W publikacji pt.: „Sztuczna Inteligencja – prawdziwe zmiany w edukacji?” autorki i autorzy dzielą się swoją perspektywą i ekspertyzą na temat AI i jej zastosowań w procesach uczenia się i badawczym, jak i w życiu społecznym. Próbują uchwycić szanse i zagrożenia, które niesie ze sobą obecność sztucznej Inteligencji w każdym obszarze życia. Prezentują różnorodne wyniki badań, mówiące o społecznym odbiorze AI, dzielą się ekspertyzami oraz określają rolę edukacji, szkół i podejścia badawczego w tym temacie. Materiał stanowi uzupełnienie programu Asy Internetu.
Całość zawiera dziewięć artykułów:
- Marta Kostecka – Generatywna Sztuczna Inteligencja – co to jest i co potrafi?
- Magdalena Maziarz – Edukacja medialna X.0 – kształtowanie myślącego człowieka
- Jacek Pyżalski – Co generatywna sztuczna inteligencja może zrobić z edukacją i od czego to zależy?
- Piotr Plichta – AI, edukacja specjalna i nierówności (nie tylko cyfrowe)
- Grzegorz Stunża – Adaptacyjne uczenie wspomagane sztuczną inteligencją dla emancypacji i refleksji
- Piotr Kowzan – Sztuczna inteligencja w badaniach edukacyjnych
- Mariusz Piotrowski – Metafory AI w dyskusjach o edukacji w sieciach społecznościowych
- Barbara Fatyga – Przepełniony dysk: kompetencje poznawcze i cyfrowe współczesnej młodzieży. Parę krytycznych uwag.
- Ada Florentyna Pawlak – Świat (nie)odległy. Nowe zjawiska związane z AI.