Webinary

Bezpłatne szkolenia online dla nauczycieli i nauczycielek

Szukasz inspiracji i praktycznych narzędzi do pracy z dziećmi i młodzieżą? Skorzystaj z bezpłatnych webinarów, które pomogą Ci rozwijać kompetencje uczniów i uczennic, budując pozytywną atmosferę w szkole.  Polecane szkolenia dotyczą kluczowych dla współczesnej edukacji tematów: uważności, emocji, pracy z obrazem rozwoju dziecka oraz jego bezpieczeństwa w sieci.

Fotografia jako narzędzie edukacyjne

metody edukacyjne

Jak pracować z obrazem, fotografią i dlaczego wizualne formy są doskonałym narzędziem edukacyjnym, które pozwala rozwijać krytyczne myślenie, empatię i świadomość społeczną? Zapraszamy do obejrzenia webinaru, w którym fotograf David Sypniewski mówi o użyciu obrazu w nauczaniu jako pretekstu do prowadzenia rozmów.

David Sypniewski – grafik, animator kultury, trener antydyskryminacyjny, filmowiec, fotograf, szczudlarz. Autor zdjęć dokumentalnych dla organizacji pozarządowych w Polsce, głównie wokół tematów migracji i wykluczenia społecznego.

Uważność w szkole – od teorii do praktyki

dobrostan w szkole

Czym jest uważność, jak ją praktykować na co dzień oraz jak budować społeczność szkolną opartą na życzliwości, współdziałaniu i wspólnocie? O mindfulness jako narzędziu, które może być pomocne w odzyskaniu równowagi i lepszego samopoczucia w szkolnych realiach opowiada Ewa Orłowska.

Ewa Orłowska – trenerka uważności (MBSR, MBLC, MBLC-YA i .b) oraz Porozumienia bez Przemocy. Mediatorka, superwizorka treningu mindfulness w Mindfulness Association. Pracowała jako nauczycielka i dyrektorka szkoły, nauczycielka – konsultantka w Ośrodku Rozwoju Edukacji. 



Podstawowa wiedza o mózgu i emocjach w świetle uważności

dobrostan w szkole

Jak funkcjonuje mózg i jak odziedziczone mechanizmy ewolucyjne wpływają na emocje i reakcje? Ekspertka Dorota Piasecka opowiada o modelu mózgu dr Daniela Siegela oraz możliwościach radzenia sobie z emocjami, podczas gdy „gadzi” mózg przejmują kontrolę. Ekspertka porusza także temat zmian zachodzących w mózgu w okresie dojrzewania i ich wpływu na młode osoby. 

Dorota Piasecka – certyfikowana trenerka uważności dla dorosłych w nurcie MBLC i compassion w nurcie CBLC (Mindfulness Based Living Course i Compassion Based Living Course). Trenerka uważności dla młodzieży – kurs Życia w oparciu o Uważność MBLC – Young Adults.

Stres w szkole - zrozumieć i nauczyć się regulować impulsywne reakcje

dobrostan w szkole

Jak stres wpływa na relacje szkolne oraz czy praktyka uważności może łagodzić jego negatywne skutki? Podczas webinaru poznasz techniki uważności, które ułatwiają zapobieganie stresowi, hamowanie impulsywnego działania oraz reagowanie w sposób zgodny z Twoimi wartościami oraz dowiesz się, jak cisza może wspierać tworzenie atmosfery współpracy i wspólnoty w szkole.

Ewa Orłowska – trenerka uważności (MBSR, MBLC, MBLC-YA i .b) oraz Porozumienia bez Przemocy. Mediatorka, superwizorka treningu mindfulness w Mindfulness Association. Pracowała jako nauczycielka i dyrektorka szkoły, nauczycielka – konsultantka w Ośrodku Rozwoju Edukacji. 

Uważność i świadoma obserwacja, która pomaga zwolnić

dobrostan w szkole

Jak radzić sobie z samokrytyką wynikającą z popełnianych błędów i unikać działania w sprzeczności z własnymi wartościami? Z webinaru dowiesz się, dlaczego uważna obserwacja i rozwój świadomości mają duży wpływ na kształtowanie samooceny, zadowolenia z wykonywanych czynności oraz jak wpływają one na budowanie bezpiecznych relacji w środowisku szkolnym.

Ewa Orłowska – trenerka uważności (MBSR, MBLC, MBLC-YA i .b) oraz Porozumienia bez Przemocy. Mediatorka, superwizorka treningu mindfulness w Mindfulness Association. Pracowała jako nauczycielka i dyrektorka szkoły, nauczycielka – konsultantka w Ośrodku Rozwoju Edukacji. 

Dorota Piasecka – certyfikowana trenerka uważności dla dorosłych w nurcie MBLC i compassion w nurcie CBLC (Mindfulness Based Living Course i Compassion Based Living Course). Trenerka uważności dla młodzieży – kurs Życia w oparciu o Uważność MBLC – Young Adults.

