Od konfliktu do porozumienia, czyli jak rozmawiać, kiedy mamy różne perspektywy

Data dodania:
18 lutego 2022
Typ materiału:
ćwiczenie/zadanie, gry i zabawy
Poziom edukacji:
szkoła podstawowa klasy 1-3, szkoła podstawowa klasy 4-8, szkoła ponadpodstawowa
Dla kogo:
nauczyciele i nauczycielki
Obszar programowy:
zdrowie psychiczne i fizyczne
Tagi:
edukacja obywatelska, współpraca, zdrowie psychiczne
Licencja:
CC-BY-NC

Zastanawialiście się czasem, jak się dogadać z drugim człowiekiem w sytuacji, kiedy ma się zupełnie inny ogląd sytuacji? Tak, jak wtedy, kiedy wraca się do domu, w którym walają się brudne naczynia, a partner(-ka) twierdzi, że „to wcale nie jest bałagan”. Albo kiedy omawiacie na lekcji ważny temat, od którego zależy powodzenie uczniów i uczennic na egzaminie, a oni rozmawiają między sobą na inny temat.

W tego typu momentach najczęściej pojawiają się w nas trudne emocje. Co z nimi robimy? Wielu z nas głęboko wzdycha i rezygnuje z mówienia o tym, co ważne, żeby nie urazić drugiej osoby. Albo – wręcz przeciwnie – serwujemy jej pełen oskarżeń monolog, którego… ta osoba nie słucha (bo kto chce słuchać lawiny żali skierowanych w swoją stronę?). Na szczęście jest też trzecia droga – taka, która pozwala jasno wyrazić nasze potrzeby i jednocześnie zadbać o relacje z ludźmi, których zachowanie wywołuje w nas trudne uczucia. W tym materiale prezentujemy cztery kroki do porozumienia i ćwiczenie do zastosowania na lekcjach bazujące na metodzie Porozumienia bez przemocy (NVC – Nonviolent Communication).


Ten materiał powstał w ramach projektu Jesteśmy młodzi. O co nam chodzi? finansowanego z programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy z Funduszy EOG.

Zobacz również