Szkoły branżowe i techniczne odgrywają kluczową rolę w przygotowywaniu młodzieży do życia zawodowego. Rośnie potrzeba odpowiadania na współczesne wyzwania edukacyjne w tych placówkach, łącząca wsparcie dla nauczycieli z praktycznym rozwijaniem kompetencji młodzieży, a także wzmacnianie integracji w wielokulturowych klasach polsko-ukraińskich. Fundacja Szkoła z Klasą w grudniu 2024 roku rozpoczęła program Impuls. Szkolny Warsztat Zmian, którego celem jest wspieranie nauczycieli, którzy pracują z klasami polsko-ukraińskimi, w tworzeniu innowacyjnych projektów społecznych.
W programie biorą udział nauczyciele i nauczycielki z 21 szkół branżowych i technicznych, m.in. z Warszawy, Gdańska, Bydgoszczy, ale i z mniejszych miast – Brodnicy, Polic, Wodzisławia Śląskiego czy Kościana. W ramach programu nauczyciele i nauczycielki rozwijają swoje kompetencje zawodowe, umiejętność odpowiedniego planowania projektów i ich realizacji oraz przygotowują się do pracy z klasami wielokulturowymi. Młodzież uczy się współpracy, zdobywa praktyczne umiejętności przydatne w życiu społecznym i zawodowym. Jednocześnie program wspiera integrację osób z doświadczeniem uchodźczym, co jest niezwykle istotne w dzisiejszym kontekście społecznym.
Wymiana doświadczeń i wsparcie w społeczności nauczycielskiej
Jednym z filarów programu jest tworzenie społeczności zaangażowanych nauczycieli i nauczycielek. Program opiera się na wymianie doświadczeń edukacyjnych między uczestnikami. Sprzyja to budowaniu relacji zawodowych, a także skutecznemu wprowadzaniu innowacyjnych praktyk do codziennej pracy dydaktycznej.
Chcemy, aby nauczyciele czuli się częścią aktywnej wspólnoty, która wspiera się w realizacji projektów i dzieli najlepszymi praktykami. Jednym z kluczy do sukcesu w edukacji jest właśnie współpraca – mówi Daria Rodzik, koordynatorka programu z Fundacji Szkoła z Klasą.
W programie biorą udział nauczyciele i nauczycielki z 21 szkół branżowych i technicznych z całej Polski, którzy wspólnie z uczniami i uczennicami zrealizują autorskie projekty społeczne o dowolnej tematyce. Każdy projekt będzie odpowiadał na konkretne lokalne potrzeby (np. szkół, osiedli, miast), łącząc działania na rzecz integracji wielokulturowej z praktycznym rozwijaniem umiejętności zawodowych młodzieży.
Kompleksowe wsparcie dla uczestników
Program oferuje bogaty pakiet wsparcia, m.in.:
- Szkolenia dla nauczycieli z zakresu design thinking, przywództwa adaptacyjnego, pracy z wielokulturową grupą czy wzmacniania uczniowskiej sprawczości,
- Materiały edukacyjne i metodyczne dotyczące edukacji międzykulturowej,
- Warsztaty dla uczniów, na których młodzież uczy się m.in. fundraisingu, współpracy z mediami czy wystąpień publicznych,
- Spotkania sieciujące i wizyty studyjne, które sprzyjają wymianie doświadczeń między szkołami z różnych regionów Polski.
Działania i perspektywy programu
Uczestnicy programu mają już za sobą trzydniowy zjazd otwierający w Warszawie, który odbył się 13 grudnia i wprowadził ich do działań projektowych. Do czerwca 2025 roku zespoły szkolne zrealizują swoje pierwsze inicjatywy, a ich efekty zostaną zaprezentowane podczas Festiwalu Projektów w Warszawie.
Pierwszy i drugi rok działań w programie to praca nad projektami społecznymi. Trzeci rok to okres poświęcony dalszemu rozwojowi zdobytych kompetencji oraz sieciowaniu uczestników i uczestniczek – wymianie dobrych praktyk, inspirującym rozmowom i nawiązywaniu kontaktów zawodowych między osobami biorącymi udział w programie.
Długofalowy wpływ na społeczności szkolne
W czasie realizacji programu uczniowie będą mieli okazję rozwijać swoje umiejętności zawodowe, współpracować w zespołach polsko-ukraińskich i doświadczać sprawczości w rozwiązywaniu realnych problemów swoich społeczności. To wpłynie pozytywnie na ich rozwój i wyposaży w kompetencje przydatne długofalowo w życiu zawodowym.
Udział w programie pomoże także szkołom branżowym i technicznym wprowadzać nowoczesne metody dydaktyczne, które wspierają zaangażowanie uczniów w proces edukacyjny. Projekty społeczne rozwijają bowiem nie tylko kompetencje zawodowe młodzieży, ale także ich wrażliwość społeczną, umiejętność pracy w zespole i przedsiębiorczość.
Impuls. Szkolny Warsztat Zmian to szansa na pokazanie, jak wielką wartość mają projekty realizowane przez młodzież. Mamy nadzieję, że dzięki wsparciu merytorycznemu i praktycznym warsztatom dla nauczycieli i nauczycielek, działania w ich szkołach nabiorą nowego wymiaru – podkreśla Gaja Andrukowicz, koordynatorka programu.
Wsparcie Ambasady USA
Program jest finansowany ze środków Ambasady Stanów Zjednoczonych w Warszawie, która aktywnie wspiera przedsiębiorczość i innowacyjność, szczególnie wśród młodego pokolenia. Realizuje liczne projekty edukacyjne i kulturalne, a także przyznaje granty na inicjatywy realizowane przez polskie organizacje pozarządowe, wspierając ich rozwój i promując wartości obywatelskie oraz współpracę międzykulturową.
Fundacja Szkoła z Klasą od lat działa na rzecz innowacyjnych metod nauczania i wsparcia nauczycieli i nauczycielek w ich codziennej pracy. Program Impuls. Szkolny Warsztat Zmian to kolejny krok w budowaniu społeczności edukacyjnej szkół branżowych i technicznych opartej na współpracy, zaangażowaniu i wzajemnym wsparciu.
Więcej informacji o programie można znaleźć na stronie programu.
Kontakt dla mediów
Karina Cywińska
PR manager
- karina.cywinska@szkolazklasa.org.pl
- +48 518 287 639
O Fundacji:
Fundacja Szkoła z Klasą to niezależna, edukacyjna organizacja pozarządowa. Powstała w 2015 roku w oparciu o doświadczenia jednej z największych i najbardziej rozpoznawalnych akcji społecznych (Szkoła z Klasą). Aktywnie wspiera nauczycielki i nauczycieli w wprowadzaniu do szkół innowacji edukacyjnych i nowych metod pracy. Łączy środowiska szkolne, biznesowe i organizacje pozarządowych, a wszystko po to, aby skuteczniej realizować swoją misję zapewniania młodym pokoleniem odpowiedniej edukacji. W jej dotychczasowych programach wzięło już udział ponad 9500 szkół, 120 tysięcy nauczycieli i ponad milion uczennic i uczniów. Swoje działania skupia wokół 5 kluczowych obszarów m.in.: zdrowia psychicznego i fizycznego; rozwoju kompetencji cyfrowych i medialnych; wrażliwości społecznej i zaangażowania obywatelskiego; krytycznego myślenia; tworzenie angażującego środowiska uczenia się.