Projekt(uj) odporność! Jak zrealizować projekt edukacyjny o odporności psychicznej?

Stworzenie na spotkaniu z rodzicami przyjaznej atmosfery sprzyja budowaniu współpracy. Dlatego dobre przygotowanie się do spotkania, forma zaproszenia rodziców, aranżacja sali, drobny poczęstunek mogą być kluczem do budowania dobrych relacji. Warto, we współpracy z biblioteką lub świetlicą, zadbać o opiekę nad dziećmi podczas zebrania. Oto kilka prostych wskazówek, jak zorganizować efektywne spotkanie z rodzicami.
Ustaw ławki tak, by rodzice czuli się twoimi partnerami. Siedzenie w ławkach naprzeciwko nauczyciela od razu tworzy barierę między rodzicami a wychowawcą, rodzice nie mają wówczas kontaktu wzrokowego ze sobą nawzajem, a dla wielu jest to sytuacja prowokująca do „szkolnych” zachowań. Jeśli chcesz, żeby rodzice poczuli się na pierwszym spotkaniu gośćmi, a na kolejnych – współgospodarzami, zacznij od ustawienia ławek i krzeseł w taki sposób, byście siedzieli razem.
Przygotuj „cukierki”. Na pierwszym spotkaniu z rodzicami zadbaj o to, by na stole znalazło się coś do przegryzienia, jeśli jest gorąco – coś do picia. Wystarczy przynieść owoce z własnego ogródka, a rodzice poczują się mile widziani na spotkaniu. Upieczenie ciasta zwykle sprawia, że na kolejne spotkanie ktoś z rodziców przynosi poczęstunek. To bardzo korzystnie wpływa na atmosferę.
Przestrzegaj ustalonych zasad współpracy. Jeżeli chcesz coś zmienić, to zrób to wspólnie z rodzicami, nie zaskakuj ich nagłą zmiana decyzji. Jeśli widzisz, że nie możesz sprostać jakiemuś ich oczekiwaniu, powiedz o tym wprost i wspólnie poszukajcie innego rozwiązania. Może się zdarzyć, że rodzice poczują się na tyle swobodnie i bezpiecznie, że trudno ci będzie zapanować nad dyskusją. Zaproponuj im wówczas spisanie zasad dyskusji (Mówi jedna osoba, nie przerywamy sobie, jesteśmy punktualni).
Zawsze dziękuj obecnym rodzicom za przybycie, nie skupiaj się na nieobecnych („Ale Państwa dziś mało”). Oczywiście, możesz poprosić obecnych o pomoc w sytuacji, gdy frekwencja na zebraniach jest niska, zapytać ich, jak sądzą, z czego to wynika, a nawet poprosić o interwencję w tej sprawie u nieobecnych.
Opowiadaj o sukcesach i mocnych stronach klasy. Powiedz, dlaczego jesteś dumna ze swojej klasy. Mów o konkretnych sytuacjach, nawet jeśli są to rzeczy drobne.
Poruszaj sprawy dotyczące całej klasy, a nie indywidualne problemy. Jeśli chwalisz uczniów – postaraj się powiedzieć coś dobrego o każdym z nich. Nie chwal pojedynczych uczniów jeśli wiesz, że o niektórych nie możesz powiedzieć nic pozytywnego. Nie rozmawiaj na forum o indywidualnych problemach uczniów. Jeżeli są sprawy wymagające indywidualnego kontaktu z rodzicem, ustal z nim wcześniej, że pozostanie na rozmowę po zebraniu. Postaraj się w trakcie zebrania nie mówić: „Pani Wiśniewska, proszę zostać po zebraniu, musimy porozmawiać”, a jeśli musisz to zrobić – zrób to dyskretnie. W porządku spotkania zaplanuj czas na sprawy różne i zachęcaj rodziców do zadawania pytań.
Uśmiechaj się i okazuj życzliwość i zrozumienie, zachowaj poczucie humoru. Nie przyjmuj postawy obronnej i zamkniętej. Pamiętaj, że nawet trudne sytuacje i zarzuty nie powinny dotykać ciebie jako osoby, a jedynie twoich zachowań, na które masz wpływ, lub twojej roli wychowawcy.
Po zebraniu spisz krótko wnioski lub poproś o to kogoś z rodziców i roześlij do wszystkich.
Opracowała: Ewa Borgosz