Publikacja „Sztuczna inteligencja. Prawdziwe zmiany w edukacji?”

Data dodania:
10 czerwca 2024
Typ materiału:
publikacja
Poziom edukacji:
wszystkie poziomy edukacji
Dla kogo:
dyrektorzy i dyrektorki, nauczyciele i nauczycielki
Obszar programowy:
kompetencje cyfrowe i medialne
Tagi:
edukacja medialna, kompetencje cyfrowe i medialne, obywatelstwo cyfrowe, wykluczenie
Licencja:
CC-BY-SA 4.0

W publikacji pt.: „Sztuczna Inteligencja – prawdziwe zmiany w edukacji?” autorki i autorzy dzielą się swoją perspektywą i ekspertyzą na temat AI i jej zastosowań w procesach uczenia się i badawczym, jak i w życiu społecznym. Próbują uchwycić szanse i zagrożenia, które niesie ze sobą obecność sztucznej Inteligencji w każdym obszarze życia. Prezentują różnorodne wyniki badań, mówiące o społecznym odbiorze AI, dzielą się ekspertyzami oraz określają rolę edukacji, szkół i podejścia badawczego w tym temacie. Materiał stanowi uzupełnienie programu Asy Internetu.

 

Całość zawiera dziewięć artykułów:

  1. Marta Kostecka – Generatywna Sztuczna Inteligencja – co to jest i co potrafi?
  2. Magdalena Maziarz – Edukacja medialna X.0 – kształtowanie myślącego człowieka
  3. Jacek Pyżalski – Co generatywna sztuczna inteligencja może zrobić z edukacją i od czego to zależy?
  4. Piotr Plichta – AI, edukacja specjalna i nierówności (nie tylko cyfrowe)
  5. Grzegorz Stunża – Adaptacyjne uczenie wspomagane sztuczną inteligencją dla emancypacji i refleksji
  6. Piotr Kowzan – Sztuczna inteligencja w badaniach edukacyjnych
  7. Mariusz Piotrowski – Metafory AI w dyskusjach o edukacji w sieciach społecznościowych
  8. Barbara Fatyga – Przepełniony dysk: kompetencje poznawcze i cyfrowe współczesnej młodzieży. Parę krytycznych uwag.
  9. Ada Florentyna Pawlak – Świat (nie)odległy. Nowe zjawiska związane z AI.

Zobacz również