Czy szkoła może być miejscem, w którym uczniowie i uczennice zdobywają nie tylko wiedzę, ale także uczą się działania na rzecz innych? Czy młodzi ludzie mogą mieć realny wpływ na swoje otoczenie? Odpowiedzią na te pytania może być metoda projektu społecznego, która pozwala łączyć edukację z zaangażowaniem obywatelskim i wprowadzaniem rzeczywistych zmian w lokalnych społecznościach.
Co to jest projekt społeczny?
Projekt społeczny to inicjatywa podejmowana przez grupę osób, której celem jest odpowiedzenie na potrzeby danej społeczności, wprowadzenie w niej pozytywnej zmiany lub rozwiązanie konkretnego problemu społecznego. To działanie dążące do osiągnięcia wyznaczonych celów w określonym czasie. Projekty społeczne często dotyczą tematów takich jak edukacja, ochrona środowiska, integracja społeczna czy rozwój lokalny.
Celem projektu społecznego jest rozwijanie wśród członków zespołu umiejętności: współpracy, krytycznego myślenia, samodzielnego poszukiwania informacji, rozwiązywania problemów, kreatywności czy komunikacji.
Projekt społeczny jako metoda dydaktyczna
Przełóżmy to na grunt szkolny. Metoda projektu społecznego to świetne narzędzie do pracy z uczniami i uczennicami. Może być wykorzystywana, do budowania u młodych osób poczucia sprawczości ,kształtowania postaw obywatelskich, a także zachęcania ich do działania na rzecz innych.
Projekt społeczny jako metoda dydaktyczna polega na samodzielnym rozwiązywaniu przez zespół projektowy konkretnego problemu lub wykonywania określonych zadań. W skład tego procesu wchodzi:
- planowanie działań
- realizacja zaplanowanych aktywności
- ewaluacja procesu
- prezentacja wyników pracy
Projekty społeczne w programie Impuls. Szkolny Warsztat Zmian
W programie Fundacji Szkoła z Klasą – Impuls. Szkolny Warsztat Zmian, uczniowie i uczennice szkół technicznych i branżowych, wraz ze swoimi nauczycielami realizują projekty społeczne, które mają odpowiadać na potrzeby ich lokalnych społeczności.
Proces wdrażania projektów społecznych przebiega następująco:
- Nauczyciele uczestniczą w szkoleniu metodycznym
- Formowane są zespoły projektowe składające się z minimum 7 uczniów i uczennic z Polski i Ukrainy
- Zespoły wybierają tematy, które odpowiadają na potrzeby ich lokalnej społeczności
- Planowane są aktywności i harmonogram działań
- Następuje realizacja projektu
Zespoły wybrały tematy, które są dla nich ważne i dotyczą zagadnień takich jak wsparcie lokalnych seniorów, potrzeba integracji społeczności szkolnej, bezpieczeństwo na drodze, zapobieganie marnowaniu jedzenia czy zdrowie psychiczne uczniów i uczennic. Uczestniczą w spotkaniach z lokalnymi przedsiębiorcami i ekspertami, tworzą profile projektów w mediach społecznościowych, zbierają materiały, wykonują działania promocyjne, a przede wszystkim regularnie spotykają się w gronie swojej grupy roboczej/projektowej. Nauczyciele i uczniowie uczestniczący w programie Impuls. Szkolny Warsztat Zmian korzystają też ze szkoleń online, które mają wesprzeć ich w pracy projektowej, odpowiadając na zgłaszane przez nich potrzeby. A wreszcie, w czerwcu uczestnicy spotkają się na festiwalu podsumowującym w Warszawie, podczas którego zaprezentują owoce swojej pracy i będą wspólnie świętować sukcesy.
Przykład projektu społecznego w szkole - "Flashnews Ekonom"
Jednym z projektów realizowanych w ramach programu Impuls. Szkolny Warsztat Zmian jest „Flashnews Ekonom – Multimedialna Szkolna Gazeta/Radio“ w Zespole Szkół Ekonomicznych im. Michała Kaleckiego w Bielsku-Białej prowadzony przez Agnieszkę Wirtek-Jakubiec, nauczycielkę języka angielskiego.
Flashnews to szkolny radiowęzeł, dzięki któremu młodzi ludzie mogą dzielić się swoimi pasjami, opiniami i pomysłami. W ramach projektu zespół uruchomił szkolny sprzęt multimedialny, który od lat nie był w użytku. Flashnews nadawać będzie różnorodne audycje, takie jak wywiady, reportaże, muzyczne playlisty, czy programy tematyczne.
Jakie korzyści przynoszą szkolne projekty społeczne?
Celem zespołu projektowego Flashnews Ekonom jest scalenie społeczności szkolnej i wprowadzenie do niej nowych, ciekawych inicjatyw. Grupa chce zachęcić uczniów do aktywnego uczestnictwa w życiu szkoły i poczucia współodpowiedzialności za jej rozwój. Ponadto, celem projektu jest danie uczniom i uczennicom przestrzeni do rozwijania umiejętności komunikacyjnych, dziennikarskich i technicznych.
Agnieszka Wirtek-Jakubiec, nauczycielka koordynująca projekt Flashnews Ekonom, zbadała potrzeby uczniów i uczennic w swojej szkole, zebrała grupę chętnych osób, wraz z którą zaplanowała działania i ich harmonogram. Tak oto w lutym odbyła się pierwsza audycja Flashnews.
Za nami kilka intensywnych tygodni pełnych pomysłów i działań. Wszystko zaczęło się od sondy ekonomicznej, która ujawniła, że w naszej szkole brakuje inicjatyw. Postanowiliśmy to zmienić i uruchomiliśmy szkolny radiowęzeł – wyzwanie, które wymagało od nas wielu godzin pracy. Sprawdzaliśmy sprzęt, uczyliśmy się jego obsługi, opracowaliśmy logo, stworzyliśmy muzyczny jingiel, a następnie zebraliśmy nasz pierwszy materiał. Na finał przygotowaliśmy rolkę, której premiera miała miejsce w Walentynki. Dodatkowo, aby umilić czas uczniom, zorganizowaliśmy muzyczną podróż po walentynkowych hitach – mówi Agnieszka Wirtek-Jakubiec.
W kolejnych miesiącach grupa projektowa ma w planach wiele więcej ciekawych i rozwijających inicjatyw.
W projekt zaangażowało się 16 uczniów, którzy wykazali się ogromną determinacją i chęcią do kolejnych działań. Choć nie chcemy zdradzać wszystkich szczegółów, już teraz planujemy kolejne szkolne inicjatywy, w których uczniowie będą mogli pokazać swoją sprawczość. Może szkolna lista przebojów? Konkurs? A może tematyczna audycja? Przyszłość Flash News zapowiada się bardzo ekscytująco! – dodaje Agnieszka Wirtek-Jakubiec
Zachęcamy do śledzenia postępów zespołu projektowego z Zespołu Szkół Ekonomicznych im. Michała Kaleckiego w Bielsku-Białej na profilu szkoły w portalu Instagram: https://www.instagram.com/ekonom_bielsko/
Autorka: Gaja Andrukowicz, koordynatorka programu Impuls. Szkolny Warsztat Zmian w Fundacji Szkoła z Klasą.