W tegorocznej edycji Klasnej Shkoly udział bierze 58 szkół – o 18 więcej, niż planowaliśmy przyjąć. 21 z nich to szkoły, które znamy z pilotażowej edycji programu w 2015 roku. Pozostałe dołączyły do Klasnej Shkoly w tym roku. 

Nowi uczestnicy programu Klasna Shkola intensywnie debatują nad miejscem Technologii Informacyjno-Komunikacyjnych w codziennej pracy szkoły. Młodzi ludzie od najmłodszych klas po klasy maturalne wspólnie wypracowują pomysły na mądre, efektywne i często nieszablonowe wykorzystanie TIK do nauki. Gdy dojdą do porozumienia w mniejszych grupach, swoje pomysły przenoszą na forum szkoły. Np. szkoła we wsi Woznesenka w swoim Kodeksie podkreśla ważną rolę rodziców w życiu szkoły i zachęca ich do włączenia się w prace na blogu. Na ogólnoszkolnej arenie po prawdziwej burzy mózgów powstają Kodeksy 2.0. Kilka szkół, które dołączyły do programu w tym roku, już zamieściło ostateczne wersje swoich kodeksów.

 

Szkoły, które od 2015 roku i już od dawna wcielają w życie zasady swoich Kodeksów, pracują nad projektami. 

Bardzo nas cieszy, że młodzi ludzie z doświadczonych szkół przy doborze tematów swoich projektów kierują się wypracowanymi w poprzedniej edycji Kodeksami, które dotyczyły przede wszystkim mądrego wykorzystania zasobów TIK do codziennej nauki.

Uczniowie i uczennice przy wsparciu grona pedagogicznego dobierają się w grupy projektowe i wybierają tematy – pamiętając o mądrym wykorzystaniu TIK. Największą popularnością cieszą się projekty, w których uczniowie i uczennice w odpowiedzialny sposób starają się wpłynąć na swoje otoczenie – za pomocą szkolnych narzędzi wychodzą z inicjatywą poza szkolne mury. Sporym zainteresowaniem cieszą się także projekty, w których młodzi ludzie sami stają się twórcami zasobów Sieci.

Specjalna Szkoła Ogólnokształcąca nr 4 w Fastowie zapowiedziała na swoim szkolnym blogu utworzenie na Wikipedii hasła na temat życia i działalności lokalnego pisarza i dysydenta z czasów radzieckiej Ukrainy, Mykoły Głucheńkoho.

Dzięki temu uczniowie i uczennice mogą lepiej zrozumieć, z jak wielką odpowiedzialnością wiąże się tworzenie internetowych zasobów i wypracować wrażliwość na prawa własności intelektualnej. Tego rodzaju zadania wymagają dużego wysiłku jeszcze przed przystąpieniem do realizacji zadania – kluczowym etapem jest tu research i umiejętność znalezienia wiarygodnego potwierdzenia zamieszczanych informacji. Takie projekty są dla wielu młodych ludzi, a nawet dla niektórych nauczycieli i nauczycielek, pierwszym spotkaniem z prawami autorskimi. Zmuszają do zastanowienia się nad granicami otwartości zasobów. Ogromnym zainteresowaniem cieszy się poradnik o prawach autorskich i tzw. netykiecie. 

Korzystając z okazji chcielibyśmy serdecznie pogratulować Switłanie Diaczok, nauczycielce ze szkoły w Kolyndianach, która w ramach udziału w Klasnej Shkole ukończyła kurs dla nauczycieli z wykorzystania i edycji Wikipedii do celów edukacyjnych (fundacja Wikimedia Ukraine).         

Wiele uczniowskich projektów przełamuje stereotypową granicę tradycyjnej edukacji szkolnej i edukacji obywatelskiej. Realizując projekt BioBlitz albo biologiczna ekspedycja uczniowie i uczennice opuszczają mury szkoły i zamieniają się w młodych tropicieli okolicznej przyrody. Projekty te, prócz zdobywania wiedzy przyrodniczej i praktycznych umiejętności odnalezienia i zidentyfikowania rozmaitych gatunków okolicznej fauny i flory, mają duże znaczenie dla kształtowania postaw młodych ludzi. Pomagają zrozumieć znaczenie otaczających nas roślin i zwierząt oraz trudną i odpowiedzialną rolę człowieka w środowisku. 

