Lokalne Spotkania Warsztatowe Szkoły z Klasą 2.0 to już nasza tradycja. Za nami czwarta edycja szkoleń, które są dla nas szczególną okazją do spotkania z gronem zaangażowanych nauczycieli. W tym roku szkolnym po raz pierwszy mieliśmy szansę spotkać się z Wami aż dwa razy – w jesiennym i wiosennym cyklu warsztatów. Zapraszamy do przeczytania relacji z wiosennych wydarzeń oraz do skorzystania z narzędzi i materiałów, które przygotowaliśmy specjalnie dla ich uczestników.
Autobus, tramwaj, rower, taksówka, pociąg, a nawet samolot – tymi środkami komunikacji docieraliśmy na warsztaty z komunikacji. Podczas szkolenia nie rozmawialiśmy jednak o przemieszczaniu się i środkach transportu, ale o komunikacji rozumianej jako proces wymiany informacji. Nasze szkolenia odbyły się w: Warszawie (20 marca), Poznaniu (22 marca), Wrocławiu (23 marca), Katowicach (10 kwietnia), Olsztynie (12 kwietnia), Gdańsku (13 kwietnia) i jeszcze raz w Warszawie (17 kwietnia).
Dzięki otwartej formule szkoleń mogliśmy spotkać się nie tylko z uczestnikami Szkoły z Klasą 2.0, ale również z osobami, które nie biorą udziału w tegorocznej edycji programu. Z myślą o tych drugich, w każdym mieście, w pierwszej godzinie warsztatów pracowaliśmy na naszym autorskim narzędziu zwanym Alfą. Wykorzystaliśmy je do przedstawienia kolejnych etapów pracy w Szkole z Klasą 2.0 oraz metody design thinking, na której nasz program się opiera. Jeśli jeszcze nie znacie Alfy, to zachęcamy Was do wykorzystania tego ćwiczenia w szkołach – w gronie pedagogicznym czy w pracy z uczniami. Scenariusz i plakaty z Alfą dostępne są w bibliotece materiałów.
Kolejną część szkolenia prowadzaliśmy już w pełnym składzie, w grupach zasilonych przez uczestników Szkoły z Klasą 2.0. Przygotowując wiosenne spotkania staraliśmy się wybrać temat, który byłby uniwersalny i przydatny w codziennej pracy nauczycieli. Wzięliśmy pod uwagę, że szkoły w programie przygotowują się do szkolnych festiwali i innych form prezentowania efektów działań. Uwzględniliśmy również docierające do nas głosy, że to komunikacja, a właściwie jej brak lub niedoskonałość, bywa przeszkodą w realizowaniu szkolnych przedsięwzięć. Niezależnie od tego czy są one związane z udziałem w naszych programach, czy nie. Dlatego to właśnie komunikację wzięliśmy na warsztat!
Jak to zazwyczaj na naszych szkoleniach bywa, staraliśmy się, żeby część teoretyczna, chociaż niezbędna, nie była zbyt długa. Mimo, że każdy z nas komunikuje się codziennie, to postawiliśmy na uporządkowanie ogólnej wiedzy dotyczącej samego procesu. Niepozorne ćwiczenie z pustą kartką – jej składaniem i wydzieraniem zgodnie z wydawanym komunikatem – stało się pretekstem do omówienia elementów procesu komunikacji. Rozmawialiśmy o nadawcy, odbiorcy, komunikacie i towarzyszących im szumach, o kontekście, przekazach werbalnych i niewerbalnych oraz o komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej. To wszystko było punktem wyjścia do rozłożenia szkolnej strategii komunikacji na czynniki pierwsze.

Najpierw określiliśmy grupy, z którymi się komunikujecie. Od najbardziej oczywistych, jak uczniowie, inni nauczyciele i pracownicy szkoły, przez rodziców i szeroko rozumianą społeczność lokalną (organ prowadzący, kuratorium, sponsor, instytucja kultury, ale też osiedle, inna szkoła, koło gospodyń wiejskich, czy nawet pobliski sklep). Kolejnym krokiem było określenie tego, w jakich sytuacjach nauczyciele komunikują się z poszczególnymi grupami, jakie informacje są wtedy przekazywane i czego ewentualnie w tej komunikacji brakuje. Praca w grupach nad tymi zagadnieniami, a następnie omówienie na forum jej wyników, były wstępem do ciekawych rozmów. Najważniejszy wniosek ze wszystkich szkoleń lokalnych jest jeden – nauczyciel, poza podstawowymi obowiązkami, musi pełnić również rolę sprawnego menedżera do spraw komunikacji.
Następnie skupiliśmy się na narzędziach, które nauczyciele wykorzystują podczas codziennej pracy. Poza tymi oczywistymi – na przykład e-dziennik, telefon, szkolna tablica ogłoszeń czy strona www – pojawiały się też bardziej wyszukane, jak ClassDojo, konto na Instagramie albo wirtualne tablice korkowe (np. Padlet, który wykorzystujemy również w Szkole z Klasą 2.0). Wspólnie z nauczycielami rozmawialiśmy o tym, jak usprawnić komunikację z wykorzystaniem tych narzędzi, wymienialiśmy się doświadczeniami z codziennej pracy i dobrymi praktykami z różnych szkół.
Ważnym elementem tej części szkolenia był Narzędziownik komunikacyjny stworzony przez Kamila Śliwowskiego w ramach naszej współpracy z Koalicją Otwartej Edukacji. KOED zrzesza organizacje pozarządowe i inne instytucje zajmujące się edukacją, nauką i kulturą, które wspierają ideę tworzenia i wykorzystywania otwartych zasobów edukacyjnych. Fundacja Szkoła z Klasą jest członkiem koalicji od początku swojego istnienia, a tworzone przez nas materiały są udostępniane na otwartych licencjach. W Narzędziowniku komunikacyjnym proponujemy Wam strony, programy i aplikacje, które możecie wykorzystać jako narzędzia do komunikowania się lub do stworzenia atrakcyjniejszego i skuteczniejszego komunikatu. W materiale znajdziecie informacje m.in.: o Canvie służacej do tworzenia i edytowania grafik, o PowToonie pozwalającym tworzyć animacje, czy o Trello, dzięki któremu możecie zaplanować i usprawnić pracę zespołu. Jeśli nadal nie jesteście przekonani do zajrzenia do Narzędziownika, to obejrzyjcie krótki filmik Kamila Śliwowskiego.
Część warsztatów dotycząca narzędzi zamknęła proces przechodzenia przez strategię komunikacji – podczas szkolenia wspólnie odpowiedzieliśmy na pytania po co się komunikujemy w szkole, do kogo mówimy, kiedy i co chcemy powiedzieć i jak to robimy?
Dziękujemy za udział w szkoleniach. Zdajemy sobie sprawę z tego, że temat komunikacji jest bardzo rozległy. Liczymy jednak, że nasz sprint po najważniejszych elementach strategii komunikacji i przełożenie jej na realia szkolne obudził w Was ciekawość i pozwolił uporządkować posiadaną już wiedzę. Trzymamy kciuki za udoskonalenie komunikacji w Waszych szkołach!
Do zobaczenia na kolejnych szkoleniach! Przypominamy, że trwa rekrutacja na VIII Ogólnopolski Festiwal Szkoły z Klasą 🙂 Zapraszamy!
Zespół Szkoły z Klasą 2.0