Jak rozmawiać z uczniami o depresji? Rozmowa wokół książki „Orkan. Depresja”
Data dodania:
28 października 2022
Typ materiału:
wideo
Poziom edukacji:
szkoła podstawowa klasy 1-3, szkoła podstawowa klasy 4-8, szkoła ponadpodstawowa
Dla kogo:
dyrektorzy i dyrektorki, nauczyciele i nauczycielki
Obszar programowy:
zdrowie psychiczne i fizyczne
Tagi:
emocje, zdrowie psychiczne
Licencja:
Domena publiczna
Rozmowa z Ewą Nowak, autorką książki “Orkan. Depresja” (wydawnictwo Harper Collins 2020), o tym, w jaki sposób lektura książki może stać się punktem wyjścia do rozmowy z dziećmi i młodzieżą o zdrowiu psychicznym. Depresja to podstępny przeciwnik. Jej objawy łatwo pomylić z symptomami okresu dojrzewania – przemęczeniem, sennością zmianami nastrojów, buntem, agresją, czy zamknięciem się w sobie. Warto wiedzieć, kiedy te objawy powinny nas – osoby dorosłe – zaniepokoić, a kiedy są to naturalne symptomy intensywnego działania hormonów.
Głównym bohaterem powieści „Orkan. Depresja” jest szesnastoletni Borys Orkan. Czytelnicy i czytelniczki nie mają szansy poznać prawdziwego Borysa. Bohater czasem gra dawnego siebie, ale ciało i psychikę chłopaka zdominowała depresja, która steruje jego postrzeganiem świata i interpretowaniem doświadczeń oraz reakcjami na nie. To ona – depresja jest prawdziwym bohaterem powieści: choroba, która odgradza prawdziwego Borysa od otoczenia coraz wyższym i grubszym, pozornie niewidzialnym murem.
Rozmowę poprowadziła dr Magdalena Śniegulska – psycholożka, psychoterapeutka i dydaktyczka, zajmująca się psychologią rozwojową dzieci i młodzieży, zaburzeniami zachowania i interwencją kryzysową.