W Fundacji Szkoła z Klasą, wierzymy, że błędy są nieodłącznym elementem procesu uczenia się. Pomagają nam wyciągać wnioski i rozwijać nasze umiejętności. Choć błędy są częścią naszej codzienności i zawsze będą się nam zdarzać, to nie jest łatwo się do nich przyznać i docenić ich wartość. Dlatego powstał świat Wielbłędów. Dzielimy się z Wami, edukatorami i edukatorkami praktycznymi propozycjami i narzędziami do pracy z błędami i nad błędami oraz zachęcamy do omawiania tego tematu podczas waszych lekcji.

Dlaczego opowiadamy o błędach w edukacji?

Wszechstronność tematu

Temat błędów poruszyć można na każdej lekcji, gdyż w każdej dziedzinie nauk znaleźć możemy pozytywne i przydatne przykłady uczenia się na błędach.

Uważność na siebie i samoakceptacja

Temat porusza ważne aspekty dbałości o nasz dobrostan psychofizyczny. Pozwolenie sobie na zrozumienie i akceptację popełnianych błędów minimalizuje stres przed oceną z zewnątrz czy też samego/samej siebie. Błędy mogą być pretekstem do zmiany i bodźcem do dalszej nauki.

Minimalizowanie stresu oceny

Poruszanie tematu błędów na lekcji pozwoli zrozumieć, że także w szkole jest na nie przestrzeń, i że błąd nie musi być kojarzony tylko ze złą oceną, bo zawsze można go poprawić!

Strach przed pomyłką, czy porażką to pokłosie często utartego przekonania, że popełnianie błędów jest źle oceniane i źle widziane przez innych. Wierzymy, że błędy są potrzebnym, a nawet nieodłącznym elementem procesu uczenia się.

Przytul błęda - Wielbłęda!

Wierząc w  moc błędów, postawiliśmy przed sobą cel – zmienić podejście do ich popełniania, oswoić je, pokazać dzieciom i młodzieży szkolnej jak wiele dobrego wynika z pracy z nimi. By to osiągnąć, wraz z Uchatka stworzyliśmy specjalne maskotki – WielBłędy, które są personifikacją  różnych typów błędów. Są one doskonałymi narzędziami edukacyjnymi, które dzięki swojej formie są atrakcyjne dla dzieci i młodzieży i stanowią przyczynek do ciekawej przygody poznawczej. Poznajcie:

Nieskończonego

To projekt porzucony w trakcie. Czego mu zabrakło? Co można by zrobić inaczej? A może coś można by z tego projektu ocalić i wykorzystać ponownie?

WielBłęd Nieskończony

Niepotrzebnego

To błąd, który nie powinien się zdarzyć, ale niestety się wydarzył. Jak uniknąć podobnych sytuacji w przyszłości? Skąd się wziął? Jakie czynniki wpłynęły na to, że się pojawił?

WielBłęd Niepotrzebny

Nieudanego

To moment, gdy wkładacie wiele pracy i energii, a efekt końcowy nie jest zadowalający. Co poszło nie tak? To doskonała okazja do nauki na własnych błędach.

WielBłęd Nieudany

Niedoskonałego

Oswojenie Niedoskonałego nauczy Was, że warto pokazywać niedoskonałe projekty i otwarcie przyjmować sugestie, także te krytyczne. Zgoda na zobaczenie własnych niedoskonałości pozwoli osiągnąć doskonały efekt.

WielBłęd Niedoskonały

Obłędnego

To błąd, który okazał się najlepszym możliwym scenariuszem. Coś, co na początku wydaje się katastrofą, a potem przynosi lepsze efekty niż się spodziewaliśmy. To prawdziwe perełki, które warto docenić!

WielBłęd Obłędny

Projekt WielBłędy to działanie w ramach programu Szkoła z Klasą, w którym skupiamy się na tworzeniu angażującego środowiska uczenia się.

Błędy w edukacji a Design Thinking

W realizacji naszej kampanii „Przytul błęda” pomagają nam nauczyciele i nauczycielki, a wśród nich ambasadorka tego projektu Marta Florkiewicz-Borkowska (Pani FloBo). Korzystają oni z naszych praktycznych materiałów podczas swoich lekcji w szkole. Rozmawiają z uczniami i uczennicami o błędach i pracują z nimi, wykorzystując metodę Design Thinking. 

W procesie edukacyjnym, do którego przystępujecie mogą zdarzyć się cięższe momenty, wyzwania, z których nie wszystkie się powiodą. To okazja do nauczenia się czegoś nowego – moment na analizę i refleksję. To, że przydarza się błąd, jest zupełnie naturalne. Ważne, żeby wyciągnąć z niego wnioski i nie powtarzać go w przyszłości. Proces Design Thinking to często podróż w nieznane. Ale to, że nie znamy odpowiedzi na wszystkie pytania i że pojawiają się wątpliwości – powinniśmy traktować jak okazję do nauczenia się czegoś nowego, zarówno dla Waszych uczniów i uczennic jak i dla Was, nauczycieli i nauczycielek.

Zapraszamy Was do oswajania i przytulania WielBłędów! Ich karawana może odwiedzić Waszą szkołę. Jak je do siebie zaprosić i jak wykorzystać tych niecodziennych gości na lekcji, dowiecie się tutaj.

Jeśli chcesz przeprowadzić zajęcia na temat błędów w edukacji, pobierz specjalnie stworzony do tego materiał edukacyjny.