Fundacja Szkoła z Klasą rozpowszechnia przekonanie, że błędy są nieodłącznym elementem procesu uczenia się. Pomagają one wyciągać wnioski i rozwijać umiejętności. Choć błędy są częścią naszej codzienności i zawsze będą się nam zdarzać, to nie jest łatwo się do nich przyznać i docenić ich wartość. Dlatego powstał świat WielBłędów. Fundacja dzieli się z edukatorami i edukatorkami praktycznymi propozycjami i narzędziami do pracy z błędami i nad błędami oraz zachęca do omawiania tego tematu podczas lekcji szkolnych.
Dlaczego błędy w edukacji są istotne?
Wszechstronność tematu
Temat błędów poruszyć można na każdej lekcji, gdyż w każdej dziedzinie nauk znaleźć możemy pozytywne i przydatne przykłady uczenia się na błędach.
Uważność na siebie i samoakceptacja
Temat porusza ważne aspekty dbałości o nasz dobrostan psychofizyczny. Pozwolenie sobie na zrozumienie i akceptację popełnianych błędów minimalizuje stres przed oceną z zewnątrz czy też samego/samej siebie. Błędy mogą być pretekstem do zmiany i bodźcem do dalszej nauki.
Minimalizowanie stresu oceny
Poruszanie tematu błędów na lekcji pozwoli zrozumieć, że także w szkole jest na nie przestrzeń, i że błąd nie musi być kojarzony tylko ze złą oceną, bo zawsze można go poprawić!
Strach przed pomyłką, czy porażką to pokłosie często utartego przekonania, że popełnianie błędów jest źle oceniane i źle widziane przez innych. Wierzymy, że błędy są potrzebnym, a nawet nieodłącznym elementem procesu uczenia się.
Przytul błęda - Wielbłęda!
Wierząc w moc błędów, Fundacja Szkoła z Klasą postawiła przed sobą cel – zmienić podejście do ich popełniania, oswoić je, pokazać dzieciom i młodzieży szkolnej jak wiele dobrego wynika z pracy z nimi. By to osiągnąć, wraz z Uchatka stworzono specjalne maskotki – WielBłędy, które są personifikacją różnych typów błędów. Są one doskonałymi narzędziami edukacyjnymi, które dzięki swojej formie są atrakcyjne dla dzieci i młodzieży i stanowią przyczynek do ciekawej przygody poznawczej. Oto one:
Nieskończony
To projekt porzucony w trakcie. Czego mu zabrakło? Co można by zrobić inaczej? A może coś można by z tego projektu ocalić i wykorzystać ponownie?
Niepotrzebny
To błąd, który nie powinien się zdarzyć, ale niestety się wydarzył. Jak uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości? Skąd się wziął? Jakie czynniki wpłynęły na to, że się pojawił?
![WielBłęd Niepotrzebny](https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2024/04/wielbledy-08-web-fotpatmic-300x200.jpg)
![WielBłęd Niepotrzebny](https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2024/04/wielbledy-08-web-fotpatmic-300x200.jpg)
Nieudany
To moment, gdy wkładacie wiele pracy i energii, a efekt końcowy nie jest zadowalający. Co poszło nie tak? To doskonała okazja do nauki na własnych błędach.
![WielBłęd Nieudany](https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2024/04/wielbledy-11-web-fotpatmic-300x200.jpg)
![WielBłęd Nieudany](https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2024/04/wielbledy-11-web-fotpatmic-300x200.jpg)
Niedoskonały
Oswojenie Niedoskonałego nauczy Was, że warto pokazywać niedoskonałe projekty i otwarcie przyjmować sugestie, także te krytyczne. Zgoda na zobaczenie własnych niedoskonałości pozwoli osiągnąć doskonały efekt.
![WielBłęd Niedoskonały](https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2024/04/wielbledy-09-web-fotpatmic-300x200.jpg)
![WielBłęd Niedoskonały](https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2024/04/wielbledy-09-web-fotpatmic-300x200.jpg)
Obłędny
To błąd, który okazał się najlepszym możliwym scenariuszem. Coś, co na początku wydaje się katastrofą, a potem przynosi lepsze efekty niż się spodziewaliśmy. To prawdziwe perełki, które warto docenić!
![WielBłęd Obłędny](https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2024/04/wielbledy-10-web-fotpatmic-300x200.jpg)
![WielBłęd Obłędny](https://www.szkolazklasa.org.pl/wp-content/uploads/2024/04/wielbledy-10-web-fotpatmic-300x200.jpg)
Projekt WielBłędy to działanie w ramach programu Szkoła z Klasą, który skupia się na działaniach tworzenia angażującego środowiska uczenia się.
Błędy w edukacji a Design Thinking
W realizacji kampanii „Przytul błęda” pomagają nauczyciele i nauczycielki, a wśród nich ambasadorka tego projektu Marta Florkiewicz-Borkowska (Pani FloBo). Korzystają oni z praktycznych materiałów podczas swoich lekcji w szkole. Rozmawiają z uczniami i uczennicami o błędach i pracują z nimi, wykorzystując metodę Design Thinking.
W procesie edukacyjnym mogą zdarzyć się cięższe momenty, wyzwania, z których nie wszystkie się powiodą. To okazja do nauczenia się czegoś nowego – moment na analizę i refleksję. To, że przydarza się błąd, jest zupełnie naturalne. Ważne, żeby wyciągnąć z niego wnioski i nie powtarzać go w przyszłości. Proces Design Thinking to często podróż w nieznane. Ale to, że nie znamy odpowiedzi na wszystkie pytania i że pojawiają się wątpliwości – powinniśmy traktować jak okazję do nauczenia się czegoś nowego, zarówno dla Waszych uczniów i uczennic jak i dla Was, nauczycieli i nauczycielek.
Zapraszamy Was do oswajania i przytulania WielBłędów! Ich karawana może odwiedzić Waszą szkołę. Jak je do siebie zaprosić i jak wykorzystać tych niecodziennych gości na lekcji, dowiecie się tutaj.
Jeśli chcesz przeprowadzić zajęcia na temat błędów w edukacji, pobierz specjalnie stworzony do tego materiał edukacyjny.