Matematyka jest wszędzie. Wartość dodana – poziom wyżej!

Program Matematyka jest wszędzie. Wartość dodana – poziom wyżej! (ang. Maths is everywhere. Added Value – level up!) ma na celu przyjrzenie się i zainicjowanie zmian w sposobie nauczania matematyki w polskich i europejskich szkołach średnich ze szczególnym uwzględnieniem szkół technicznych i zawodowych.

O programie

Dzięki matematyce możemy lepiej rozumieć otaczający nas świat, rozwiązywać codzienne problemy, a także podejmować indywidualne decyzje życiowe i finansowe które wymagają złożonej analizy i umiejętności wyciągania wniosków. Dla młodych ludzi lekcje matematyki nie powinny być źródłem lęku, lecz okazją do rozwoju w atmosferze ciekawości i wsparcia. 

Naszym celem w programie Matematyka jest wszędzie. Wartość dodana – poziom wyżej! jest wsparcie nauczycieli w pokazywaniu uczniom, że matematyka nie jest abstrakcyjną teorią, lecz praktycznym narzędziem do rozwiązywania realnych problemów. Chcemy, aby dzięki wypracowanym w projekcie metodom i materiałom uczniowie uwierzyli, że matematyka rzeczywiście przydaje się w różnych sytuacjach życiowych – od zarządzania finansami osobistymi, przez planowanie czasu i przestrzeni, po twórcze zastosowania w sztuce i muzyce.

Co oferuje program Matematyka jest wszędzie. Wartość dodana – poziom wyżej?

W ramach programu  dostarczamy konkretne rozwiązania dla wyzwań edukacyjnych:

  • Badania i rekomendacje – Przeprowadzamy dogłębne badania metod nauczania matematyki w szkolnictwie zawodowym, które zaowocują praktycznymi rekomendacjami dla nauczycieli.
  • Matematyczny narzędziownik – Opracowujemy wielojęzyczny zbiór materiałów (w 4 językach), specjalnie dostosowany do pracy z uczniami o niższym poziomie umiejętności matematycznych. Narzędzia będą atrakcyjne wizualnie i gotowe do natychmiastowego wdrożenia.
  • Szkolenia dla nauczycieli – Organizujemy kompleksowe szkolenia, które wyposażą pedagogów w nowoczesne metody nauczania matematyki, pokazujące jej praktyczne zastosowania.
  • Działania pilotażowe – Testujemy wypracowane rozwiązania w trzech krajach UE, zbierając cenne doświadczenia i doskonaląc nasze podejście.
  • Konferencja podsumowująca – Dzielimy się wynikami i najlepszymi praktykami z szerszą społecznością edukacyjną.

Dla kogo jest program?

Program jest kierowany do nauczycieli i nauczycielek szkół branżowych, technicznych (ponadpodstawowych) w trzech krajach Unii Europejskiej: Polsce, Hiszpanii i Holandii.

Dlaczego ten program jest potrzebny?

Inspiracją do stworzenia projektu stały się wyniki badania PISA 2022 w zakresie matematyki. W Polsce odnotowano znaczący spadek w porównaniu z 2018 rokiem,. Podobnie  w Holandii, a w Hiszpanii, mimo utrzymania poziomu wyników, wzrósł lęk przed matematyką wśród uczniów. Szczególnie alarmujące są różnice w umiejętnościach matematycznych między typami szkół. Różnica pomiędzy uczniami liceów, a uczniami szkół branżowych wynosi ponad 130 punktów, a 66% uczniów tych szkół nie osiąga nawet podstawowego poziomu.

Matematyka jest niezbędna nie tylko w zawodach technicznych – służy planowaniu przestrzeni, zarządzaniu czasem i finansami, ale jest potrzebna także w sztuce, muzyce i każdej innej dziedzinie życia. Program ten ma szansę znacząco poprawić praktyczne rozumienie matematyki w szkołach technicznych i branżowych, dając uczniom konkretne narzędzia do wykorzystania matematyki w życiu codziennym.

Sprawdź także, co robiliśmy w ramach naszego zakończonego programu dotyczącego nauczania matematyki:

Wartość Dodana
Maths is Everywhere

Liderem projektu jest Fundacja Think!, we współpracy  z partnerami z Europy: Fundacją Szkoła z Klasą (Polska), Asociación Smilemundo (Hiszpania) oraz Stiching NHL Stenden Hogeschool (Holandia).

Projekt jest finansowany ze środków programu Erasmus Plus – KA220-SCH – Partnerstwa współpracy w sektorze edukacji szkolnej.

Fundacja Think!
NHL Stenden

Kontakt

Katarzyna Gajewska 
koordynatorka programu