Webinary Asów Internetu dla rodziców

Data dodania:
16 listopada 2023
Typ materiału:
wideo
Poziom edukacji:
szkoła podstawowa klasy 4-8, szkoła ponadpodstawowa
Dla kogo:
rodzice
Obszar programowy:
kompetencje cyfrowe i medialne
Tagi:
bezpieczeństwo w sieci, dobre praktyki, edukacja medialna, fake news
Licencja:
CC-BY-SA 4.0

Jak o sieci gadać z dziećmi?Goście Karoliny Oponowicz – Ania Oka, autorka bloga Zabawkator oraz dr Karol Jachymek, znawca zachowań dzieci w sieci podpowiadają, kiedy i w jaki sposób rozmawiać z dziećmi i młodzieżą o internecie oraz omawiają dobre praktyki rodzicielskie. 

Jak wprowadzać swoje dziecko w świat internetu i nowych technologii?O czym powinniśmy pamiętać, zanim dziecko “wejdzie” do sieci? Jak mądrze towarzyszyć mu w cyfrowym świecie? Co robić, by nadążyć za dzieckiem i nie zostać z tyłu? rozmawiają o tym Maciej Sopyło i Marcin Grudzień, trenerzy, którzy współtworzą Kooperatywę Trenerską (www.kooperatywatrenerska.pl). Są współautorami publikacji „Bezpieczne i odpowiedzialne korzystanie z zasobów sieci. Internet a prawa autorskie” (ORE 2020). Wdrażali w polskich szkołach projekty edukacyjne z zakresu cyberbezpieczeństwa (Cybernauci, Cyfrowobezpieczni).

Gdzie w sieci spotykamy dzieci? Najnowsze trendy w internecie – Karolina Oponowicz rozmawia z Anią Stożek (blogerką parentingową), Rafałem Masnym (youtuberem) oraz Petrosem Psyllosem (elektronikiem, programistą i innowatorem). Webinar o tym, czego szukają w sieci młodzi ludzie oraz z jakich mediów korzystają, a także jak przygotować dzieci do korzystania z mediów społecznościowych. Rozmówcy zastanawiają się także nad wizerunkiem, jaki chcieliby mieć w sieci młodzi ludzie.

Razem z dziećmi w cyfrowej rzeczywistościRozmowa dwójki rodziców: Izy Meyzy (trenerki Asów Internetu oraz Marcina Perfuńskiego (dziennikarz, supertata.tv) o tym, jak po zdalnej edukacji radzić sobie z wyzwaniami obecności dzieci w sieci. Iza i Marcin zastanawiają się, co zrobić, żeby internet był narzędziem budowania relacji, miejscem inspiracji, rozwijania kreatywności, pasji. Podpowiadają, jak mądrze towarzyszyć dzieciom w sieci, jakie tematy podejmować. 

Jak dbać o rozwój dzieci w kontekście nowych technologii? – Jak dbać o zrównoważony rozwój oraz dobrostan dzieci po zakończeniu lockdownu? Jak uczyć samoregulacji, rozpoznawania własnych emocji i potrzeb? Jak technologia może nas w tym wspierać? Rozmawiają o tym Izabela Meyza – trenerka Asów Internetu, mediatorka, Marcin Perfuński – bloger i redaktor oraz Magdalena Śniegulska – psycholożka, psychoterapeutka, dydaktyczka. 

Jak w zrównoważony sposób korzystać z dziećmi z Internetu i technologii? – dziennikarka Karolina Oponowicz rozmawia z Iwoną Brzózka-Złotnicką (ekspertką i trenerką edukacyjną) oraz Marcinem Perfuńskim (blogerem, dziennikarzem i radiowcem). Jak zmieniło się wykorzystanie nowoczesnych technologii po rozpoczęciu edukacji zdalnej? Czy teraz inaczej pojmujemy profesjonalizm? Jak wypracować zasady korzystania z telefonu i komputera w rodzinie? Od czego zacząć?

Jak kreatywnie korzystać z internetu?na to pytanie odpowiadają goście Karoliny Oponowicz – Ola Radomska (blogerka, stand-uperka) oraz prof. Jacek Pyżalski (pedagog specjalny, badacz młodzieży w internecie, autor raportów i badań międzynarodowych). Z webinaru dowiecie się, jak wspierać i inspirować młodych ludzi, by wykorzystywali potencjał internetu do zdobywania wiedzy, twórczych działań oraz angażowania się w społeczności ludzi o podobnych zainteresowaniach. 

Przestrzenie edukacyjne i cyberbezpieczeństwo – webinar, z którego dowiecie się, jak w sposób przemyślany i bezpieczny wykorzystywać internet i nowe technologie do zdobywania kompetencji kluczowych w XXI wieku, jak promować wartości, które są istotne w świecie online i offline oraz jak dbać o swoje bezpieczeństwo w sieci. 

Cyberbezpieczeństwo na co dzień. Narzędzia i mity Kiedy jesteśmy najbardziej podatni na manipulację i oszustwa w sieci? Na co uważać, korzystając z narzędzi technologicznych? Jak sprawdzać źródła informacji? Dlaczego warto czytać regulaminy, analizować uprawnienia aplikacji, gier i usług? Dowiecie się tego z rozmowy Kamila Śliwowskiego z edukatorami: Pawłem Ngei – programistą pracującym dla firm z Doliny Krzemowej oraz z Weroniką Woińską uczennicą liceum z brytyjskim systemem edukacyjnym, która prowadzi zajęcia z budowania umiejętności technologicznych dla dzieci, takich jak programowanie, robotyka, druk i projektowanie 3D. 

