W październiku 2025 zapraszamy na cykl czterech bezpłatnych spotkań online o migracjach, różnorodności kulturowej i edukacji międzykulturowej. Webinary to propozycja dla nauczycieli i nauczycielek geografii, historii, edukacji obywatelskiej, uczących w klasach wielokulturowych. Zapraszamy edukatorów starszych klas szkoły podstawowej i szkoły ponadpodstawowej, chcących pogłębić rozumienie perspektywy osób z doświadczeniem migracji i rozwinąć swoje kompetencje międzykulturowe.
Podczas cyklu webinarów Czwartki z edukacją międzykulturową dowiesz się, jak:
Zarówno cały cykl, jak i każde spotkanie z osobna będzie dobrą okazją, żeby poszerzyć swoją wiedzę i zdobyć praktyczne narzędzia, przydatne w prowadzeniu lekcji oraz wspieraniu uczniów i uczennic w krytycznym, refleksyjnym podejściu do współczesnych narracji o migracji.
Każdy webinar można potraktować jako pojedyncze wydarzenie, które rozwinie kompetencje uczestników w wybranym obszarze. Zachęcamy jednak do udziału w pełnym cyklu czterech spotkań, który da kompleksowe spojrzenie na tematy związane z migracją i pracy w klasie wielokulturowej, a po wypełnieniu formularza ewaluacyjnego umożliwi otrzymanie imiennego certyfikatu programu Niewidoczne historie.
Niewidoczne historie w edukacji: jak prowadzić edukację skoncentrowaną na świecie?
Spotkanie poświęcone będzie materiałom programu Niewidoczne historie. Uczestnicy dowiedzą się, jak rozmawiać z uczniami i uczennicami o różnych obliczach migracji i jak prowadzić edukację skoncentrowaną na świecie (world-centred education).
Prowadzi Izabela Meyza – dyrektorka programowa Fundacji Szkoła z Klasą, antropolożka kultury, mediatorka i trenerka komunikacji.
Pracuje w oparciu o metodę Porozumienia bez Przemocy. Wspiera szkoły, organizacje i innych trenerów w efektywnym komunikowaniu się i rozwiązywaniu konfliktów.
Zdjęcie: Florian Rychlik
9.10.2025 | godz. 19:00
Fakty kontra mity: jak przygotować się na trudne pytania uczniów o migracje?
Podczas spotkania porozmawiamy o tym, jak reagować na stereotypy i mity obecne w przekonaniach dzieci i młodzieży oraz poznamy narzędzia, które ułatwiają prowadzenie rozmowy szkolnej na temat tak aktualny w debacie publicznej i mediach.
Prowadzi Jolanta Prochowicz – filozofka, nauczycielka, działaczka społeczna oraz trenerka antydyskryminacyjna. Ambasadorka programu Niewidoczne historie.
Prowadzi badania i działania społeczne wokół praw kobiet, języka inkluzywnego oraz wielokulturowości. Jest autorką książki „Uniwersytet, humanistyka, filozofia: problematyka kształcenia akademickiego w ujęciu Marthy Nussbaum oraz Alasdaira MacIntyre’a oraz współredaktorką antologii „Poetki na czasy zarazy”.
Zdjęcie: Malwina Majer
16.10.2025 | 19:00
Jak uczyć przez doświadczenie? Cykl Kolba w pracy z tematami migracyjnymi
Podczas webinaru porozmawiamy o wykorzystaniu cyklu Kolba, jako metody wspierającej uczniów i uczennice w pełnym refleksji i empatii myśleniu o migracjach i wielokulturowych społecznościach. Uczestnicy i uczestniczki poznają praktyczne ćwiczenia do wykorzystania w pracy z klasą.
Prowadzi Katarzyna Radzikowska – trenerka, facylitatorka i mentorka, a z wykształcenia pedagożka.
Zajmuje się równością i różnorodnością społeczną, edukacją międzykulturową i globalną. Przez kilkanaście lat pracowała z młodzieżą i osobami z grup defaworyzowanych, dziś najczęściej dzieli się tymi doświadczeniami z osobami edukatorskimi. Wierzy w działania, w których to młode osoby przejmują inicjatywę i realizują swoje pomysły przy współudziale wspierających dorosłych. Na co dzień pracuje w Stowarzyszeniu Trenerskim Organizacji Pozarządowych, gdzie odpowiada za partnerstwa i projekty.
23.10.2025 | godz. 19:00
Proste sposoby na pracę w różnorodnej klasie: ćwiczenia z kompetencji międzykulturowych
W trakcie webinaru uczestnicy rozwiną kompetencje międzykulturowe, przekonają się, dlaczego są one ważne i dlaczego warto je rozwijać w każdej klasie, nie tylko wielokulturowej. Prowadząca zaprezentuje również materiały z Edukacyjnego narzędziownika migracyjnego, które wspierają rozwój uczniów i nauczycieli.
Prowadzi Dominika Cieślikowska – psycholożka, certyfikowana trenerka i superwizorka umiejętności społecznych, równościowych i międzykulturowych.
Od ponad 20 lat szkoli kadry edukacyjne, młodzież i dzieci. Uczestniczy i współorganizuje krajowe i międzynarodowe przedsięwzięcia (szkolenia, webinaria, projekty badawcze, konferencje, publikacje) promujące kompetencje międzykulturowe, dialog między kulturami i zarządzanie różnorodnością. Współautorka, autorka i redaktorka ponad 40 publikacji z dziedziny wielokulturowości i scenariuszy zajęć. Pracuje z różnymi instytucjami, w tym szkołami i przedszkolami, nad wprowadzaniem modelu wielokulturowej instytucji i pracy w zakresie zwiększania kompetencji międzykulturowych.
Program Niewidoczne historie prowadzony jest przez Fundację Szkoła z Klasą we współpracy z Asociación Smilemundo i King Baudouin Foundation.
Dofinansowane ze środków UE.