Poniżej prezentujemy materiały, które przygotowaliśmy dla nauczycieli i nauczycielek z Białorusi. Materiały powstały w oparciu o polskie doświadczenie we wdrażaniu rozwiązań e-learningowych i dotyczą różnych aspektów pracy w szkole.
Eksperci i ekspertki związani z Fundacją Szkoła z Klasą, Fundacją Dobrej Edukacji i Centrum Edukacji Obywatelskiej przeprowadzili 12 webinarów, z których 9 jest dostępnych z napisami w j. białoruskim i rosyjskim, a 3 można odsłuchać z tłumaczeniem symultanicznym na j. białoruski.
Oprócz nagrań można skorzystać również z materiałów dodatkowych, pogłębiających temat poruszony podczas webinaru. W plikach do pobrania znajdziecie m.in.:
- artykuł Marcina Perfuńskiego o tym, jak Jak gry komputerowe sprawiają, że dzieci lepiej się uczą? (z tłumaczeniem na j. rosyjski i j. białoruski)
- artykuł Izy Meyzy – pt. Razem z dzieckiem w sieci, czyli jak rozmawiać o potrzebach w oparciu o metodę Porozumienia bez przemocy (NVC)
- Rozmowy o nauczaniu, czyli o współpracy rady pedagogicznej
Wsparcie zdrowia psychicznego uczniów i uczennic – dr Magdalena Śniegulska, Marta Puciłowska
Падтрымка псіхічнага здароўя вучняў
Поддержка психического здоровья учеников
Jak mądrze towarzyszyć uczniom w odkrywaniu cyberprzestrzeni? – Iza Meyza, Marcin Perfuński
Як разумна суправаджаць вучняў у адкрыцці кіберпрасторы?
Как мудро сопровождать учеников в открытии киберпространства?
Wprowadzenie do metody „Myślącej klasy” – Magdalena Jurewicz
Уводзіны ў метад «Думаючага класу»
Введение в метод «Мыслящий класс»
Techniki rozwijające myślenie matematyczne uczniów i uczennic – Maria Samborska
Прыёмы развіцця матэматычнага мыслення вучняў
Методики развития математического мышления школьников
Praktyki dydaktyczne: praca z błędem, informacja zwrotna i zadawanie pytań – Iza Meyza, Kamil Paździor
Дыдактычная практыка: праца з памылкамі, зваротная сувязь, задаванне пытанняў
Dobrostan – jak nauczyciel może dbać o siebie – Marta Florkiewicz-Borkowska, Kamil Śliwowski
Добрае самаадчуванне – як настаўніку клапаціцца пра сябе?
Design Thinking – myślenie projektowe w szkole – Iza Meyza, Michał Szeląg
Дызайн-мысленне – праектнае мысленне ў школе
Design Thinking – дизайн-мышление в школе
Metoda projektu uczniowskiego, w tym projekt badawczy i projekt społeczny – Magdalena Bogusławska, Agnieszka Wenda
Метад вучнёўскага праекта, уключаючы даследчы праект і сацыяльны праект
Метод ученического проекта, включающий исследовательский проект и социальный проект
Współpraca nauczycieli i nauczycielek, dobre praktyki online i offline
Сотрудничество с учителями и передовой опыт в области сотрудничества с учителями. (офлайн и онлайн)
Portfolio, jak narzędzie samodzielnego, profesjonalnego rozwoju nauczyciela i nauczycielki – dr Grażyna Czetwertyńska
Партфоліа як інструмент самастойнага, прафесійнага развіцця настаўніка (Learning portfolio)
Портфолио как инструмент самостоятельного профессионального развития учителя. (Обучающее портфолио)
Dyskusja – trudna sztuka argumentacji, czyli o rozwijaniu umiejętności tworzenia wypowiedzi argumentacyjnej w pracy z uczniem i uczennicą – Magdalena Swat-Pawlicka
Дэбаты – складанае мастацтва аргументавання
Дискуссия – трудное искусство аргументации
Ciekawe narzędzia online do uatrakcyjnienia lekcji – Barbara Krywoszejew, Joanna Stompel
Цікавыя анлайн-інструменты, каб зрабіць урокі больш прывабнымі
Projekt pt. Polskie doświadczenia we wdrażaniu rozwiązań e-learningowych dla nauczycieli białoruskich realizuje Fundacja Szkoła z Klasą razem z Fundacją Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundacją Dobrej Edukacji.
Projekt sfinansowany w ramach Programu Study Tours to Poland realizowanego przez Fundację Liderzy Przemian ze środków Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.