

Zastanawialiście się czasem, jak się dogadać z drugim człowiekiem w sytuacji, kiedy ma się zupełnie inny ogląd sytuacji? Tak, jak wtedy, kiedy wraca się do domu, w którym walają się brudne naczynia, a partner(-ka) twierdzi, że „to wcale nie jest bałagan”. Albo kiedy omawiacie na lekcji ważny temat, od którego zależy powodzenie uczniów i uczennic na egzaminie, a oni rozmawiają między sobą na inny temat.
W tego typu momentach najczęściej pojawiają się w nas trudne emocje. Co z nimi robimy? Wielu z nas głęboko wzdycha i rezygnuje z mówienia o tym, co ważne, żeby nie urazić drugiej osoby. Albo – wręcz przeciwnie – serwujemy jej pełen oskarżeń monolog, którego… ta osoba nie słucha (bo kto chce słuchać lawiny żali skierowanych w swoją stronę?). Na szczęście jest też trzecia droga – taka, która pozwala jasno wyrazić nasze potrzeby i jednocześnie zadbać o relacje z ludźmi, których zachowanie wywołuje w nas trudne uczucia. W tym materiale prezentujemy cztery kroki do porozumienia i ćwiczenie do zastosowania na lekcjach bazujące na metodzie Porozumienia bez przemocy (NVC – Nonviolent Communication).
Ten materiał powstał w ramach projektu Jesteśmy młodzi. O co nam chodzi? finansowanego z programu Aktywni Obywatele – Fundusz Krajowy z Funduszy EOG.