Podobnym wpływem na świadomość i postawę młodzieży charakteryzuje się projekt Wiem, co jem, w którym uczniowie i uczennice analizują menu szkolnych stołówek i asortyment sklepików szkolnych oraz zastanawiają się nad wpływem swoich zwyczajów żywieniowych na ich codzienne życie. Projekt ten należy do odważniejszych przedsięwzięć naszych uczestników i uczestniczek, ponieważ może doprowadzić ich do konstruktywnej merytorycznej konfrontacji z dorosłymi odpowiadającymi za ich szkolne menu. Jak się domyślamy, konfrontacja ta nie zawsze musi być łatwa, jednak trudno nie dostrzec wszechstronnych korzyści, jakie z niej płyną. 

Liceum Finansowe z Kijowa z dumą pisze o tym, że uczennicom 5 klasy po długich dyskusjach udało się przekonać swojego wychowawcę do realizacji projektu Energia dziewcząt. Tytuł projektu sugeruje, że w całości poświęcony jest dziewczętom, jednak w rzeczywistości biorą w nim udział także chłopcy. Cała klasa sprawdza, jak zainteresowania chłopców i dziewcząt rozkładają się pod względem narzędzi TIK, rozmaitych gier i aplikacji. Następnie grupa projektowa analizuje język książek, podręczników, zasobów internetowych lub reklam i zastanawia się nad tym, jaki obraz kobiet i mężczyzn się z nich wyłania. Z niecierpliwością czekamy na publikację wyników projektu na szkolnym blogu Liceum Finansowego.

Kilka szkół uczestniczących w projekcie, m.in. Specjalna Szkoła Ogólnokształcąca nr 28 w Czerkasach realizuje projekt pt. Niech Sieć łączy pokolenia, którego celem jest podzielenie się umiejętnościami korzystania z narzędzi TIK ze swoimi rodzicami, dziadkami, sąsiadami, a nawet ludźmi wcześniej nieznanymi. Uczniowie i uczennice rozumiejący potencjał jaki tkwi w nowoczesnych technologiach stwarzają dorosłym unikalną możliwość wejścia w cyfrowy świat bez wychodzenia z domu. Anastasia z klasy 8-a z myślą o starszych osobach opracowała specjalny słowniczek pojęć z dziedziny informatyki.  Dodatkowym atutem jest fakt, że dzięki wiedzy i umiejętnościom uczniów i uczennic, starsze pokolenia poznając świat Internetu, już na starcie unikają typowych dla niego pułapek – jak już zauważyliśmy w poście opisującym postępy uczestników programu w pracach nad Kodeksami 2.0, nasi ukraińscy uczniowie i uczennice bardzo poważnie podchodzą do kwestii bezpieczeństwa w Sieci.

To, że Klasna Shkola porusza ważne tematy, potwierdza fakt, że o projekcie zespołu ze szkoły w Czerkasach napisało aż 6 portali informacyjnych, w tym także media o zasięgu ogólnoukraińskim. Pokazuje to, że ukraińskie media coraz lepiej rozumieją rolę i znaczenie promowanego w Szkole z Klasą w Ukrainie modelu doceniania szkół i budowania pozytywnego wizerunku nauczyciela.

  

http://infomist.ck.ua/uchni-staly-vchytelyamy-dlya-cherkaskyh-pensioneriv-foto

https://www.ukr.net/news/cherkassy.html

http://pro-vincia.com.ua/novini/news_sport/23386-u-cherkasky-shkol-28-uchn-5-6-klasv-navchayut-lyudey-pohilogo-vku-koristuvatisya-kompyuterom.html

http://zmi.ck.ua/sotsium/cherkask-shkolyar-vchat-doroslih-koristuvatisya-kompyuterom.html

http://procherk.info/news/6-info/41983-jak-cherkaski-uchni-vchili-starshe-pokolinnja-koristuvatisja-