Prawie nastolatki i laptopy. Co warto wiedzieć o rozwoju czwartoklasistów?

edukacja cyfrowa

Czego potrzebują dziesięcio, jedenastolatkowie? Co stanowi dla nich główne wyzwania i jak my dorośli możemy im w nich towarzyszyć? W poniższym webinarze dr hab. prof. UAM Sylwia Jaskulska opowie o prawie nastolatkach i wyjaśni, jaka jest rola dorosłego w kreowaniu zdrowego, radosnego i kreatywnego podejścia do rzeczywistości zarówno online, jak i offline?

dr hab. prof. UAM Sylwia Jaskulska – ukończyła studia w zakresie pedagogiki specjalnej, doktorat napisała w tematyce pedagogiki szkolnej. Jest autorką i współautorką wielu tekstów o szkole, o nastolatkach i młodych dorosłych, w tym książki „Rytuał przejścia. Młodzież szkolna na progu edukacyjnym”.

wizerunek dzieci siedzących tyłem

O sharentingu - prywatność dzieci w sieci

edukacja cyfrowa

Jakie są skutki sharentingu i jak chronić dzieci przed jego negatywnymi konsekwencjami? Jak świadomie i odpowiedzialnie publikować treści związane z dziećmi w internecie?  Zjawisko sharentingu staje się coraz bardziej powszechne. Często, kierując się dobrymi intencjami, nie zdajemy sobie sprawy z długofalowych konsekwencji naszych działań. Publikując zdjęcia z wakacji, zabaw w parku czy uroczystości rodzinnych, nieświadomie narażamy dzieci na ryzyko kradzieży tożsamości, cyberprzemocy czy wykorzystania wizerunku w nieodpowiednich celach. Dzieci, nie mając pełnej świadomości konsekwencji, są szczególnie narażone na zagrożenia związane z cyfrowym śladem. Ich wizerunek, raz udostępniony w sieci, może krążyć w niej bez końca, wpływając na ich przyszłe życie osobiste i zawodowe. Ponadto, nadmierne udostępnianie informacji o dzieciach może prowadzić do naruszenia ich prawa do prywatności, godności i autonomii.  

Magdalena Jasińska – trenerka związaną z grupą Jak w zegarku i Stowarzyszeniem sTOP, koordynatorka projektów i pedagożka teatru. Szkoli z komunikacji interpersonalnej, pomaga budować zespoły projektowe i pracować z różnymi grupami odbiorców. Interesuje ją dbanie o dobrostan (pracowniczy, rodzicielski, cyfrowy) oraz praca na zasobach grup. Współpracuje z organizacjami pozarządowymi oraz instytucjami kultury. Kocha teatr, zarówno dla dorosłych, jak i dla dzieci. Ceni też kino, literaturę (dobre powieści i reportaże – studiowała polonistykę) i podróże (marzy o wyprawie do Portugalii).

  • Solidarność. Podaj dalej! Wgłąb zdjęcia – fotografia jako narzędzie edukacyjne:
    • Odkryj, jak wykorzystać fotografię w edukacji, aby rozwijać krytyczne myślenie i empatię.
    • Poznaj techniki analizy obrazu i dowiedz się, jak dekonstruować stereotypy.
  • Dlaczego uważność w szkole – od teorii do praktyki:
    • Dowiedz się, czym jest uważność (mindfulness) i jak ją praktykować w szkolnej rzeczywistości.
    • Poznaj techniki budowania społeczności szkolnej opartej na życzliwości i współpracy.
  • Podstawowa wiedza o mózgu i emocjach w świetle uważności:
    • Poznaj model mózgu dr Daniela Siegela i dowiedz się, jak radzić sobie z emocjami.
    • Zrozum zmiany zachodzące w mózgu w okresie dojrzewania i naucz się wspierać młode osoby.
  • Stres w szkole – zrozumieć i nauczyć się regulować impulsywne reakcje:
    • Dowiedz się, jak stres wpływa na relacje szkolne i jak praktyka uważności może łagodzić jego skutki.
    • Poznaj techniki uważności, które ułatwiają zapobieganie stresowi i hamowanie impulsywnych reakcji.
  • Uważność i świadoma obserwacja, która pomaga zwolnić:
    • Naucz się radzić sobie z samokrytyką i budować bezpieczne relacje w szkole.
    • Dowiedz się, jak wykorzystać uważną obserwację, aby zyskać pełniejszy obraz sytuacji.
  • Sharenting i prywatności dzieci w sieci: 
    • Poznaj praktyczne wskazówki, jak świadomie i odpowiedzialnie publikować treści
    • Poznaj zagrożenia związane z sharentingiem: kradzież tożsamości, cyberprzemoc, wykorzystanie wizerunku.

Słowa kluczowe: webinary edukacyjne, Szkoła z Klasą, rozwój dzieci i młodzieży, uważność, mindfulness, fotografia w edukacji, krytyczne myślenie, empatia, stres w szkole, rozwój nastolatków, edukacja online, sharenting, prywatność w sieci, szkolenia dla nauczycieli.