Ewaluacja projektu edukacyjnego – Ankieta

Zapraszamy Cię do odpowiedzi na poniższe pytania. Ewaluacja projektu edukacyjnego na każdym etapie jego realizacji pozwala sprawdzić, czy uwzględniasz wszystkie kluczowe elementy – takie jak zaangażowanie uczniów, oddanie im sprawczości, rozwijanie kompetencji oraz współpracę.

Dzięki temu łatwiej zauważysz, co działa dobrze, a co można jeszcze udoskonalić. Pytania zostały podzielone na cztery etapy projektu: przygotowanie, planowanie, realizacja oraz prezentacja i wyciąganie wniosków.

Czy to jest dobry projekt edukacyjny?

Sprawdź, czy angażujesz uczniów i uczennice, budujesz ich sprawczość i wspierasz współpracę. Jeśli na jakieś pytanie odpowiesz „Nie” lub „Trudno powiedzieć” wówczas zastanów się, co możesz poprawić w projekcie, aby odpowiedź była twierdząca.

Zachęcamy do korzystania z tego narzędzia na bieżąco podczas wszystkich etapów realizowania projektu edukacyjnego.

Ankieta

Przygotowanie

Ważne, żebyście wszyscy rozpoczęli pracę z uspójnioną wiedzą na temat metody, jej celu i spodziewanego efektu.

  1. Czy opowiedziałeś(-aś) uczniom i uczennicom o projekcie edukacyjnym, wyjaśniłeś(-aś), czym różnią się zajęcia metodą projektu od innych lekcji, korzystając z przykładów konkretnych, zrealizowanych już projektów edukacyjnych?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

  2. Czy wspólnie z uczniami i uczennicami wybraliście główny problem/temat projektu i sformułowaliście cel Waszych działań?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

  3. Czy masz pewność, że uczniowie i uczennice rozumieją problem/temat i cel projektu i są one dla nich ważne?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

Planowanie

  1. Czy uczniowie mogli zaproponować formy pracy nad projektem?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

  2. Czy uczniowie i uczennice zostali podzieleni na zespoły zadaniowe i czy ustaliliście zasady pracy w tych zespołach?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

  3. Czy powstał ogólny harmonogram pracy całego zespołu przy projekcie?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

  4. Czy poszczególne zespoły opracowały własny plan działań i podzielili się zadaniami do wykonania?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

  5. Czy określiliście efekt końcowy projektu?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

  6. Czy macie ustalony sposób zgłaszania trudności i prośby o pomoc?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

Realizacja

  1. Czy poszczególne zespoły działają zgodnie z harmonogramem i wcześniej wytyczonym planem i znają swoje zadania?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

  2. Czy regularnie spotykasz się z zespołami, żeby omówić postęp pracy oraz odpowiedzieć na ewentualne trudności?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

  3. Czy działania są realizowane zgodnie z ogólnym harmonogramem projektu?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

  4. Czy dbasz o komunikację w zespołach i w razie potrzeby między zespołami?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

  5. Czy dajecie sobie informację zwrotną na bieżąco, dotyczącą zarówno współpracy jak i działań projektowych?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

  6. Czy uczniowie i uczennice dokumentują swoje działania?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

Prezentacja i wnioski

  1. Czy ustaliliście formę prezentacji Waszego projektu i jego efektów, dostosowaną do odbiorców?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

  2. Czy podzieliliście się rolami podczas prezentacji projektu?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

  3. Czy wysłaliście zaproszenia, zadbaliście o przebieg prezentacji i przygotowanie odpowiedniej przestrzeni i warunków?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

  4. Czy uczniowie są zadowoleni z pracy nad projektem, jej przebiegu i efektu?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

  5. Czy uczniowie mają okazję podsumować swoją pracę i porozmawiać o jej mocnych i słabych stronach?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

  6. Czy spisaliście wnioski ii rekomendacje do kolejnej pracy projektowej?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

  7. Czy porozmawialiście, jakie mogą/mogłyby być kolejne kroki po zrealizowaniu projektu (pogłębienie tematu/upowszechnianie efektów, etc.)?
    ☐ Tak     ☐ Nie     ☐ Trudno powiedzieć

Ewaluacja projektu edukacyjnego - ankieta do pobrania

Dobrze przeprowadzona ewaluacja projektu edukacyjnego pomaga nie tylko podsumować efekty pracy, ale też zaplanować kolejne działania. Dlatego przygotowaliśmy prostą ankietę, która krok po kroku prowadzi przez wszystkie etapy projektu – od pomysłu i planowania, po realizację i wnioski. Co więcej, to narzędzie wspiera rozmowę z uczniami i zachęca ich do autorefleksji.

Ankietę możesz wykorzystać w dowolnym momencie pracy z klasą – zarówno w trakcie trwania projektu, jak również po jego zakończeniu. W związku z tym sprawdzi się jako stały element Waszego procesu. Pytania są sformułowane w jasny sposób i pomagają zauważyć to, co działa dobrze, ale też to, co warto usprawnić.

Jeśli chcesz, po prostu pobierz ankietę w formacie PDF. Dzięki temu zyskasz narzędzie, które pomoże Ci uporządkować doświadczenia, ułatwi wspólne podsumowanie i będzie realnym wsparciem w prowadzeniu kolejnych projektów edukacyjnych.