Emocje powoli opadają, więc czas na pierwsze refleksje i podsumowania. 6 października 2017 roku był ważnym dniem w kalendarzu programu Nauczyciel/ka 1 klasa. Po raz czwarty mieliśmy przyjemność spotkać się z nauczycielami i nauczycielkami edukacji wczesnoszkolnej, dyrektorkami szkół podstawowych, wykładowcami oraz ekspertami z dziedziny nauk ścisłych podczas konferencji 3,2,1 odlicz! Matematyka 1 klasa organizowanej przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Fundację Szkoła z Klasą we współpracy z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności, Szkołą Edukacji PAFW i UW oraz Fundacją mBanku. Było praktycznie, matematycznie i inspirująco!
W tym roku motywem przewodnim spotkania była – matematyka. Dzieliliśmy się wspólnie dobrymi, sprawdzonymi metodami pracy, rozmawialiśmy o różnym podejściu do „królowej nauk” oraz zastanawialiśmy się co zrobić, aby lekcja matematyki była ciekawa, zrozumiała i wartościowa dla najmłodszych uczniów i uczennic.
Razem z Panem Marcinem Karpińskim, wykładowcą dydaktyki w Szkole Edukacji PAFW i UW rozmawialiśmy o tym, w jaki sposób uczyć i jak się uczyć matematyki. O dwóch podejściach do matematyki – relacyjnym i instrumentalnym oraz myśleniu szybkim i myśleniu wolnym w rozwiązywaniu działań. Ciekawe przykłady rozgrzały uczestników, którzy intensywnie myśleli nad zadaniami. Przykład? Oto jeden z nich. Spróbujcie sami.
Kapelusz z piórkiem kosztuje 110 zł.
Kapelusz jest droższy od piórka o 100 zł
Ile kosztuje piórko?
Podczas konferencji mieliśmy także okazję poznać „przepis” na dobrą współpracę między nauczycielami. Przedstawicielki Kreatywnej Pedagogiki z Gdańska – Pani Agnieszka Tomasik i Krystyna Baryś – opowiadały o początkach swojego projektu doskonalenia zawodowego nauczycieli, o tym w jaki sposób się motywują, gdzie szukają inspiracji by uczyć mądrze, twórczo, inaczej.
Ważnym elementem spotkania było wystąpienie Pani Jagody Gandziarowskiej, jednej z założycielek czasopisma Kosmosu dla dziewczynek. Wspólnie zastanawialiśmy się nad tym co możemy zrobić, żeby w pełni wykorzystać potencjał matematyczny dziewczyn i nie pozwolić im zniknąć z grup dzieci o matematycznych uzdolnieniach i zainteresowaniach oraz jak wzmacniać ich poczucie wartości.
Drugą część zdominowały warsztaty metodyczne prowadzone przez ekspertów, nauczycieli-praktyków i edukatorów. Były to:
