Za nami piąte już spotkanie z nauczycielkami edukacji wczesnoszkolnej z całej Polski. Tegoroczna konferencja Nauczyciel/ki 1 klasa  przebiegała pod hasłem „Czytam ze zrozumieniem – myślę logicznie” Edukacja I klasa. Organizatorami wydarzenia byli Fundacja Szkoła z Klasą i Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy ze Szkołą Edukacji Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności i Uniwersytetu Warszawskiego.

Oficjalne otwarcie konferencji to wystąpienia: Sylwii Żmijewskiej-Kwiręg z Centrum Edukacji Obywatelskiej, Jolanty Sujeckiej-Zając ze Szkoły Edukacji PAFW i UW oraz Marianny Hajdukiewicz z Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności.

Konferencja organizowana była przez trzy instytucje, które łączy wspólne myślenie o jakości edukacji w polskiej szkole. Choć każda z nich ma nieco inną ofertę, sięga do innych metod i narzędzi, interweniuje na różnych etapach życia zawodowego nauczycieli i nauczycielek to wszystkie łączy praktyczne podejście do uczenia. Chcemy  nie tylko inspirować, ale też pokazywać narzędzia przydatne w codziennej praktyce, umożliwiać wymianę doświadczeń oraz spotkania z praktykami.

Podczas spotkania bardzo mocno wybrzmiało znaczenie edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczycieli i nauczycielek klas I-III dla przyszłości edukacyjnej, zawodowej i społecznej uczniów i uczennic. Wielokrotnie tez podkreślona została rola relacji między uczniami  i nauczycielami a także między samymi nauczycielami w uczeniu się.

Po kilka słowach na dobry początek, rozpoczęliśmy wystąpienia naszych prelegentów. Mówiliśmy o wpływie relacji i przestrzeni na skuteczność uczenia się…mimochodem. O tym jak przeplatać ze sobą różne dziedziny nauk i sprawić, by edukacja była radosnym odkrywaniem świata, opowiadała Joanna Białobrzeska, autorka podręczników do kształcenia zintegrowanego.

Ważną częścią spotkania było także wystąpienie Danuty Sterny. Ekspertka ds. oceniania kształtującego przedstawiła pomysły wspierające rozwój samodzielności i odpowiedzialności uczniów. Rozmawialiśmy o samosterowności, opartej na motywacji wewnętrznej, która sprawia, że uczeń podejmuje działania nie ze względu na nakazy, ale pod wpływem przekonania, że chce zaangażować się w daną czynność.

Wymiana doświadczeń między nauczycielami to istotny element  programu Nauczyciel/ka 1 klasa, dlatego też organizatorzy zapewnili uczestnikom wydarzenia przestrzeń do rozmów i dzielenia się inspiracjami. W nieformalnej atmosferze przyglądali się działaniom Centrum Edukacji Obywatelskiej, Fundacji Szkoła z Klasą, Wydawnictwu Egmont oraz innych organizacji, którym bliska jest edukacja wczesnoszkolna.

Na zakończenie spotkania odbyły się warsztaty metodyczne prowadzone przez nauczycieli-praktyków. Tradycyjnie, nie zabrakło inspiracji matematycznych, czytelniczych i filmowych – wszystko po to, aby rozwijać ciekawość i gotowość do uczenia się najmłodszych.

Organizatorzy dziękują za liczne przybycie, ogrom inspiracji, rozmów i atmosferę sprzyjającą uczeniu się.

Konferencja została zorganizowana w ramach programu Szkoła Ucząca Się prowadzonego przez Centrum Edukacji Obywatelskiej we współpracy z Polsko-Amerykańską Fundacją Wolności.

NAUCZYCIEL/KA 1 KLASA: czytam ze zrozumieniem – myślę logicznie. Święto programu!