Wypożyczalnia dla Dorosłych i Młodzieży przy ul Egipskiej jest jedną z 25 filii i oddziałów, tworzących sieć bibliotek dla mieszkańców Pragi Południe. Każda filia Biblioteki Dzielnicy działa podobnie, ale każda ma trochę inny charakter, rodzaj zbiorów i zakres oferowanych usług. Wypożyczania przy Egipskiej od lat prowadzi zajęcia dla dzieci – biblioteczne, plastyczne czy teatralne. Wokół tych zajęć zgromadziła się stała grupa odbiorców – dzieci, które przychodziły już nie tylko na konkretne wydarzenia, ale po prostu spędzać wolny czas w swojej bibliotece. W Z czasem dzieci urosły i stały się młodzieżą a Panie bibliotekarki szukały nowych pomysłów na zaangażowanie ich w życie biblioteki. Z tej potrzeby zrodziła się chęć zaangażowania w projekt Włączeni, który dokładnie odpowiadał wyzwaniom, przed jakimi stanęła kadra biblioteki i młodzież.

Praca w projekcie rozpoczęła się od diagnozy potrzeb. Panie bibliotekarki, wspólnie z młodzieżą chciały znaleźć sposób na to, jak sprawić, by biblioteka była jeszcze bardziej miejscem należącym do młodzieży a jednocześnie, jak promować bibliotekę i pokazywać, że jest to miejsce, do którego każdy może przyjść, uczyć się, ale i realizować i rozwijać swoje pasje. Diagnoza zasobów i potrzeb, jaką przeprowadziliśmy, pokazała, że młodzież chciałaby więcej korzystać z nowych technologii w bibliotece i wykorzystywać je do nauki. Okazało się jednak, że potrzebują wsparcia w zdobyciu wiedzy o prawie autorskim i otwartych zasobach edukacyjnych. Postanowiliśmy więc połączyć potrzebę promowania biblioteki z potrzebą wykorzystania nowych technologii i zdecydowaliśmy się na pracę ścieżką Pokażmy się: strona internetowa i media społecznościowe w rękach młodzieży.

Aby wesprzeć młodzież i kadrę biblioteki zaprosiliśmy do współpracy eksperta, Kamila Śliwowskiego, który przeprowadził szkolenie z promocji i wykorzystania mediów społecznościowych oraz praw autorskich, których znajomość jest konieczna przy korzystaniu z materiałów z sieci i publikowaniu własnych.

Podczas warsztatu młodzież wraz z kadrą, pod okiem eksperta zaplanowała prowadzenie własnej strony Facebookowej. Zdecydowali, że poza informacjami o wydarzeniach w bibliotece, które będą przygotowywać panie bibliotekarki, młodzież regularnie będzie na fanpejdżu publikować swoje treści, dzieląc się inspiracjami, pomysłami i wiedzą.

Przez kolejnych kilka tygodni trwały obrady na temat jego kształtu i prace nad tematami, które będą promować bibliotekę, czytelnictwo i dzielenie się wiedzą. Młodzież, wspólnie z opiekunkami zaplanowała cykliczne tematy, które pojawiają się w określone dni tygodnia: środowe recenzje książek, które poleca młodzież i które można wypożyczyć w ich bibliotece oraz piątkowe ciekawostki dotyczące literatury, historii czytelnictwa, pisarzy i bibliotekarstwa.

Kolejne prace polegały na przygotowaniu z wyprzedzeniem treści do publikacji. Zorganizowano więc sesję zdjęciową, której efektem były fotografie, które będzie można wykorzystać do ilustracji postów. Zaplanowano też konkretne tematy i podzielono się odpowiedzialnością za ich przygotowanie.

Fanpage wystartował jesienią pod adresem: https://www.facebook.com/Biblioteka-na-Egipskiej-137175533692368/

Z materiałów przygotowanych przez młodzież, można dowiedzieć się, że w Japonii wydrukowano zapachową książkę kucharską – żeby poznać zapach potrawy należy potrzeć dłonią konkretną stronę, najliczniejsze zbiory książkowe posiada Biblioteka Kongresu w Stanach Zjednoczonych – zgromadziła ponad 113 milionów tomów czy o tym, że już w XIX wieku obszerne biblioteki urządzano na statkach pasażerskich.

W każdą środę młodzież zachęca do czytania swoich ulubionych książek. Na funpage’u przeczytać można krótkie recenzje min. Akademii Dobra i Zła, Somana Chainan’a, Gwiazd naszych wina, Johna Greena, czy Kiedy płaczą świerszcze, Charlesa Martina.

Fanpage jest też źródłem informacji o wydarzeniach w bibliotece – za ich aktualizację odpowiada kadra biblioteki.

Zaangażowanie w projekt Włączeni pozwoliło bibliotece wypracować nową formę współpracy z gromadzącą się przy niej młodzieżą. Okazało się, że przekazanie odpowiedzialności za fragment funkcjonowania biblioteki, stworzenie płaszczyzny do współdecydowania o niej i wnoszenia swojej inwencji w działanie placówki na nowo zdefiniowało relacje w bibliotece. Młodzież zaczęła traktować bibliotekę jako miejsce, na które może mieć wpływ.

Wyzwaniem, przed jakim staje młodzież i kadra placówki, jest utrzymanie aktywności na fajpejdżu i rozwijanie go, tak, aby zdobywał jak najwięcej obserwatorów i tym samym pomagał docierać do nowych czytelników i zachęcać ich do korzystania z Wypożyczalni przy Egipskiej.