W nowej edycji Szkoły z Klasą od początku podkreślamy, że jeśli w środowisku szkolnym ma zajść zmiana, to trzeba przede wszystkim rzetelnie zdiagnozować potrzeby uczniów i uczennic w obszarze zdrowia psychicznego. A potem we właściwy sposób się nimi zająć. Przez cały rok szkolny 2024/2025 nauczycielki i nauczyciele ze 118 szkół biorą kurs na odporność. W codziennej pracy będą koncentrować się na budowaniu odporności psychicznej uczniów i uczennic. A działania rozpoczęliśmy właśnie od diagnozy. Na czym polegała?

Na czym polegała diagnoza w szkołach?

Wstępna diagnoza polegała na tym, że nauczyciele ze szkół zgłoszonych do programu wypełnili dwa kwestionariusze online: jeden z nich dotyczył problemów związanych z tematem zdrowia psychicznego uczniów i uczennic (czyli czym konkretnie w danej szkole warto się zająć i jakie obszary wymagają pracy). Drugi dotyczył tego, w jaki sposób w szkole już są podejmowane działania profilaktyczne, wychowawcze i jaka metodyka pracy obecnie jest tam prowadzona. Szczegółowo opisaliśmy nauczycielom i nauczycielkom, jak je wykonać. Zależało nam na opinii wszystkich edukatorów w danej szkole, a reszta analizy była już po naszej stronie. 

W tamtym roku, kiedy prowadziliśmy pilotaż tego programu, przeprowadziliśmy podobną diagnozę. Wszystkie osoby, które zadały sobie trud wypełnienia kwestionariusza, uważały, że warto go było zrobić, że rzeczywiście to jest taka diagnoza, która otwiera oczy na różne kwestie, pozwala działać sensownie, racjonalnie, z poczuciem, że wiemy co robimy i po co to robimy – podkreśla prof. Jacek Pyżalski.

Podczas konferencji inaugurującej program (7 października) uczestnicy zapoznali się z wynikami diagnoz swoich szkół i szczegółowo je omówili z prof. Pyżalskim. Pogłębionej analizy dokonali przy wsparciu mentorów, którzy będą im towarzyszyć we wdrażaniu programu do trakcie całego roku szkolnego.

Dalsze kroki w programie Szkoła z Klasą

Z tą dawką wiedzy, nauczycielki i nauczyciele będą  planować i wdrażać codzienne praktyki wspierające młodzież w ich szkołach. Do działań zostanie też włączona społeczność uczniowska i podczas szkolnych “Dialogów o odporności psychicznej” uczniowie i uczennice opowiedzą o swoich potrzebach, a następnie zrealizują projekty społeczne poświęcone odporności psychicznej.

Na zakończenie przeprowadzimy ewaluację programu, tak by móc zobaczyć efekty pracy a  w kolejnych edycjach coraz lepiej wspierać szkoły w dbaniu o dobrostan psychiczny uczniów i uczennic.

Na czym nam zależy w budowaniu odporności w szkole?

Temat zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży jest obecnie szeroko omawiany i naszym celem nie jest podanie uniwersalnych rozwiązań na “kryzys”. Zamiast tego dzielimy się dobrymi praktykami na działania prewencyjne, które systemowo mogą budować odporność psychiczną. Chcemy także pokazać i docenić, ile mądrych rzeczy już się dzieje w szkołach w obszarze budowania doporności psychicznej młodzieży. W ramach programu zapraszamy kadrę pedagogiczną do wspólnego odkrywania nowych metod, które sprawdzą się w ich środowisku szkolnym.

Program Szkoła z Klasą jest prowadzony przez Fundację Szkołą z Klasą w ramach przedsięwzięcia Kurs na Odporność Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności, realizowanego wspólnie przez Fundację Szkoła z Klasą i Fundację Edukacja dla Demokracji.