ROBIMY COŚ WŁASNYMI RĘKAMI: Ćwiczenie u uczniów kreatywności

Data dodania:
25 listopada 2016
Typ materiału:
ćwiczenie/zadanie, gry i zabawy
Poziom edukacji:
szkoła podstawowa klasy 1-3
Dla kogo:
nauczyciele i nauczycielki
Obszar programowy:
angażujące środowiska uczenia się
Tagi:
aktywizacja, współpraca
Licencja:
CC-BY

W programach kierowanych dla nauczycieli klas I -III pracujemy z ponad 600 nauczycielami i nauczycielkami edukacji wczesnoszkolnej. Z ciekawością słuchamy o ich doświadczeniach i sprawdzonych rozwiązaniach dydaktycznych w obszarach m.in. takich jak: zarządzania klasą; motywowanie uczniów; ocenianie; organizacja procesów edukacyjnych; komunikacja z rodzicami; organizacja przestrzeni w klasie.

Poniżej pomysły na aktywności uwalniające kreatywność uczniów i uczennic, rozwijające ich umiejętność abstrahowania i ciekawość poznawczą.

Losowanie liter

Ułóż jak najwięcej:

  1. Słów na wylosowaną literę
  2. Słów na pierwszą i ostatnią  wylosowaną literę
  3. Rzeczowników, przymiotników, czasowników  na  wylosowaną literę, a następnie opowiadanie z tych wyrazów.

Cechy i funkcje

Wypisz jak najwięcej rzeczy, które są:

  • Czerwone
  • Czerwone i miękkie
  • Czerwone, miękkie i służą do jedzenia

Do jakiej kategorii należą? Co jest potrzebne

Do jakiej kategorii należą:

  • opona, plasterek cytryny, tęczówka
  • krew, sok malinowy, zupa pomidorowa

Wypisz jak najwięcej rzeczy potrzebnych do:

  • uszycia koszuli
  • napisania książki

Do jakiej kategorii należą? Co jest potrzebne?

Do jakiej kategorii należą:

  • opona, plasterek cytryny, tęczówka
  • krew, sok malinowy, zupa pomidorowa

Wypisz jak najwięcej rzeczy potrzebnych do:

  • uszycia koszuli
  • napisania książki

Twórcze rysunki

Na kartce narysuj dowolny bazgroł lub kilka figur dowolnie rozmieszczonych. Poproś dzieci, aby dokończyły rysunki rysując coś konkretnego i nadały ciekawy tytuł sowim rysunkom.

Wszystkie przymioty

Dopisz jak najwięcej przymiotników (określeń) do słowa:

  • but
  • pudełko

Rozwijanie akronimów

np. PKP – Polskie Koleje Powolne, Poczekaj Kiedyś Przyjedziemy

Autorka: Małgorzata Osińska

Źródło: A. Biela, „Trening kreatywności. Jak pobudzić twórcze myślenie”

Autorki dobrych praktyk: Anna Kiesner, SP nr 217 w Warszawie, Jolanta Jakubiak, SP nr 94 w Warszawie, Marlena Trochymiak, SP nr 316 w Warszawie

Zobacz również