19. edycja programu Szkoła z Klasą już praktycznie za nami! Podsumowaliśmy jej przebieg wspólnie z uczestnikami i uczestniczkami 2 czerwca podczas Festiwalu Szkoły z Klasą.
Ponieważ cała edycji odbyła się w formule online, także podczas festiwalu spotkaliśmy się zdalnie. Działania w sieci mają swoje ograniczenia, jednak mimo wszystko i tym razem przedsięwzięcie dało nam namiastkę tego, czym festiwale zawsze były – świętowaniem zakończenia roku pracy i wspólnym spotkaniem.
Tegoroczną odsłonę Festiwalu zaplanowaliśmy w trzech częściach. Podczas pierwszej odbyły się prezentacje działań, które nauczyciele i nauczycielki realizowali w tej edycji. Były to wyzwania biorące na warsztat trzy metody, które warto stosować w klasie i do których zachęcaliśmy w tym roku. Dla niektórych spośród ponad 200 uczestników i uczestniczek były to pierwsze spotkania z nowymi sposobami pracy – odwróconym nauczaniem, design thinking czy agile. Inni mieli okazję przećwiczyć je jeszcze raz, wybierając te elementy, które najlepiej wpisują się w codzienną pracę szkolną. Kilkanaście zrealizowanych z sukcesem projektów mieliśmy okazję poznać podczas Festiwalu dzięki prezentacjom, w które zaangażowani byli uczniowie i uczennice. Pokazali nam nagrania, zdjęcia, prezentacje, które przybliżyły nam praktyczny wymiar zastosowanych metod. Zobaczyliśmy butelkomat wydający kwiaty w doniczkach, lapbooki do powtórek z polskiego czy klasowy ogródek zielarski jako efekt lekcji angielskiego. W ramach Szkoły z Klasą w jednej ze szkół powstała makieta domku dla dzieci z Bullerbyn, a w innej szkolna konstytucja. Dzięki udziałowi w programie jedna ze szkół ma z kolei opracowaną kampanię rekrutacyjną dla kandydatów w social mediach, a kolejna placówka ma na swoim terenie strefę relaksu. Jednym słowem w prawie 80 szkołach w Polsce w mijającym roku wydarzyły się ciekawe inicjatywy, dla których nowatorskie metody uczenia były tylko pretekstem, motywacją bądź przestrzenią dla kreatywności nauczyciela(-ki).
W drugiej części Festiwalu spotkaliśmy się w nauczycielskim gronie, aby z lotu ptaka spojrzeć na trzy metody wdrażane w tym roku szkolnym. Podsumowaliśmy każdą z nich wskazując, co jest w niej pociągającego, czemu, poza realizacją podstawy programowej, może jeszcze służyć oraz jakie niesie ze sobą wyzwania. Zobaczyliśmy, że odwrócone nauczanie
uczy odpowiedzialności za własny warsztat pracy,
daje uczniowi poczucie bezpieczeństwa,
dodaje odwagi. Daje możliwość wypowiedzenia się uczniom, wybrania treści ważnych dla nich (w przedstawianiu jakiegoś zjawiska).
Nauczyciele docenili ją jako
świetną metodę na zaangażowanie wszystkich uczniów oraz podkreślali, że uczeń, dostając możliwość, staje się odpowiedzialny.
Natomiast o design thinking uczestnicy i uczestniczki powiedzieli nam, że jest to metoda, która daje pole dla kreatywności, testowania i współpracy. Bardzo nas cieszy, że te ważne dla nas wartości udało się wysycić dzięki pracy z design thinking, które wg uczestników i uczestniczek Festiwalu
daje możliwość ciągłego doskonalenia pomysłów, możliwość samooceny oraz oceny rówieśniczej – a nie krytyki, bo każdy pomysł był świetny, nie było lepszych czy gorszych; uczy elastyczności wobec niespodziewanych sytuacji.
Metoda wspiera także proces uczenia się ucząc młodzież selekcji wiadomości, dzielenia materiałów, dokonywania wyboru. Pozwala także na zaangażowanie innych nauczycieli i nauczycielek przedmiotowców do pracy, wspólne działania łączące różne lekcje i szukające synergii w procesie nauczania. Niezmiernie miło było także usłyszeć, że praca z design thinking sprawiła radość, nie tylko uczniom i uczennicom.
Z kolei metoda agile kojarzyła się z ułatwieniem działania, uproszczeniem warsztatu pracy. Była doskonałą okazją do ćwiczenia współpracy, wypracowywania wspólnego podejścia i planowania działań, doświadczania zespołowości. Jednocześnie rozwijała samodzielność grup projektowych, uczyła zarządzania czasem. Pokazywała, że
elastyczność wobec niespodziewanych sytuacji daje poczucie, że nie było spraw niemożliwych.
Jednym słowem w tej części Festiwalu pokusiliśmy się na wystawienie oceny odwróconemu nauczaniu, design thinking i agile. Poniżej możecie zobaczyć, jak, wg nauczycieli i nauczycielek, wyglądałoby świadectwo, gdyby takie przedmioty w szkole były codziennością.

Na koniec świętowania gościem tegorocznego Festiwalu był dr Iwo Zmyślony, który zaprosił nas na wykład Czym (nie) jest kreatywność i jak jej nie zabić. Opowiedział nam czym (nie) jest kreatywność? Czy dobrze ją rozumiemy? Odpowiedział na szereg pytań z tym związanych: Co jest przeciwieństwem kreatywności? Jak ma się do innowacji, design thinking i agile? Jak ma się do uczenia i do oduczania? Dlaczego to jedna z kluczowych kompetencji przyszłości? W jakim stopniu zależy od nas samych, od naszej ciężkiej pracy, zaangażowania, talentu i kompetencji, a w jakim od naszego otoczenia, środowiska, postaw i relacji? Jakich potrzebujemy do tego liderów i organizacji? Czego oczekujemy od osób kreatywnych i czy kreatywni mają podobne oczekiwania? Czego o kreatywności uczą nas nasze dzieci i dlaczego tak ciężko przychodzi nam ich słuchanie?
Podczas naszego spotkania przyglądaliśmy się tym pytaniom z perspektywy psychologii poznawczej oraz współczesnych koncepcji przywództwa i zarządzania, jednak w każdym momencie miały miejsca odniesienia do szkoły i do roli nauczyciela(-ki) w tworzeniu warunków do kreatywności uczniów i uczennic. Wiele treści w niezwykle inspirujący sposób padało na nauczycielski grunt i skłaniało do refleksji na temat własnego rozwoju oraz własnych postaw.
Tych, którzy nie mogli być z nami, zachęcamy do obejrzenia nagrania:
Dziękujemy, że byliście z nami i do zobaczenia na kolejnym Festiwalu Szkoły z Klasą!