Niewidoczne Historie – raport badawczy 2024

Data dodania:
13 września 2024
Typ materiału:
raport
Poziom edukacji:
szkoła podstawowa klasy 4-8, szkoła ponadpodstawowa
Dla kogo:
dyrektorzy i dyrektorki, nauczyciele i nauczycielki, rodzice
Obszar programowy:
wrażliwość społeczna i zaangażowanie obywatelskie
Tagi:
edukacja obywatelska, integracja, relacje, wielokulturowość, wykluczenie
Licencja:
CC-BY-SA 4.0

Raport badawczy powstał w ramach programu Niewidoczne Historie (ang. Invisible Stories — INVIST). Program zapewnia nauczycielom historii, geografii i nauk społecznych wiedzę i umiejętności wymagane do prowadzenia ciekawych lekcji — w trybie zdalnym lub hybrydowym — poświęconych kluczowemu zagadnieniu, jakim jest współczesna migracja w dzisiejszej Europie, na tle konfliktów zbrojnych na tym kontynencie. Oznacza to, że niezależnie od granic istnieje potrzeba lepszego zrozumienia bieżącej sytuacji, zbudowania poczucia wspólnoty oraz pokonania uprzedzeń leżących między innymi u podstaw internetowej wojny informacyjnej. W ramach tego projektu badamy, czy można wypracować wspólną narrację dla nauczycieli w Belgii, Polsce i Hiszpanii lub przyjąć wspólne podejście skoncentrowane na niewidocznych historiach, tak aby spojrzeć na zjawisko migracji z odpowiedniej perspektywy

Raport badawczy “Niewidoczne Historie: Jak powstają wspólne narracje na temat aktualnych migracji europejskich” przedstawia badania przeprowadzone przez partnerów podczas wstępnych etapów projektu. To potencjalny punkt wyjścia do rozwoju narzędzi edukacyjnych. Raport zawiera wyniki badań dotyczących: narracji na temat migracji i tożsamości europejskiej wykorzystywanych w mediach, zwłaszcza mediach społecznościowych; szkolnych programów nauczania; oraz  doświadczeń nauczycieli w zakresie nauczania o migracji i tożsamości europejskiej. Partnerzy badawczy programu  Niewidoczne Historie przeprowadzili również rozmowy z obszernym gronem specjalistów w celu lepszego zrozumienia omawianych zagadnień. Niniejszy raport zawiera również wnioski z tych rozmów.

Raport badawczy powstał w ramach programu Niewidoczne Historie prowadzonego przez Fundację Szkoła z Klasą we współpracy z Asociación Smilemundo i King Baudouin Foundation, dzięki finansowaniu Komisji Europejskiej ze środków programu Erasmus+.

Zobacz również