Cyberbezpieczeństwo – jak rodzice i nauczyciele mogą współpracować? – Goście Izy Meyzy rozmawiają o współpracy pomiędzy rodzicami i nauczycielami w celu wspólnego dbania o (cyber)bezpieczeństwo dzieci i młodzieży. O dobrych praktykach w szkolnych społecznościach rozmawiają Ewa Drobek – nauczycielka języka angielskiego i niemieckiego w XV LO im. Narcyzy Żmichowskiej w Warszawie (Nauczycielka Roku Języka Angielskiego BAS 2018, finalistka konkursu Nauczyciel Roku 2019, finalistka konkursu Global Teacher Award 2019) oraz Magda Mikołajczyk – Autorka bloga matko jedyna. 

Jak przeciwdziałać cyberprzemocy? – Izabela Meyza prowadzi dyskusję z Szymonem Wójcikiem (doktorem socjologii) i Justyną Kozłowską (mamą influencerką). Webinar na temat tego, czym jest cyberprzemoc i jak reagować w trudnych sytuacjach. Dyskutujący wyjaśniają, czym różni się krytyka od hejtu; kto, jest najbardziej narażony na cyberprzemoc; na co kłaść nacisk edukując młodych ludzi oraz jak dbać o siebie, kiedy nas dotyczy hejt.

Asy Internetu: Dobrostan cyfrowy o tym, czym jest, od czego zależy oraz jak o niego dbać rozmawiają dr Barbara Ostrowska – psycholożka i nauczycielka w Międzynarodowym Liceum Ogólnokształcącym Paderewski w Lublinie, Michał Kostera – uczeń XV LO z oddziałami dwujęzycznymi im. N. Żmichowskiej w Warszawie oraz Ania Oka – mamą dwójki dzieci, dziennikarką, autorką bloga. 

Jak nauczyć dzieci rozpoznawać fake newsy? Izabela Meyza rozmawia z Beatą Biel (dziennikarką związaną z Fundacją Reporterów i portalem Konkret24) oraz z Olgą i Kamilem Polnymi (twórcami bloga tata w pracy) o tym, czym są fake newsy, jakie są ich cele oraz jak uczyć dzieci rozpoznawania kłamstwa od prawdy. Rozmówcy podają przykłady fake newsów, na które najczęściej nabierają się dzieci. Proponują również narzędzia, z których warto korzystać rozmawiając z dziećmi o nieprawdziwych treściach oraz podpowiadają, komu i w jaki sposób zgłaszać fake newsy, na które natrafiamy w sieci. 

Jak gry cyfrowe wpływają na rozwój dziecka?Spotkanie z Zytą Czechowską, trenerką umiejętności społecznych i pasjonatką nowoczesnych technologii oraz Marcinem Perfuńskim, blogerem, dziennikarzem i redaktorem. Goście Huberta Pajączkowskiego wyjaśniają, jak to możliwe, że dzięki grom komputerowym dzieci lepiej się uczą. Tłumaczą też, jak miejsca zrzeszające młodych graczy wpływają na budowanie relacji oraz wzajemne dzielenie się pasjami i emocjami. 

Gry (off- i online) i ich potencjał edukacyjnyO dobrych praktykach w stosowaniu gier w edukacji, różnicach pomiędzy grami edukacyjnymi a edukującymi i o tym, co takiego jest w grach, że dzieci chcą w nie grać i uczyć się przez przypadek rzeczy, których nigdy same z siebie by się nie nauczyły, opowiadają Agnieszka Bilska – Superbelferka, autorka publikacji i warsztatów dla nauczycieli, trenerka w programie Asy Internetu, autorka fanpage „Gamifikacja Edu” oraz Marta Tymińska – doktor, z wykształcenia psycholożka i kulturoznawczyni, która w swojej pracy naukowej skupia się przede wszystkim na grach cyfrowych i ich kulturotwórczej roli.

Czy w wakacje dzieci powinny sobie zrobić przerwę od technologii i Internetu?Karolina Oponowicz dyskutuje na ten temat z Anną Rywczyńską – kierowniczką Działu Edukacji Cyfrowej w NASK i koordynatorką Polskiego Centrum Programu Safer Internet, Kamilem Nowakiem – pedagogiem, nauczycielem, autorem książki “Idealny rodzic nie istnieje” oraz z Martinem Stankiewiczem – satyrykiem, youtuberem, reżyserem. Eksperci podpowiadają, jak wspierać dzieci w regulowaniu korzystania z sieci, mądrze ustalać zasady i granice oraz jak wspólnie z dzieckiem kreatywnie wykorzystywać w wakacje internet jako przestrzeń do tworzenia, rozwijania swoich zainteresowań, zabawy i komunikacji ze znajomymi. 

Jak spędzić rodzinne wakacje… z nosem w telefonie? – Ania Wuls i Kasia Lipska omawiają aplikacje na smartfona, które pomagają zadbać o nasze bezpieczeństwo podczas wyjazdów, umożliwiają obserwowanie zjawisk pogodowych, analizowanie map (również nieba), wyznaczanie tras, rozpoznawanie roślin i zwierząt, a nawet wzięcie udziału w grach terenowych w wybranej okolicy. 

 

Zobacz również