W dniach 26-28 listopada odbyło się IX Forum Klubu Młodego Odkrywcy. W tym roku w wersji online przeprowadziliśmy warsztaty, otwarte webinaria i spotkania dla uczestników z Polski, Gruzji, Ukrainy i Armenii. Wydarzenia były tłumaczone równocześnie na cztery języki.

Tegoroczne Forum było wyjątkowe, ponieważ równocześnie świętowaliśmy 18. urodziny programu. Po raz pierwszy w historii programu Forum odbyło się zdalnie, za pośrednictwem platformy Zoom, co niestety uniemożliwił nam osobiste spotkania, ale za to ułatwiło udział wielu uczestnikom i uczestniczkom. W IX Forum KMO aktywnie uczestniczyło ponad 100 osób.

Podczas pierwszego dnia skupiliśmy się na aktualnych tematach. Prof. Dariusz Jemielniak podczas wykładu Świat społeczeństwa współpracy, opowiadał o współczesnym świecie i o zmianach, które zachodzą wokół nas tak gwałtownie. A przede wszystkim – o sile współpracy w społeczeństwie i roli instytucji w jej budowaniu.

Zmiany związane z pandemią COVID-19 dotknęły w mniejszym lub większym stopniu wszystkie grupy społeczne na całym świecie. Podczas warsztatów odwróconej burzy mózgów z polskimi i zagranicznymi uczestnikami Forum po raz kolejny uświadomiliśmy sobie, jak mocno ten rok zmienił funkcjonowanie Klubów Młodego Odkrywcy.

Na przykład w Gruzji, gdzie opiekunowie prężnie działającej sieci KMO to w większości nauczyciele i nauczycielki, w wyniku całkowitego lockdownu kraju, byli zmuszeni przejść na naukę zdalną, co istotnie utrudniło klubowiczom rozwijanie swoich umiejętności i prowadzenie eksperymentów. Wspólnie staraliśmy się znaleźć rozwiązanie tej sytuacji, aby podczas pracy zdalnej nasze kluby mogły działać, rozwijać się i osiągać zamierzone cele.

O wartości współpracy i wspólnego rozwiązywania złożonych problemów w środowisku online mówił w swoim wykładzie Kiedy współpraca działa, światowej sławy naukowiec z obszaru nauk o uczeniu się Manu Kapur.

Współpraca w ramach KMO na świecie była jednym z kluczowych wątków podczas Forum. Rozmawialiśmy o tym na webinariach, warsztatach i podczas Giełdy Inicjatyw.

Od uczestników i uczestniczek z Gruzji, Ukrainy i Armenii dowiedzieliśmy się, jak działają kluby za granicą, ile ich jest i w jakim kontekście edukacyjnym funkcjonują. Mieliśmy możliwość wymienić się swoimi doświadczeniami, pomysłami i dobrymi praktykami. Ten rok był wyjątkowy również ze względu na prelegentów i prelegentki, czyli młodzież aktywnie działająca w Klubach Młodego Odkrywcy w Polsce i w krajach partnerskich.

Budowanie relacji między opiekunami i klubowiczami jest jednym z istotnych aspektów w funkcjonowaniu KMO. Na panelu dobrych praktyk porozmawialiśmy o tym, jak budują się relacje między opiekunami a klubowiczami oraz między samymi opiekunami w społeczności KMO, a także w jaki sposób te relacja są pielęgnowania w czasie pandemii i pracy zdalnej. O swoim doświadczeniu z klubowiczami i klubowiczkami KMO w Gruzji mówił w panelu finalista prestiżowego konkursu Global Teacher Prize, Lado Apkhazava.

Na zakończenie Forum o umiejętnościach rozpoznawania informacji i dezinformacji, o odróżnieniu prawdy od teorii spiskowej mówiła prof. Ewa Bartnik w swoim wystąpieniu Nauka w mediach – błogosławieństwo czy przekleństwo.

A na sam koniec, świętując nasze 18 urodziny pokazaliśmy kilka eksperymentów i samodzielnie zrobiony „tort muzyczny”.

Udział uczestników i uczestniczek KMO z Etiopii, którzy również byli zaproszeni na Forum, uniemożliwiły działania wojenne na terytorium kraju.

KLUB MŁODEGO ODKRYWCY: razem online, czyli relacja z IX Forum KMO