stworzyć prostą grę.

po angielsku:

  • strona oficjalna Scratch – informacje o języku, przykładu zastosowania, tutoriale i samouczki;
  • Learn Scratch – strona, dzięki której krok po kroku nauczysz się kodowania w Scratchu.

Polecamy także samodzielne poszukiwanie informacji, materiałów i kursów.

Poniżej komplet scenariuszy zajęć Koduj z Klasą z języka Skratch.

Zobacz również