W czasach, gdy aż 84 proc. Polek i Polaków deklaruje, że spotkało się z fake newsem, a co drugi rodak nie czuje się w sieci bezpiecznie, Fundacja PZU rozpoczyna kampanię #CzystyPrzekaz, której Fundacja Szkoła z Klasą jest jednym z partnerów merytorycznych. Szeroko zakrojona kampania obejmie działania społeczne i edukacyjne, w tym warsztaty w szkołach.

Szerokie partnerstwo organizacji na rzecz walki z dezinformacją

Kampania „Czysty przekaz” powstała z inicjatywy Fundacji PZU. Jest organizowana pod patronatem Prezydencji Polski w Radzie UE, Narodowego Instytutu Wolności, NASK, Centrum Badań nad Uprzedzeniami Uniwersytetu Warszawskiego oraz Centrum Badań nad Dezinformacją Collegium Civitas wspólnie z organizacjami społecznymi: Fundacją Dbam o Mój Zasięg, Fundacją Geremka, Fundacją Szkoła z Klasą oraz Stowarzyszeniem Demagog. Kampania trafi do odbiorców za pośrednictwem telewizji, radia, mediów internetowych i prasy, dzięki połączeniu sił i zaangażowaniu patronów medialnych takich jak: Grupa Agora, POLITYKA, Ringier Axel Springer Polska, TVN Warner Bros. Discovery oraz Wirtualna Polska. Za koncept kreatywny i produkcję kampanii odpowiada agencja Stor9.

Postaw na czysty przekaz, czyli wolny od manipulacji i zewnętrznych wpływów – do tego zachęcamy w kampanii społeczno-edukacyjnej, która jest naszą odpowiedzią na dezinformację. Fundacja PZU wraz z licznymi organizacjami i mediami stara się uwrażliwić społeczeństwo na ten problem. Chcemy też wyposażać Polki i Polaków w konkretne narzędzia i umiejętności pozwalające samodzielnie weryfikować informacje znalezione w Internecie – opisuje Maia Mazurkiewicz, prezeska Fundacji PZU.

Edukacja kluczem do zwalczania dezinformacji

Jak pokazują badania przytoczone w raporcie „Dezinformacja oczami Polaków 2024″, aż 81% respondentów uważa, że w ciągu ostatniej dekady skala rozpowszechnianej w internecie dezinformacji wzrosła. Co więcej, 9 na 10 osób przyznało, że udostępniło dalej przynajmniej jedną z badanych fałszywych informacji.

W obliczu dynamicznie zmieniającego się krajobrazu informacyjnego, umiejętność weryfikacji faktów staje się nie tylko ważna, ale wręcz niezbędna – podkreśla Maia Mazurkiewicz.

Kampania „Czysty przekaz” ma na celu edukowanie i pokazanie, w jaki sposób chronić siebie i innych w świecie pełnym fałszywych informacji. Na stronie kampanii, stworzonej we współpracy z organizacjami społecznymi specjalizującymi się w tej tematyce, Fundacja pokazuje, jak filtrować informacje i weryfikować źródła. Daje też dostęp do bardzo prostych, praktycznych narzędzi, które może wykorzystać każdy z nas – również rodzic czy nauczyciel. Pokazuje także, jak ważną rolę w przeciwdziałaniu dezinformacji odgrywa świadomości własnych emocji.

Ambasadorzy kampanii „Czysty Przekaz”

Do kampanii dołączyli rozpoznawalni ambasadorzy: Magda Gessler, Mikołaj Roznerski oraz Szymon Marciniak, którzy w spocie telewizyjnym pokazują, jak istotne jest filtrowanie informacji, weryfikacja źródeł oraz ostrożność w udostępnianiu treści. Kampania Czysty Przekaz ma na celu wyposażenie Polaków w praktyczne narzędzia do weryfikacji informacji znalezionych w internecie.

Kampania „Czysty Przekaz” w mediach i szkołach

Kampania będzie obecna w mediach tradycyjnych i internetowych, w kolejnych etapach „Czysty przekaz” pojawi się także w szkołach, ponieważ dziś dzieci i młodzież stykają się z dezinformacją coraz wcześniej. Kampania będzie także obecna na letnich wydarzeniach artystycznych w całej Polsce.

Fundacja Szkoła z Klasą – edukujemy o dezinformacji na co dzień

Jako Fundacja Szkoła z Klasą od lat prowadzimy działania edukacyjne mające na celu wyposażenie młodych ludzi w kompetencje niezbędne do funkcjonowania w cyfrowym świecie. W ramach naszych programów edukacyjnych Fake kNOw more oraz Asy Internetu uczymy, jak rozpoznawać fałszywe informacje oraz szkolimy nauczycieli, aby mogli efektywnie pomagać młodym ludziom stać się świadomymi i krytycznymi użytkownikami mediów – podkreśla Michał Szeląg, wiceprezes Fundacji Szkoła z Klasą.

Program Fake kNOw more oferuje innowacyjne narzędzia edukacyjne, w tym grę Oktogram, która w przystępny sposób pokazuje mechanizmy działania mediów społecznościowych, algorytmów oraz baniek informacyjnych. Z kolei Asy Internetu to kompleksowy program kierowany do szkół wszystkich poziomów edukacyjnych, który uczy dzieci odpowiedzialnego i bezpiecznego korzystania z zasobów internetu.

Więcej informacji na temat kampanii „Czysty przekaz” można znaleźć na stronie: www.czystyprzekaz.pl