Jakie korzyści mogą przynieść praktyki mindfulness w edukacji? Czy dźwięk może pomóc uczniom skupić uwagę? A może to, co widzimy, inspiruje nas, by znaleźć chwilę spokoju i skupić się na sobie? Te pytania stały się punktem wyjścia podczas spotkania zorganizowanego w Centrum Usług Społecznych w Zabrzu, skierowanego do osób prowadzących rodzinną pieczę zastępczą. Było to wydarzenie w ramach projektu Krople Uważności, realizowanego przez Fundację Szkoła z Klasą we współpracy z Fundacją Edumind i finansowanego przez AstraZeneca Young Health Programme.
Cztery krople uważności: obraz, oddech, dźwięk i dotyk
Karty Krople Uważności stały się głównym narzędziem podczas warsztatów. Uczestnicy rozpoczęli od wybrania jednej karty, która miała odpowiedzieć na pytania: „Jak się dziś masz?” i „Jak się czujesz?”. Każda karta, poprzez kolory i metafory, odzwierciedlała ich stan emocjonalny.
Ta prosta czynność stała się pierwszą „kroplą uważności” – chwilą skupienia uwagi na własnych odczuciach. Jak pokazują wyniki, większość uczestników zauważyła potrzebę odpoczynku i wyciszenia.
Kolejną kroplą był oddech – prosty, ale potężny towarzysz codzienności. Uczestnicy zostali zaproszeni do skupienia się na swoim oddechu, aby odczuć jego uspokajającą moc. Nawet kilka chwil może przynieść ulgę i świadomość tego, co dzieje się w ciele i umyśle.
Trzecia kropla to dźwięk. Każda osoba ilustrowała wybraną kartę odpowiednim utworem muzycznym. Była to niezwykła podróż przez emocje: od muzyki poważnej i dźwięków misy tybetańskiej po dynamiczne utwory rockowe i popowe. Wymiana doświadczeń odbywała się niemal bez słów, a dźwięk stał się medium komunikacji i ekspresji.
Ostatnią kroplą był dotyk. Uczestnicy nauczyli się prostych technik automasażu, które mogą pomóc w redukcji napięć fizycznych i psychicznych. Praca z ciałem pokazała, jak ważne jest dbanie o siebie, nawet przez kilka minut dziennie.
Dla mnie w uważności wystarczy jedna „kropelka” dziennie, jako krótka uważna i świadoma czynność, chwila, oddech, dźwięk. One wszystkie mają niezwykłą moc i potrafią wiele. Tak jak mała kropla, która drąży skałę.
Marek Twardoch, prowadzący warsztat.
Zwykłe karty i trochę muzyki, a jak wiele tutaj wybrzmiało.
Uczestniczka warsztatów
Rozmawialiśmy prawie bez słów, to ciekawe…
Uczestnik warsztatów
Uważność w edukacji i życiu codziennym
Projekt Krople Uważności pokazuje, jak ważne jest wprowadzenie praktyk uważności do edukacji i naszej codzienności. W Kroplach Uważności skupiamy się na codziennych praktykach – kroplach – które pozwalają się skoncentrować, ograniczyć stres i niepokój oraz zadbać o wewnętrzną równowagę nauczycieli i nauczycielek.
Działamy zgodnie z zasadą: krótkie momenty uważności, często powtarzane, wzmacniają mięsień uwagi. Program kierujemy zarówno do osób, które już praktykują mindfulness, jak i osób, które dopiero rozpoczynają swoją przygodę z tematem uważności w swojej pracy w szkole. Współpracujemy z nauczycielkami i nauczycielami na wszystkich poziomach edukacyjnych.
W ramach programu w pierwszej kolejności zachęcamy do indywidualnej praktyki uważności, aby następnie móc przenieść tę praktykę do klasy, na codzienną pracę z uczniami i uczennicami. Nieodłącznym elementem warsztatów, które prowadzimy w ramach programu, jest wykorzystanie Kart Uważności do ćwiczeń i dyskusji w grupie.
Karty, oddech, dźwięk i dotyk to narzędzia, które mogą pomóc w budowaniu dobrostanu. Ich prostota sprawia, że każdy może spróbować związanych z nimi aktywności.
Gdzie można dostać karty Krople Uważności?
Jeśli chcesz wprowadzić praktyki mindfulness również do swojej pracy w szkole lub spróbować ich w swojej codzienności nie tylko nauczycielskiej, ale i prywatnej, możesz nabyć karty Krople Uważności w naszym sklepie internetowym: https://sklep.szkolazklasa.org.pl/product/karty-krople-uwaznosci/.
Artykuł powstał na podstawie relacji Marka Twardocha, prowadzącego warsztat, trenera wielokulturowości i Lidera Uważności Fundacji Szkoły z Klasą.
Spotkanie odbyło się 26 listopada 2024 roku w Centrum Usług Społecznych w Zabrzu, przy współpracy Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Zabrzu.
Krople Uważności to projekt realizowany przez Fundację Szkoła z Klasą we współpracy z Fundacją Edumind Uważność w Edukacji dzięki finansowaniu AstraZeneca Young Health Programme.